سخنگوی شورای نگهبان گفت:‌ درباره لایحه‌ اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص کاهش ساعات اداری و افزایش تعطیلی آخر هفته، هیئت عالی و شورای نگهبان در خصوص جزئیات آن ایراداتی داشتیم؛ هنوز مجلس دوازدهم درباره این مصوبه اصلاحاتی اعمال نکرده و ایرادات برطرف نشده است، با اصلاح لایحه مذکور، شورای نگهبان مجدداً آن را بررسی خواهد کرد.

به گزارش جارچی اخبار، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری صبح امروز ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ خود ضمن  تسلیت به مناسبت ایام سوگواری ماه محرم و شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس به ارائه گزارشی از بررسی طرح‌ها و لوایح مصوب مجلس در شورای نگهبان پرداخت و گفت: طرح حمایت از مالکیت صنعتی پس از چند مرتبه رفت و آمد میان مجلس و شورا در نهایت به تایید شورای نگهبان رسید.

رد طرح اصلاح قانون مجازات اسلحه و مهمات

وی افزود: همچنین طرح اصلاح تبصره یک ماده ۳۸ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از نظر اعضای شورای نگهبان  خلاف قانون اساسی شناخته‌ شد. همچنین طرح اصلاح قانون مجازات اسلحه و مهمات نیز در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت با ابهاماتی مواجه شد.

لایحه‌ کاهش ساعات اداری و افزایش تعطیلات آخر هفته هنوز در مجلس دوازدهم اصلاح نشده است

طحان نظیف ادامه داد: همچنین درباره لایحه‌ اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص کاهش ساعات اداری و افزایش تعطیلی آخر هفته، هیئت عالی و شورای نگهبان در خصوص جزئیات آن ایراداتی داشتیم؛ هنوز مجلس دوازدهم درباره این مصوبه اصلاحاتی اعمال نکرده و ایرادات برطرف نشده است، با اصلاح لایحه مذکور، شورای نگهبان مجدداً آن را بررسی خواهد کرد.

برای عضویت زنان در شورای نگهبان منع قانونی وجود ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره طرح درخواست عضویت زنان به عنوان اعضای حقوقدان شورای نگهبان، گفت: بله، این حرف صحبت جدیدی نیست، از جهت قانونی باید گفت که منعی وجود ندارد و از جهت اجرایی هم این مسأله در اختیار قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی است.

همکاری و تعامل با همه دولت‌ها را مدنظر قرار داده ایم

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره همکاری و تعامل شورای نگهبان با دولت جدید عنوان کرد: ما سعی کردیم با همه دولت‌ها روابط تعاملی و مبتنی بر همکاری داشته باشیم و در حوزه های کاری مرتبط میان دولت و شورای نگهبان اعم از مصوبات مجلس و مصوبات دیگری که مدنظر بوده همواره همکاری و تعامل را مدنظر قرار دادیم. به ویژه اینکه مقام معظم رهبری نیز همواره در همه دوره‌ها بر همکاری و تعامل با دولت‌ها توصیه و سفارش و تاکید می‌کنند‌ به ویژه در این دولت که فرمودند موفقیت دولت را موفقیت خود بدانیم.

ایراد دوگانه شورای نگهبان به مصوبه تعطیلی شنبه

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با جزییات موارد مخالفت با طرح افزایش تعطیلات پایان هفته (طرح اصلاح ماده ۸۷ قانون خدمات کشوری) اظهار داشت: در خصوص تعطیلی آخر هفته دو ایراد مطرح بود که یک از آن موارد درخصوص قراردادهای خصوصی افراد و یک از ایرادات هم روز مدنظر برای تعطیلی بود که هنوز مجلس با توجه به اینکه در آغاز دوران کاری خود است هیچ اقدام و اصلاحی نسبت به آن نداشته است.

آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا در صورتی مجلس دوازدهم لایحه عفاف و حجاب را اصلاح نکند، ممکن است رسیدگی به این لایحه‌ از دستور کار خارج شود؟ گفت: الان موارد باقی‌مانده این لایحه ۲ ابهام است و این‌که چه تدبیری انجام می‌دهند در اختیار مجلس است؛ اگر ما مصوبه‌ای را برای اصلاح این لایحه داشته باشیم، طبیعتاً مورد رسیدگی قرار می‌دهیم.

شورای نگهبان یار کمکی هیچکس نیست

زیر کولر تصمیم بگیریم یا کولر را خاموش کنیم باید یاد بگیرند که انتخابات رقابت و مشارکت است

طحان نظیف در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص طرح برخی انتقادات نسبت به شورای نگهبان در روزهای بعد از انتخابات و حتی تبدیل انتقاد به سرزنش به علت تایید صلاحیت فرد منتخب و پیروز انتخابات، گفت: بله همانطور که اشاره کردید من هم دیدم نوشته بودند که «شورای نگهبان زیر کولر تصمیم گرفته است» حالا ما زیر کولر تصمیم بگیریم یا کولر را خاموش کنیم باید یاد بگیرند که انتخابات رقابت و مشارکت است و شورای نگهبان یار کمکی هیچکس نیست، شورای نگهبان با تمجید و تحسین هیچکس کار نمی‌کند. عرصه انتخابات در کشور آزاد است و هر کسی می‌تواند فرد یا سلیقه‌ای را بپسندند یا مخالف آن باشد، مهم برای ما اجرا و رعایت قانون است.

مبنای تشخیص رجل سیاسی قانون اساسی است

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره مولفه‌های رجل سیاسی از نظر شورای نگهبان گفت: درباره تعیین و تشخیص رجل سیاسی و مذهبی مبنای کار قانون اساسی و مصوبه شورای نگهبان است.

اعلام دلایل رد صلاحیت افراد نیازمند مجوز است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که در صورت تمایل افراد امکان اعلام دلایل رد صلاحیت فرد وجود دارد؟ تأکید کرد: این کار نیاز به مجوز قانونی دارد.

از نیت افراد برای کاندیدای پوشش بودن خبر نداریم

طحان نظیف درباره این‌که آیا ساز و کاری وجود دارد تا از حضور کاندیداهای پوشش در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری جلوگیری شود؟ عنوان کرد: ما واقعاً از نیات افراد اطلاعی نداریم و افراد در انتخابات ثبت نام و در رقابت شرکت می‌کنند و ممکن است تا آخر هم بمانند یا به دلایل مختلف از ادامه رقابت منصرف شوند و کناره‌گیری کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نظر شورای نگهبان در خصوص لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه مشترک استفاده از واگن‌ها و کانتینرهای متعلق به کشورهای مشترک‌المنافع گفت: هنوز چنین لایحه‌ای را دریافت نکرده‌ایم.

تقویت احزاب نیازمند اصلاح قانون انتخابات است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این پرسش که شورای نگهبان چه اقداماتی در خصوص تقویت احزاب و حرکت به سمت نظام حزبی داشته است؟ اعلام کرد: به این موضوع در سیاست‌های کلی انتخابات اشاره شده است؛ نکته مهمی است که احزاب مسئولیت بپذیرند و هم صلاحیت‌ها و اختیاراتی داشته باشند و هم در برابر این اختیارات پاسخگو باشند. به این موضوع در سیاست‌های کلی انتخابات اشاره شده است و نیازمند اصلاح قانون انتخابات است؛ مجلس قبل در اصلاحیه قانون انتخابات به این موضوع ورود کرد که با اشکال هیئت عالی نظارت مواجه شد و این موضوع عملاً از دستور کار مجلس خارج شد. موضوع مهمی است و دستگاه‌ها باید در جهت اجرای سیاست‌های کلی در این راستا عمل کنند.