در اولین روز بررسی وزرای پیشنهادی از سوی رئیس جمهور نمایندگان موافق و مخالف درباره برنامه‌ها و مشی دولت و کلیت کابینه پیشنهادی سخن گفتند.

به گزارش جارچی اخبار، اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در مجلس شورای اسلامی امروز ( ۲۷ مرداد ۱۴۰۳) رأس ساعت ۸ به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

رئیس جمهور فرزند مجلس است

پس از استقرار رئیس جمهور و کابینه پیشنهادی رئیس مجلس ضمن خوشامد گویی به اعضای دولت گفت: رئیس جمهور فرزند مجلس هستند و امروز هم به خانه خودشان آمدند. در هفته‌ای که گذشت بین وزرا و نمایندگان مجلس جلسات مفصل،‌ دقیق و منظمی برگزار شد، جلسات تا پاسی از شب ادامه داشت و فکر می‌کنم شناخت خوبی حاصل شد. امیدوارم با همدلی، بررسی دقیق و کارشناسی در پایان وقت مقرر که بیش از ۳۶ ساعت در نظر گرفته شده بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را انجام دهیم و به رأی گیری نهایی در روز چهارشنبه برسیم. از همه همکارانم می‌خواهم که نظم و انضباط را در طول بررسی جلسات رای اعتماد رعایت کنند تا بتوانیم از وقت خود به خوبی استفاده کنیم.

قالیباف پس از صحبت‌هایش از رئیس جمهور درخواست کرد که در جایگاه سخنرانی قرار گیرد و برنامه خودش را برای اداره کشور ارائه، به هنگام ورود پزشکیان به جایگاه سخنرانی، مهدی کوچک زاده با اعلام اخطار به رئیس مجلس گفت: به نحوه معرفی افراد، برنامه‌های پیشنهادی وزرا و کلیت کابینه پیشنهادی دولت اعتراض دارد.

قالیباف در پاسخ به درخواست و برای جلوگیری از مشتنج شدن جو مجلس عنوان کرد:اجازه دهید آقای پزشکیان سخنان خودشان را مطرح کنند و در فرصت بعدی در خدمت شما خواهیم بود.

دولت وفاق خود را متعلق به همه مردم ایران می‌داند

در ادامه مسعود پزشکیان ضمن قدردانی از زحمات نمایندگان در کمیسیون‌ها برای بررسی وزرای پیشنهادی گفت: دولت وفاق ملی را به مجلس معرفی کرده‌ایم، دولتی که خود را دولت همه مردم ایران می‌داند. موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است. التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم انداز و سیاست ها کلی مصوب رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای هم گرایی میان دولت و سایر قوا خواهد بود. اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود سرخوردگی‌هایی صورت می‌گیرد که نابودی امید و اعتماد را به همراه دارد. تدابیر و رویه‌های جاری قادر به حل مسائل نیستند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: چشم‌اندازی که وجود دارد و مقام معظم رهبری ترسیم کرده و من در تمام سخنانم به آن اشاره کردم ایرانی را توصیف می‌کند که در سطوح مختلف در رتبه برتر منطقه قرار گیرد و الهام بخش در جهان اسلام باشد. این چشم‌انداز می‌تواند هم افزایی ایجاد کند. رسالت مالک در حکومت جمع آوری خراج، امنیت و اصلاح جامعه، جنگ با دشمنان و آبادانی شهرهاست. ما وظیفه داریم برای همه مردم صرف نظر از قومیت، دین یا مذهب آن‌ها این موارد را فراهم کنیم.

موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی پزشکیان چه گفتند؟

پس از اظهارات رئیس مجلس و رئیس جمهور نمایندگان مخالف و موافق وزرای پبشنهادی نظرات خودشان را عنوان کردند.

