مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با تایید کاهش گردشگران ورودی از چین به ایران گفت: جذب انبوه گردشگر از چین به ایران نیازمند افزایش پرواز و ورود جدی خطوط هواپیمایی برای انتقال گردشگران بیشتر از چین به ایران است.

به گزارش جارچی اخبار، مسلم شجاعی با اشاره به روابط خوب میان ایران و چین و برگزاری حداقل ۴ رویداد گردشگری میان ایران و چین در سال اعلام کرد: سطح تعلامات گردشگری ایران و چین به اندازه‌ای است که با کشورهای دیگر در حوزه گردشگری کمتر اتفاق می‌افتد.

شجاعی افزود: بعد از آغاز طوفان الاقصی و اتفاقات اخیر در منطقه سفارت چین هشدار زرد رنگ سفر برای اتباع چین در مسیر ایران صادر و به شهروندان خود اعلام کرد که در سفر به ایران دقت کنید اما سفر اتباع خود به ایران را ممنوع نکرد. این هشدار درست در شرایطی اعلام شد که در همان زمان کشورهای دیگر حتی شهروندان خود را از ایران خارج کردند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی با تاکید بر روابط مستحکم ایران و چین در حوزه‌های مختلف و حوزه گردشگری افزود: در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در دوران پس از کرونا چین درها را برای سفر اتباع خود به کشورهای جهان باز کرد و اتفاقا ایران نیز جزو ۴۰ کشوری اعلام شد که چینی‌ها قادر به سفر به این مقصد بودند. حتی آمریکا نیز در فهرست اعلام شده از چین وجود نداشت. پیش از آن و برای مدت ۴ سال اتباع چین حتی اجازه سفر نداشتند.

وی با بیان اینکه هشدارهای سفر معمولا در سطح زرد و نارنجی و قرمز در جهان اعلام می‌شود، تاکید کرد: فروردین و اردیبهشت‌ماه سالجاری به دلیل آغاز طوفان الاقصی چین به شهروندان خود برای سفر به ایران هشدار سطح زرد صادر کرد. با شدت یافتن تنش‌های منطقه و اتفاقات رخ داده در فلسطین و لبنان اما تعداد گردشگران ورودی از چین به ایران نیز کاهش یافت.

شجاعی یادآوری کرد: در شش ماه اول سال ۱۴۰۲ آمار ورود گردشگران چینی به ایران بسیار بالا رفت. اما با اتفاقات اخیر آمار ورود گردشگران چینی به ایران کاهش یافت.

این مقام مسئول گردشگری خارجی در معاونت گردشگری درباره کاهش ورود گردشگران چینی به ایران بر صنعت گردشگری کشور گفت: عمده گردشگران ما از کشورهای همسایه تامین می‌شود و آمار گردشگران چینی در مقایسه با گردشگران ورودی از عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، عمان، کویت و ارمنستان اصلا عدد قابل اعتنایی نیست. این اتفاق البته مختص ایران نیست و در آمریکا هم بیشترین گردشگر ورودی به آن کشور نه از چین که از مکزیک است.

شجاعی درخصوص فعالیت‌های صورت گرفته از سوی ایران در بازار گردشگری چین افزود: روابط ایران و چین در حوزه تعامل گردشگر بسیار خوب است و بخش خصوصی دو کشور یکدیگر را می‌شناسند. در پکن، شانگهای، گوانجو، شنزن و شین، ایران را می‌شناسند و ما نیز در این بازارها با استفاده از اینفلوئنسرهای چینی تولید محتوا کرده‌ایم. بنابراین بازار گردشگری چین تا حدودی ایران را می‌شناسد.

