سرپرست وزارت خارجه گفت: تا چندی قبل یک جریان‌هایی در منطقه این‌گونه فضاسازی می‌کردند که توان نظامی و موشکی ایران مخل آرامش منطقه است. ایران از این مولفه قدرتی خودش استفاده کرد و همه گفتند این ثبات‌ساز است و این هنرمندی و هوشمندی دپیلماتیک است که می‌تواند یک چنین آورده‌ای برای کشور داشته باشد.

به گزارش جارچی اخبار، علی باقری در گفت‌وگو با ایلنا گفت: یک نکته‌ای که ما باید در نظر بگیریم و در دولت سیزدهم هم مورد توجه قرار گرفت تحکیم مولفه‌های قدرت ملی بود، هنگامی که شما مولفه‌های قدرت ملی را تحکیم کنید، قاعدتا هم در عرصه همکاری ظرفیت‌سازی کرده‌اید هم در عرصه مدیریت تهدیدها می‌توانید از آن بهره‌برداری کنید و هم برای مدیریت سازوکارها و شرایط جدیدی که در محیط بین‌المللی اتفاق می‌افتد، برنامه دارید.

باید بتوانیم مولفه‌های قدرت را در شرایط متفاوت مورد استفاده قرار دهیم

سرپرست وزارت خارجه تاکید کرد: ما نباید ظرفیت‌های کشور را به یک مسیر خاص جهت دهیم، ما باید کشور را بر اساس برنامه‌های ملی که دارد، هدایت کنیم تا زمینه‌های پیشرفت فراهم شود و کشور در عرصه‌های مختلف هم مولفه‌های قدرتش تقویت شود و هم مولفه‌های جدید ایجاد شود که این زمینه در دولت سیزدهم در ادامه کارهای خوبی که از قبل شده بود، شکل گرفت، لذا اینکه یک تحولی در یک جایی از دنیا رخ دهد مهم است، نمی‌گوییم اهمیتی ندارد اما باید تاکید ما بر این باشد که بتوانیم مولفه‌های قدرت را در شرایط متفاوت مورد استفاده قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است در این دوره در وزارت خارجه تاکیدمان این بود که ما باید یک تنوع راهبردی در سیاست‌مان داشته باشیم؛ یعنی سبد سیاست خارجی صرفا یک نوع ابزار نداشته باشد. ابزارهای متنوع و راهبردهای متنوع داشته باشد تا بتواند با تکیه و استفاده از این راهبردها و بر اساس شرایط بیرونی و محیطی که رخ می‌دهد و در اختیار ما نیست، عمل کند؛ مثلاً یک اتفاقی بین روسیه و اوکراین رخ می‌دهد و یا روی کار آمدن فلان فرد در آمریکا یا اینکه رژیم صهیونیستی در غزه و دنیا جنایت می‌کند یا ممکن است در آینده یک اتفاق دیگری رخ دهد که خارج از پیش بینی‌های جهانی باشد، به طور مثال کسی پیش‌بینی نمی‌کرد در اوکراین چنین اتفاق‌هایی بیفتد و یا در غزه به این وضعیت رخ دهد. اما کشوری موفق است خودش را با این تحولات تطبیق ندهد، برنامه ملی پیشرفت خودش را داشته باشد ولی سبد و ابرازهای مدیریتی شرایط مختلف را در اختیار داشته باشد تا بتواند به تناسب تخصیص‌های مختلفی داشته باشد.

باقری افزود: به طور مثال در دولت سیزدهم ما هم سیاست همسایگی را به طور جدی دنبال کردیم که عیناً هم مشاهده می‌شود و شعار نیست. آغاز روابط ما برخی از کشورها و رفع مسائل و مشکلاتی که با برخی از همسایگان داشتیم. توسعه جدی همکاری ما با این کشورها یک عرصه بود. یک عرصه دیگر تقویت حمایت جمهوری اسلامی ایران از جریان مقاومت است؛ نگاه کنید هر دو عرصه با هم بوده است. از سوی دیگر هنگامی که احساس کردیم یک بازیگری در منطقه بی‌ثبات‌سازی می‌کند، عملیاتی تنبیهی علیه‌اش انجام دادیم. این موارد ممکن است در بعضی از شرایط یک اصطکاکی با هم داشته باشند اما آن تنوع راهبری و مدیریت هوشمند و راهبری درست سیاست خارجی به گونه‌ای بود که نه تنها با هم تعارضی نداشت، بلکه هم‌افزایی ایجاد کرد.

وقتی ایران از توان نظامی و موشکی خود استفاده کرد، همه گفتند ثبات‌ساز است

وی یادآور شد: مثلا موضوع فلسطین و مسئله غزه به همکاری میان ایران و عربستان تبدیل شد یعنی در واقع پیشنهاد ایران به عربستان بود که نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض برگزار شود و یا عملیات وعده صادق یک تحول بسیار مهم بود هم تحول بزرگ در تثبیت بازدارندگی ما بود هم تحول مهمی در مناسبات منطقه‌ای بود. نگاه کنید همه کشورهای منطقه از آن استقبال و حمایت کردند. تا چندی قبل یک جریان‌هایی در منطقه این‌گونه فضاسازی می‌کردند که توان نظامی و موشکی ایران مخل آرامش منطقه است ایران از این مولفه قدرتی خودش استفاده کرد و همه گفتند این ثبات‌ساز است و این هنرمندی و هوشمندی دپیلماتیک است که می‌تواند یک چنین آورده‌ای برای کشور داشته باشد.

باید در داخل مدیریت آینده‌نگرانه در تحکیم و تولید مولفه‌های قدرت داشته باشیم

سرپرست وزارت خارجه عنوان کرد: ما باید در داخل بتوانیم یک مدیریت عالی و راهبردی و آینده‌نگرانه در تحکیم، تدوین و تولید مولفه‌های قدرت داشته باشیم تا در شرایط متفاوت مختلف و بین‌المللی منافع کشور را تامین کنیم، امنیت ملی را تضمین کنیم و منافع ملی را حداکثری تامین کنیم. تمامیت ارضی خودمان را تضمین کنیم تا بتوانیم زمینه پیشرفت، آرامش و توسعه کشور را برای مردم به ارمغان فراهم آوریم

در دولت سیزدهم به این رسیدیم که در عرصه سیاست خارجی بن‌بست نداریم

وی گفت:در مذاکرات رفع تحریم هم دقیقا همین نگاه وجود داشت ضمن این که تاکید، اصرار و اهتمام داشتیم که از خطوط قرمز ما و یا آن چارچوب‌هایی که  مربوط به منافع ملی ماست صیانت شود، اما طرف مقابل بنا به اولویت‌هایی که داشت در این مسیر تعلل کرد، تعلل طرف مقابل باعث انسداد و بن‌بست برای ما نشد ما از مسیرهای دیگر استفاده کردیم از همین جهت در دولت جدید اگر مذاکرات رفع تحریم فعال شود، ما این توانمندی را داریم. یعنی این گونه نیست که ما یک مسیری برویم و بعد بن‌بست شود. ما در دولت سیزدهم به این رسیدیم که در عرصه سیاست خارجی بن‌بست نداریم و این به نظر من بسیار اهمیت دارد برای اینکه بتوانیم از مولفه‌های قدرتمان به تناسب استفاده کنیم.