روح‌الله متفکرآزاد در موافقت با برنامه‌های رئیس‌جمهور و کلیت کابینه پیشنهادی گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر مستحکم است که می‌تواند سلایق مختلف را در جایگاه‌های متعدد و متکثر حکمرانی ببیند؛ آنهایی که می‌گویند همیشه نظام با یک سلیقه در اداره کشور می‌چرخد عملا دیدند که این طور نیست و روسای جمهور با رویکردهای متفاوت وجود دارد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با برنامه‌های رئیس‌جمهور و کلیت کابینه پیشنهادی عنوان کرد: نطق امروز شما مانند مناظرات بود. انتظار داشتم شما به صراحت دیدگاه‌های خود را درباره موضوعاتی مانند ارز بیان کنید.آقای پزشکیان خودتان فرمودید که از نقد منصفانه استقبال می‌کنم و از بی انصافی بدم می‌آید. بنده شما را آدمی صادق، با اراده و صریح و شفاف می‌دانم و به نظر می‌رسد بیشتر وزرای شما به نظر می آید رای اعتماد را خواهند گرفت. نطق امروز شما مانند مناظرات بود. انتظار داشتم شما به صراحت دیدگاه های خود را درباره موضوعاتی مانند ارز بیان کنید.

محمدمهدی فروردین در موافقت با برنامه‌های رئیس‌جمهور و کلیت کابینه پیشنهادی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: به تعبیر مقام معظم رهبری، رئیس جمهور شخصیتی فرزانه، صادق، مردمی و دانشمند است،ایشان با شعار دعوا نکنید و کنار هم باشیم روی کار آمد و ما باید ضمن نظارت بر عملکرد دولت یاری‌گر او باشیم.

رضا علیزاده، در موافقت با برنامه‌های رئیس‌جمهور و کلیت کابینه پیشنهادی بیان کرد: آقای دکتر پزشکیان با تشکیل دولت وفاق ملی و با معرفی این کابینه هزینه سنگینی را پرداخت می‌کند. مجلس هم باید دولت را همراهی کند. نباید به بهانه‌های کوچک در راستای تشکیل دولت وفاق ملی سنگ اندازی کنیم.

سپس سید جلیل میرمحمدی در موافقت با برنامه‌های رئیس‌جمهور و کلیت کابینه پیشنهادی عنوان کرد: رهبر انقلاب فرمودند موفقیت دولت موفقیت همه ماست و همه باید به ایشان کمک کنند. تکلیف همه ما روشن است. برنامه ایشان برنامه هفتم و سیاست های ابلاغی است. بهترین و موثرترین وعده ای که یک رییس‌جمهور می‌تواند بدهد را آقای پزشکیان داده است. دولت ایشان دولت وفاق ملی است. بدنه دولت بسیار گسترده است و حتما از تمامی ظرفیت های نظام استفاده خواهد شد.

همچنین سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در موافقت با برنامه‌های رئیس‌جمهور و کلیت کابینه پیشنهادی عنوان کرد:کابینه آقای دکتر پزشکیان مانند اسلاف گذشته خود دارای نقاط قوت و ضعف است و اگر انصاف داشته باشیم باید اعلام کنیم که نقاط قوتش بر نقاط ضعفش تسلط دارد.این کابینه متناسب با شرایط و مطالبات جامعه تعریف شده است.همچنین باید تاکید کنم که نقطه درخشانی کابینه، معرفی یک بانوی باوقار، متعهد و متخصص است، فردی که برعکس مردان سیاست آسانسوری بالا نرفته و وزارتخانه متبوعش را به درستی می شناسد.

محمدقسیم عثمانی، در مخالفت با برنامه‌های رئیس‌جمهور و کلیت کابینه پیشنهادی بیان کرد:آقای پزشکیان! مردم به تغییر رأی دادند، اما ترکیب کابینه شما نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست. دولت اشتراکی ناهماهنگی به دنبال خواهد داشت و جمع اضداد، وفاق ملی را محقق نخواهد کرد.

