حاجی‌زاده می‌گوید: عدم حمایت و درآمد کافی دو عامل اصلی خروج اعضای گروه‌های کر هستند. وقتی یک نفر می بیند اگر در فضای مجازی ویدیوئی از خودش منتشر کند بیشتر او را می‌شناسند و حتی می‌تواند هنرجویان زیادی جذب کند و درآمد خوبی داشته باشد، به دلیل شرایط علاقه اصلی خودش را کنار می گذارد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  ایلنا، اگر بنا باشد امروز در عرصه موسیقی کلاسیک و ارکسترال مهجورترین را نام ببریم، باید از موسیقی کرال یاد کنیم. بنا به دلایل عمده هرچه گذشته؛ گروه‌های کر از حمایت‌های کمتری بهره‌مند شده‌اند. بخصوص آن‌ها که به صورت مستقل و خصوصی به فعالیت ادامه داده‌اند.

کسری حاجی‌زاده (خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده و ترانه‌سرا) یکی از فعالان عرصه کرال است. او از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه‌مند به آواز شد. حاجی زاده پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» به سرپرستی و خوانندگی حسین ضروری درآمد.

او همچنین خواننده کُر گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» بوده و به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه‌های مختلف تلویزیونی را داشته است. حاجی‌زاده همچنین در تولید و انتشار ده‌ها قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش همکاری داشته است. کسری حاجی‌زاده درباره اهمیت موسیقی کرال و لزوم حمایت‌ها از این سیاق موسیقایی گفت.

شما چندین سال در گروه‌های کر فعالیت داشته‌اید؛ چرا در چند سال اخیر کمتر شاهد اجرای صحنه‌ای ارکستر و گروه کر هستیم؟

متاسفانه همیشه نسبت به گروه‌های کر و ارکستر کم‌توجهی‌هایی وجود داشته؛ اما شرایط بعد از پاندمی کرونا بدتر هم شد. دور شدن نوازنده‌ها و گروه‌ها از تمرینات و اجراها، همچنین شرایط نامناسب اقتصادی که برای همه به وجود آمد، سبب شد بسیاری از نوازندگان و خوانندگان شغل و هنرشان را رها کنند. بعد از دوران کرونا هم با توجه به اینکه تهیه‌کنندگان پاپ تمایل به اجراهای گسترده جهت جبران ضررهای خود در این دوران داشتند، بیشترین تایم‌ها به موسیقی پاپ اختصاص داده شد و به گروه‌های مستقل، گروه‌های کر و ارکسترها توجه نشد.

چرا بیشتر گروه‌های کر در چند سال اخیر منحل شده‌اند؟

نبود توجه از سوی مسئولان وعدم معرفی این گروه‌ها به مردم سبب‌عدم ثبات در گروه‌ها و درآمد ناکافی اعضای این گروه‌ها شده و کمتر کسی تمایل به ادامه فعالیت در این گروه‌ها دارد. در این شرایط خیلی از اعضا هزینه‌های تمرینات و سالن را شخصی پرداخت می‌کنند و با جان و دل کنار هم اجرا می‌کنند؛ اما تا یک جایی این انگیزه و توانایی وجود دارد و زمانیکه حمایتی از سمت هیچ نهادی صورت نمی‌گیرد، مجبور به جدایی و انحلال گروه می‌شوند. متاسفانه تمامی بخش‌ها به دنبال سود زیاد در کمترین زمان هستند. آن‌ها به دنبال تشکیل زیرساختی درست و اصولی برای موسیقی در بلند مدت نیستند. موسیقی پاپ برای این بخش‌ها بهترین سود را دارد و تمامی تمرکز آن‌ها بر روی این اجراها است. نه فقط گروه‌های کر و ارکسترها؛ بلکه از موسیقی نواحی، سنتی و. . هم حمایتی نمی‌شود.

در مورد مراحلی که یک گروه کر را به استاندارد نزدیک می‌کند، توضیح دهید. چقدر به این استانداردها رسیده‌ایم؟

زمانی که تمامی اعضا سطح آگاهی بالا و تمرین‌های مداوم داشته باشند و در راستای آن اجراهای متعددی برگزار کنند یک گروه کر و ارکستر به یک استاندارد جهانی نزدیک می‌شود. نمی‌شود که بدون اجرا و تمرینات مداوم توقع اتفاق خاصی داشته باشیم. وقتی یک نوازنده متوجه می‌شود که نهایت سالی یک بار اجرا دارد دنبال گروه دیگری می‌گردد و تمرکزش را در چند جای مختلف می‌گذارد در نتیجه بازدهی پایین می‌آید.

از چه طریقی مخاطبان را می‌توانیم به سمت گروه‌های کر و ارکستر جذب کنیم؟

آموزش و تبلیغات خیلی مهم است. اگر آموزش مناسبی از کودکی به کودکان داده شود تا تفاوت میان موسیقی خوب و بد را متوجه شوند دیگر خیلی از موسیقی‌ها را گوش نمی‌دهند و به دنبال موسیقی درست و اصولی می‌روند. همچنین تبلیغات هم تاثیر بسیار زیادی در این بخش دارد. متاسفانه هیچ وقت در تلویزیون شاهد حضور یک گروه کر نبودیم.

یک خواننده گروه کر خوب چه فاکتورهایی باید داشته باشد؟

یک خواننده کر باید توانایی خواندن بسیار ژوست و بدون فالشی را داشته باشد و بتواند بهترین ارتباط را با رهبر ارکستر و بقیه اعضای گروه داشته باشد و بدون هیچ ایرادی قطعات را اجرا کند در غیر این صورت مانند یک دومینو می‌تواند سبب بروز یک فاجعه شود.

چرا بیشتر کسانیکه در گروه‌های کر هستند بعد از چند سال از گروه خارج می‌شوند و به صورت مستقل فعالیت می‌کنند؟

عدم حمایت و درآمد کافی دو عامل اصلی خروج اعضای گروه‌های کر هستند. وقتی یک نفر می‌بیند اگر در فضای مجازی ویدیوئی از خودش منتشر کند بیشتر او را می‌شناسند و حتی می‌تواند هنرجویان زیادی جذب کند و درآمد خوبی داشته باشد به دلیل شرایط علاقه اصلی خودش را کنار می‌گذارد.