رییس اتحادیه طلا، نقره، جواهر و سکه گفت: طی دهه گذشته بخش تولید در این صنف ارتقا پیدا کرده و شرایط خوبی ایجاد شده که می‌تواند نقش محوری در اقتصاد جامعه داشته باشد و می‌توانیم به کشورهای اروپایی و خاورمیانه طلا صادر کنیم اما یکسری سامانه ها باعث شده نتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم

به گزارش جارچی اخبار، نادر بذرافشان در نشست خبری امروز  اظهار داشت: اتحادیه طلا، نقره، جواهر و سکه تهران امروز حدود ۵ هزار عضو دارد که ٢۵٠٠ عضو دیگر سیار و به صورت کیفی مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه صنف طلا در ایران در شرایط التهاب و حاشیه فعالیت می‌کند، گفت: هر چند این صنف نسبت به ظرفیت، توانایی‌های بالایی دارد اما  متاسفانه با چالشها و قوانین دست و پا گیر مواجه است که باعث شده نتوانیم فعالیت جامع و کامل داشته باشیم. متاسفانه سامانه‌های غیر کارشناسی تحمیل شده و هر چند ماه یکبار سامانه جدیدی برای این صنف فعال می‌کنند که آرامش همکاران ما در این صنف را گرفته‌است.

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با انتقاد از سامانه جامع تجارت ادامه داد: ١٢ صنف باید مبادلات خود را در این سامانه انجام دهند اما کارکرد این سامانه باعث شده نتوانیم از ظرفیت‌های این حوزه استفاده کنیم.

بذرافشان تاکید کرد : طی دهه گذشته بخش تولید در این صنف ارتقا پیدا کرده و شرایط خوبی ایجاد شده که می‌تواند نقش محوری در اقتصاد جامعه داشته باشد و می‌توانیم به کشورهای اروپایی و خاورمیانه طلا صادر کنیم اما یکسری سامانه‌ها باعث شده نتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم بطوریکه در سال گذشته میزان صادرات طلای ایران ٨٧۵ کیلو بوده‌است اما ترکیه از سال ٢٠٢١ تا ٢٠٢٣ بیش از ٧٠٠ تن طلا صادر کرده است.

وی افزود: این در حالی است که ترکیه ٢٠ سال پیش طلای دست دوم ایران را که دیگر در کشورمان طرفدار نداشت را با خود می‌برد و با آن فعالیت اقتصادی انجام می‌داد و  همان را به فروش می‌رساند اما دولت ترکیه از ١۵ سال گذشته فعالیت خود در این حوزه را شروع کرد و امروز به این جایگاه در صادرات رسیده است.

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با بیان اینکه از دولت چهاردهم درخواست توجه به این بخش از اقتصاد کشور داریم که می‌تواند در اشتغالزایی و ارزآوری بسیار موثری باشد، گفت: در سال ٨٨ با اعمال مالیات بر ارزش افزوده به این بخش آسیب جدی وارد شد و امروز پس از گذشت ١٢ سال با برگزاری جلسات تخصصی با مجلس متوجه شدند که اصل طلا نبایذ مشمول ارزش افزوده شود اما در این مدت مردم هزینه آن را دارند و  ٣٠ تا ۴٠ درصد همکاران ما از این حوزه و صنف خارج شدند و امروز هم این سامانه همان اتفاق را تکرار می‌کند.

بذرافشان با بیان اینکه این سامانه را به بهانه مالیات تحمیل کردند، اظهار داشت: اگر موضوع این سامانه بحث قاچاق است، قاچاق باید از طریق نیروهای امنیتی کنترل شود، پس از آن مسئولان گفتند که صنف طلا، مالیات نمی‌پردازند و این سامانه به همین دلیل ایجاد شده و مالیات را در پوشش این سامانه کردند درحالیکه این صنف مشکل مالیات نداریم. فرار مالیاتی در همه صنوف وجود دارد اما در صنف طلا بسیار کم است و جزو اصنافی بودیم که شفاف هستیم و ۶۵ درصد صنف طلا به سامانه مودیان پیوستند .

رییس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با اشاره به تامین مواد اولیه برای تولید طلا گفت: مواد اولیه شمش طلا برای تولید ما نیاز است و در سطح کشور و بازار طلا کم بود تا زمانی که مرکز مبادله طلا و ارز زیر مجموعه بانک مرکزی راه اندازی شد که با اتحادیه تهران همکاری دارند. قبل از مرکز مبادله شمش‌ها وارد کشور و قاچاق می‌شد ‌شفافیت در این عرصه وجود نداشت، اقدامات در این زمینه خوب بوده است که نیاز به کنترل و نظارت دارد.

وی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته حباب سکه افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: در همین مساله جلسه هایی با بانک مرکزی داشتیم که از ظرفیت این صنف در ضرب سکه و سرمایه گذاری استفاده کنند. توجیه اقتصادی ندارد که سکه، حباب هشت میلیون تومانی دارد در صورتی که تخلیه داشته باشد مردم متضرر می شوند.