ایلام رییس سازمان جهادکشاورزی استان ایلام از توسعه کشت گلخانه‌ای به‌شکل تجاری کوچک‌مقیاس و ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای، در سال ۱۴۰۳ به‌منظور مدیریت سازگاری با کم‌آبی در استان  خبر داد .

به گزارش جارچی اخبار، «حشمت عزیزان» با اعلام این خبر گفت: برای استفاده بهینه از امکانات موجود و افزایش راندمان مصرف آب، افزایش تولید در واحد سطح و افزایش کیفیت محصولات تولیدی توسعه گلخانه‌ها  (کشت در محیط های کنترل شده) جزو سیاست‌های اولویت‌دار است.

وی ادامه داد: توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از راهکارهای اساسی برای صرفه‌جویی آب در سال ۱۴۰۳ در این بخش است و به همین منظور توسعه گلخانه‌ها با جدیت در سال جاری پیگیری می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۹ واحد گلخانه تجاری کوچک مقیاس در سطح  بیش از ۴۷ هکتار فعال  و ۷ واحد در حال ساخت در سطح استان موجود است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام اضافه کرد: محصولات تولیدی در این واحدها شامل انواع سبزی و صیفی و انواع گل‌های زینتی و آپارتمانی است.

عزیزان میزان محصولات تولیدات گلخانه ای استان را سالانه ۲ هزار ۸۰۰ تن و به ارزش ریالی ۴۲۰ میلیارد ریال ارزیابی کرد و گفت: تولیدات گلخانه‌ای در استان برای ۱۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی عنوان کرد: به دلیل افزایش هزینه‌های  ساخت گلخانه در سال‌های اخیر و عدم تخصیص اعتبارات مناسب، متقاضیان ساخت واحدهای گلخانه‌ای به‌طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته به همین دلیل تمرکز سازمان بر احداث گلخانه در قالب مجتمع‌های گلخانه‌ای (کشت در محیط‌های کنترل شده) است.

به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان ایلام، وی با اشاره به ضرورت کاهش ضایعات در کشت گلخانه‌‍‌‎ای، نظارت دقیق بر طراحی و اجرای طرح‌ها  بشکل شهرک‌های گلخانه‌ای ورفع موانع تولید در این راستا را  از دیگر موارد ضروری در سال جاری  برشمرد و بر مراقبت و محافظت از اعتبارات پرداختی نیز تأکید کرد.