او درباره کاستی‌های زیرساختی گردشگری ایران برای جذب انبوه گردشگران چینی اعلام کرد: نیاز اصلی گردشگری ایران در بازار چین، کم بودن سطح دسترس‌پذیری ایران برای گردشگران چینی است. یعنی باید پرواز مستقیم بین ایران و چین برقرار شود و تعداد پروازها افزایش بیشتری داشته باشد تا گردشگران بیشتری از چین به ایران وارد شوند. چون چینی‌ها امکان سفر زمینی و دریایی به ایران ندارند. در حال حاضر ۴ پرواز در هفته مختص به چین است که آمار بسیار کمی است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری همچنین در پاسخ به این سوال که اولویت‌ها برای جذب انبوه گردشگران چینی به ایران چیست؟ افزود: اولین کاری که باید در هر بازار اتفاق بیفتد آگاهی بخشی نسبت به یک مقصد است. یعنی گردشگر چینی باید بداند ایران چه دارد و چرا باید به ایران سفر کند؟ دومین مرحله دسترس‌پذیری از مبدا چین به ایران با برقراری پروازهای بیشتر است و در مرحله سوم باید کیفیت خدمات گردشگری در ایران با توجه به علایق و سلایق گردشگران چینی افزایش بیابد.

شجاعی در پاسخ به این سوال که چرا هیچگاه جذب انبوه گردشگر به ایران اتفاق نمی‌افتد؟ اعلام کرد: جذب گردشگر زمانبر است و ما نیز در مسیر درست گام برمی‌داریم. ۲۱ اینفلوئنسر چینی را به ایران آوردیم که محتوای آن‌ها در فضای مجازی ۱۴۰ میلیون بازدید خورد و این عدد الان بیشتر شده است. این اقدام همان آگاهی بخشی عمومی در بازار هدف گردشگری ایران است.

او افزود: سال گذشته نیز در شنزن، گوانجو و شانگهای، «رود شو» گردشگر یایران و چین را برگزار کردیم و در هر شهر ۶۰ تا ۷۰ آژانس چینی با آژانس‌های گردشگری ایران وارد مذاکره شدند. آن‌ها می‌خواستند گردشگر به ایران بفرستند و دفاتر گردشگر یایرانی هم می‌خواستند گردشگر چینی جذب کنند. الان هم نمایشگاه شکوه ایران در چین در حال برگزاری است که از موزه شهر ممنوعه چین به عنوان یکی از پرترافیک‌ترین موزه‌های جهان با روزانه ۶۰ هزار بازدیدکننده چینی آغاز شد و اکنون به شانگهای رفته است و شش ماه در آن کشور برپا است که باز هم به معنای آگاهی بخشی به عموم مردم درباره ایران است.

شجاعی با تاکید بر اینکه هنوز تعداد گردشگران ورودی از چین به ایران بسیار کم است، گفت: نکته کلیدی در بازار گردشگری چین این است که پروازها افزایش بیابند تا چینی‌ها سفر راحت‌تری به ایران داشته باشند. در این مسیر نیز باید از ظرفیت هواپیمایی‌ها و ایرلاین‌های خارجی استفاده کنیم تا با افزایش ظرفیت سفر هوایی گردشگران بیشتری از چین به ایران وارد کنیم.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری خارجی معاونت گردشگری در پاسخ به این سوال که با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در بازار چین چرا هنوز آمار گردشگران ورودی از چین به ایران بسیار پایین است؟ گفت: گردشگری چوب جادو نیست که به جایی بزنید و یک دفعه همه چیز حل شود. بوته گوجه فرنگی هم نیست که سه ماهه درو شود. گردشگری کاشت درخت گردو است. بنابراین ما باید همان راهی را برویم که فرانسه، اسپانیا، آمریکا، دوبی و ترکیه در گردشگری رفته‌اند. آن‌ها تبلیغات وسیع کردند. بعد که دیدند همه با کشورشان آشنا شدند بخش خصوصی را برای جذب گردشگر با خود همراه کردند. پروازها را اضافه و خدمات هتلینگ را تقویت کردند و بعد هم قیمت پکیج‌های تور را پایین آوردند و تولید ایونت کردند و مدام تورلیدر آوردند و فم تورهای مختلف اجرا کردند. مسقط هم دارد همین کار را می‌کند. راهکارها شبیه هم است و البته ابتکار و خلاقیت هم در آن هست. ولی ۷۰ درصد راه یکی است. پس باید این مسیر را طی کنیم و چاره‌ای هم نداریم.