روح‌الله ایزدخواه، در مخالفت با برنامه‌های رئیس‌جمهور و کلیت کابینه پیشنهادی گفت:در روزهای اخیر شاهد طرح انتقادات تندی از جناح اصلاحات به رئیس‌جمهور بودیم که چرا از عناصر تندرو استفاده نشده است که اتفاقا این از نقطه قوت کابینه است. دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست و امروز چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی در کشور خورده‌ایم آن هم در شرایطی که رهبری به صراحت فرمودند تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی را قبول ندارند و امسال از دو قطبی سازی پرهیز دادند. جهت‌گیری‌های اعلام شده دولت همچون توانمندکردن مردم را خوب است،بنده از دانشجویانی بودم که در ابتدای دهه ۸۰ بیانیه تقدیر از آقای پزشکیان به خاطر رویکرد ضداشرافی ایشان را امضا کردم اما این رویکرد در برنامه وزرای معرفی شده کمرنگ است.

همچنین مرتضی محمودی در مخالفت با برنامه‌های رئیس‌جمهور و کلیت کابینه پیشنهادی گفت: اعتقاد آقای پزشکیان این است که برنامه ارائه داده شده به مجلس همان برنامه هفتم و سیاست‌های کلی کشور است. با این نگاه ما بنایی برای موافقت و مخالفت با برنامه نداریم چون اساساً برنامه‌ای وجود ندارد. منتها به آقای پزشکیان یادآوری می‌کنیم که در برنامه هفتم تکالیف و احکام مشخصی قید شده که از جمله آن رشد هشت درصدی است لذا وجود برنامه دقیق و عملیاتی ضروری است.

علی بابایی کارنامی در موافقت با برنامه‌های رئیس‌جمهور و کلیت کابینه پیشنهادی گفت: رئیس جمهور به معنای واقعی و با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرد و باید از آن حمایت کنیم چون وفاق ملی و همدلی در معرفی کابینه رعایت شده است.دولت وفاق ملی، دولت وفاق قومیت‌ها نیست بلکه دولت وفاق مدیریتی برای رسیدن به اهداف قومیت‌ها و ملت ایران است؛ کدام رییس جمهور صادقانه برنامه‌های دولت قبل را تایین می‌کند مگر نه اینکه قرار شد راه شهید رییسی در بخش‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ادامه داشته باشد و دکتر پزشکیان راه ایشان را صادقانه ادامه داد و در چندین سال گذشته متاسفانه شاهد افراطی‌گری‌های روسای جمهور در گزینش‌های همکارانشان بودیم حال که یک رییس جمهور به معنای واقعی با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرده چرا از آن حمایت نکنیم.

مجید نصیر پور در مخالفت با برنامه‌ها و وزرای پیشنهادی رئیس جمهور اظهار داشت: حتماً این ۱۹ عزیزی که همراه رئیس جمهوری هستند باید در تراز انقلاب اسلامی و ملت ایران حکمرانی کنند و نمی‌شود ما کسی را بدون تجربه منسوب به سمتی کنیم و از او توقع داشته باشیم که برای ملت ایران تصمیم درستی بگیرد. من وارد مصادیق نمی‌شوم اما مواردی وجود دارد که به نظرم در همین مهلت باقیمانده تعهد آقای پزشکیان ایجاب می‌کند که در آنها تجدید نظری کنند و از افراد صادق به امر و ماموریت‌شان استفاده کنند. من برای اعتقادم و اعتلای کشورم کار کردم اما توقعم از آقای پزشکیان چند نکته است؛ آقای پزشکیان در مقطعی وارد عرصه انتخاب شدند که ناامیدی بسیاری در مردم غلبه کرده بود و ایشان امید را در مردم زنده کردند اما اگر دقت نکنند به زودی مردم دچار یاس می‌شوند؛ یکی از این کارها انتخاب افرادی در تراز وزارت است؛ آقای پزشکیان به جوانان وعده دادند اما متوسط سن کابینه حدود ۶۰ سال است؛ ایشان همچنین به بانوان قول دادند اما از آنها در جایی غیرتخصصی استفاده می‌کنند.

