یادداشتی از مرتضی شاهمیرزایی

معاون وزیر نفت

امروزه بیش از ۹۷درصد صنعت جهان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به صنعت پتروشیمی وابسته است و به‌دلیل کمبود منابع طبیعی، لاجرم بشریت به سمت تولید مصنوعات می رود و نقش صنعت پتروشیمی در زندگی مردم جهان، روز به روز در حال افزایش است.

کشور ما از گذشته با وجود ذخایر عظیم نفت و گاز از یک سو و موقعیت ژئوپلیتیکی خود در منطقه، مزیت نسبی در توسعه صنعت پتروشیمی و دستیابی به بازارهای منطقه‌ای آن داشته، اما در دهه‌های گذشته، وابستگی دانشی در این صنعت، این صنعت حیاتی و مادر را به صنعتی وابسته تبدیل کرده بود.

امروز به جرأت می‌توانیم بگوییم که دیگر دانش فنی نقطه ضعف صنعت پتروشیمی ایران نیست، بلکه با سال‌ها تلاش فرزندان این مرز و بوم و کار شبانه روزی متخصصان و دانشمندان ایرانی، صنعت پتروشیمی کشور به نقطه اتکا به دانش بومی رسیده و امروز “دانش فنی” نقطه قوت صنعت پتروشیمی ایران است.

درحالی به استقبال برگزاری پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران می‌رویم که در دوره‌های گذشته با شرایط و اقتضائات هر سال، برگزاری این همایش، تأثیرات مثبتی در افزایش تعاملات و اشتراک گذاری و دستیابی به دانش روز صنعت پتروشیمی داشته و امسال هم با حضور حداکثری نخبگان این صنعت و صاحبنظرانی که از سراسر کشور و نقاط مختلف جهان حضور به‌هم خواهند رساند، بدون شک برگزاری همایش پانزدهم می‌تواند در جهت حرکت در مسیر درست توسعه و نیل به اهداف عالیه صنعت پتروشیمی، یک محرک قوی و یک رویداد موثر باشد.

در همایش امسال که فعالان صنعت پتروشیمی ایران حضوری فعال داشته و نخبگانی از نقاط مختلف جهان به سخنرانی خواهند پرداخت، بحث تبادل دانش فنی محوریت دارد؛ شعار همایش امسال “فناوری پاک” است که در سالهای گذشته اقدامات موثری در صنعت پتروشیمی ایران در جهت افزایش سطح همرسانی و هم‌افزایی با محیط زیست و استانداردهای زیست‌محیطی صورت گرفته و بی‌تردید، تبادل دانش و تجربه در همایش پانزدهم، سطح فناوری پاک در صنعت پتروشیمی را ارتقا خواهد داد.

موضوعات مهمی در صنعت پتروشیمی ایران و حتی جهان وجود دارد که در همایش امسال به‌آنها پرداخته خواهد شد و این انتظار از تمامی صاحبنظران می‌رود که در پنل‌های تخصصی همایش IPF فرصت را برای بیان بی پرده و صریح چالش‌ها به‌منظور دستیابی به ایده‌های نوین رفع مشکلات و دستیابی به راهکارهای جدید اجرایی در جهت حرکت سریعتر به سمت اهداف توسعه ای غنیمت شمرند.

از جمله موضوعات مورد طرح در همایش امسال، توسعه زنجیره ارزش در بالادست و پائین دست صنعت پتروشیمی است. بدون شک، مسئله توسعه زنجیره ارزش امروزه مهمترین مسئله صنعت پتروشیمی کشور است و اگر در این زمینه حرکت شود، ارزش آفرینی این صنعت چند برابر خواهد شد.

در جهت توسعه و تکمیل زنجیره ارزش در سه سال فعالیت دولت مردمی سیزدهم، برنامه ریزی‌های کلانی صورت گرفته، به‌گونه‌ای که امروز ریل‌گذاری این مسیر انجام شده و چشم‌انداز آن روشن است.