دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهر تهران گفت: برخورد با افراد زباله‌گرد در دستور کار قرار گرفته است و با آن‌ها نیز برخورد می‌شود و اگر این افراد از اتباع باشند با هماهنگی اداره کل اتباع و سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران این افراد به مرکز غربال اعزام شده و در آنجا تعیین تکلیف می‌شوند.

به گزارش جارچی اخبار، «عبدالمجید رحمانی» دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهر تهران در خصوص طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی و تمدید ۳ ماهه دستور قضایی برای اجرای این طرح گفت: اقدامات ما در این طرح در حوزه زباله‌گردی است. ما با دستگاه‌هایی که در شهرداری تهران در این زمینه مسئولیتی را برعهده داشتند از جمله معاونت خدمات شهری، سازمان مدیریت پسماند، شرکت شهربان حریم‌بان و شرکت ساماندهی مشاغل اقدامات‌مان را ادامه می‌دهیم و همچنان کاری که از حوالی عید در این زمینه شروع شده است، ادامه دارد.

وی ادامه داد: متناسب با این اقدامات نیز برخوردهایی با ماشین‌هایی که اقدام به زباله‌گردی و جمع‌آوری زباله‌گردان می‌شود نیز انجام می‌شود. همچنین برخورد با افراد زباله‌گرد نیز در دستور کار قرار گرفته است و با آن‌ها نیز برخورد می‌شود و اگر این افراد زباله‌گرد نیز از اتباع باشند با هماهنگی اداره کل اتباع و سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران این افراد به مرکز غربال اعزام شده و در آنجا تعیین تکلیف می‌شوند.

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهر تهران تصریح کرد: در مرکز غربال نیز موضوع مجاز یا غیرمجاز بودن اتباع بررسی شده و با توجه به حضور نماینده اداره کل امور اتباع و مهاجران، متناسب با آن اقدامات لازم با این افراد صورت می‌گیرد و ساماندهی این افراد نیز صورت می‌گیرد.

رحمانی گفت: بحث آسیب‌های اجتماعی کاهش چشمگیری در سطح شهر داشته و ملموس است، اما هنوز هم این آسیب‌ها اتفاق می‌افتد، چراکه متناسب با آن برخوردی که با این افراد انجام می‌شود، مجموعه‌هایی که از این موضوعات سود دارند، تغییر روش و رویه می‌دهند و با ساز و کارهای مختلفی دوباره اقدامات خودشان را انجام می‌دهند که متناسب با آن دوباره مجموعه مدیریت شهری و مجموعه عوامل انتظامی باید برخورد کنند و اقدامات خود را برنامه‌ریزی کرده و جلوتر از اقدامات این افراد پیش‌ بروند.

وی ادامه داد: در واقع اتفاقی که الان افتاده، این است که این افراد می‌دانند که در تمام مناطق شهر و نواحی شهرداری تهران با آن‌ها که اقدام به زباله‌گردی می‌کنند، برخورد صورت می‌گیرد اما به دلیل منفعت‌هایی که برخی افراد و اشخاص دارند، سعی می‌کنند به روش‌های مختلفی اقدام به این کار کنند.دوستان ما در بدنه شهرداری و مدیریت شهری همه هم و غم‌شان این است که با تمام این عوامل برخورد کرده و در نگه‌داشت پاک‌سازی که اتفاق افتاده اقدام کرده و این پاکسازی استمرار و تداوم داشته باشد، تا انشاءالله این اتفاقاتی که با هماهنگی همه دستگاه‌ها شکل گرفته به حالت قبل باز نگردد.

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهر تهران در پاسخ به این سوال که در دوره‌ای که ساماندهی صورت گرفته است چه تعداد از اتباع شناسایی و به اداره کل امور اتباع و مهاجران تحویل داده شده‌اند، گفت: در مرحله گذشته حدود هزار و ۲۰۰ نفر از اتباع را شناسایی و تعیین تکلیف کردیم، اما آخرین آمار را هنوز دریافت نکرده‌ام و باید از مرکز غربال استعلام کرده و بعد اعلام کنیم.

رحمانی درباره برخورد با مافیای زباله‌گردی گفت: هماهنگی خوبی بین فراجا، دستگاه قضایی و شهرداران مناطق و نواحی صورت گرفته است و در حوزه ضایعات فروشی و چه حوزه خانه‌های پلاک قرمز که محل تجمع معتادان متجاهر و مواد فروشان است اقدامات خوبی از قبل انجام شده بوده و در این دوره نیز تداوم پیدا کرده است و خانه‌های بیشتری شناسایی شده‌اند و با هماهنگی با این دستگاه‌ها، برخوردهای لازم با اکثر قریب به اتفاق خانه‌هایی که شناسایی شده است با حکم قضایی انجام شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره سامانه گزارش‌دهی آسیب‌های اجتماعی گفت: اقدامات راه‌اندازی این سامانه تقریبا در مراحل نهایی است.این سامانه به صورت سایت است همچنین در حال ارتقای قابلیت‌های سامانه ۱۳۷ هستیم تا تخصصی‌تر در حوزه آسیب‌های اجتماعی هم این سامانه ورود کرده و شهروندان بتوانند مواردی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی وجود دارد را از طریق این سامانه منعکس کرده و متناسب با آن نواحی و مناطق شهرداری تهران عمل کرده و گزارش کار ارائه دهند.

دبیر مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهر تهران گفت: همچنین در سایت شهر پویا که متعلق به مرکز رصد، پایش و مدیریت آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهر تهران است این سامانه‌ها را متصل کرده تا با دسترسی به این سایت و سامانه و سامانه ۱۳۷ شهروندان بتوانند هم از طریق تلفن و هم از طریق سایت و ارسال موقعیت، فیلم و عکس محلی که در آن جا یک آسیب اجتماعی مشاهده شده است را اطلاع دهند تا بتوانیم اقدامات لازم را در اسرع وقت انجام دهیم. انشالله این اقدامات را به صورت آزمایشی در ابتدا در یک یا دو منطقه انجام خواهیم داد و بعد در کل شهر تهران انجام خواهد شد.