سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره برگزاری انتخابات شوراها به صورت استانی توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش جارچی اخبار، «ولی‌الله بیاتی» عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس درباره موضوعات مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان درباره برگزاری انتخابات شوراها به صورت استانی گفت: بعد از شهادت رییس جمهور شهید، ما یک مصوبه‌ای را داشتیم که انتخابات ریاست جمهوری از آن تاریخ که ما قانون را تصویب کردیم ۵۰ روز بعد برگزار شد و انتخابات شوراها نیز قرار شد در موعدش که خرداد سال آینده است، برگزار شود.

وی ادامه داد: دوره بعدی شوراها که شورای هفتم می‌شود سه‌ساله شود، تا با انتخابات ریاست جمهوری همزمان شود. دلیل این کار نیز این است که زمان شوراها را مجلس می‌تواند، تعیین و کم و زیاد کند، اما مدت زمان مجلس و یا ریاست‌جمهوری در اختیار مجلس نیست و به صراحت در قانون اساسی آورده شده است.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: از همین‌رو در قانونی که تصویب شده، دوره شوراهای ششم (فعلی) ۴ سال و دوره شورای بعدی (هفتم) سه‌ساله است که با انتخابات ریاست جمهوری همزمان می‌شود. شنیده‌ایم که آقای چمران پیشنهادی را به شورای عالی استان‌ها داده است که لایحه‌ای را درخصوص ۷ ساله شدن شوراها به مجلس ارائه دهند، چراکه شورای عالی استان‌ها می‌تواند به مجلس لایحه دهد.

بیاتی تصریح کرد: ما با ۷ ساله شدن شورا در این دوره مخالف هستیم، چراکه مردم برای ۴ سال نمایندگان شورا را انتخاب کرده‌اند نه ۷ سال و اگر بخواهیم دوره شورا را به ۷ سال ارتقا دهیم به مصلحت کشور نیست. البته تا این لحظه هم لایحه‌ای به دست ما نرسیده است که در کمیسیون مطرح و اعلام وصول کنیم. اگر بیاید هم بعید است که از این لایحه در مجلس استقبال شود.

وی درباره برگزاری انتخابات استانی شوراها نیز گفت: شوراها در روستا، شهر و شورای فرادست نیز شورای عالی استان‌ها است.ما در این خصوص هیچ لایحه‌ای نداریم به هر صورت استانی شدن انتخابات شوراها یک موضوعی است که در مجلس مطرح شده بود و قرار بود استانی شود که آن هم از دستور کار خارج شده است و در کمیسیون هم مطرح نمی‌شود.

به گفته سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس براین اساس شورای ششم چهارساله است و شورای هفتم ۳ ساله است که با انتخابات ریاست جمهوری همزمان برگزار شود.