شاهرخ رامین در موافقت با کلیات برنامه و خط مشی کابینه دولت چهاردهم، گفت: در دوره تاریخی قرار داریم که سایه جنگ در همه جای دنیا سایه افکنده است، ایران اسلامی برای رهبری مقاومت بیش از هر زمان دیگری نیازمند یکپارچگی حاکمیت است، مردم انتظار دارند دغدغه های آن ها را مطرح کنیم و مشکلات آن ها را فراموش نکنیم. پزشکیان از حداکثر توان خود بهره گرفت تا از گروه های سیاسی مختلف در ترکیب وزرا همه جانبه استفاده کند.

سید مرتضی محمودی در مخالفت با کلیات برنامه و خط‌‌مشی کابینه دولت چهاردهم، گفت: در حالی که اعتقاد به تبادل نظر داریم برای اصلاح موضوعات برای شکل گیری دولت قوی‌تر تلاش کنیم. اعتقاد رییس جمهور بر این است که برنامه ارائه شده به مجلس همان برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی کشور است. پس ما نمی‌توانیم مخالف برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی کشور باشیم. در برنامه هفتم تکالیفی مشخص شده است که باید به سرانجام برسد. رشد ۸ درصدی اقتصاد نیازمند برنامه عملیاتی است. اگر اجرای برنامه هفتم توسعه مبنای اقدامات شما است باید برنامه‌ریزی و ریزبرنامه برای روش‌های آن تعریف شود که این در کجای برنامه‌های شما قرار دارد؟ ما امروز چنین برنامه عملیاتی را ندیده‌ایم حتی برای آنها شاخص تعیین نکرده‌ایم. گاهی در برنامه هفتم تکالیفی مشخص شده است که نیازمند بازه زمانی سه ماهه است. تا چشم برهم بزنیم این زمان تمام شده است. این برنامه‌ها نیازمند هماهنگی و سازماندهی بین دستگاه‌ها و وزرا است. دولت جمهوری اسلامی ایران یک ماشین است که باید بین اجزای این ماشین هماهنگی در حرکت باشد. تکالیفی که در برنامه آمده متاسفانه ارائه نشده. نمی‌توان ادعا داشت که دستگاه‌ها به صورت هماهنگ عمل می‌کنند. ما نمی‌توانیم بگوییم که سیاست‌های هفتم و برنامه هفتم در برنامه‌های دولت دیده شده است.

تذکرات آیین نامه‌ای با رنگ و بوی انتقاد از رئیس‌جمهور

رحمت الله نوروزی در اخطار و تذکر بر اساس اصل سوم قانون اساسی و ماده ۲۲ آئین نامه داخلی از رئیس جمهور برای طرح بحث وفاق ملی تشکر کرد و گفت: اعتقاد ایشان به برنامه هفتم توسعه قابل احترام است ولی انتظار داشتیم برنامه کلی ایشان برای عملیات سازی و پیاده سازی قوانین روشنگر باشد.

علی بابایی کارنامی هم در تذکری با اشاره به بند ۱۱ ماده ۲۲ آئین نامه در مورد حفظ شأن و اقتدار مجلس و دفاع از جایگاه قانونی نمایندگان در مسیر صلاحیت وزرای پیشنهادی، گفت: رئیس جمهور باید برنامه های مرتبط و شیوه های انتخاب وزرای پیشنهادی را بر اساس سیاست های کلی و تطبیق سیاست های راهبردی برنامه هفتم توسعه را در صحن اعلام کند تا نمایندگان برای تصمیم گیری بتوانند این موضوع را شاخص قرار دهند و هدف هم همین موضوع بود.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر شفاهی گفت: طبق آیین‌نامه رئیس جمهور باید برنامه، خط مشی و اصول کلی را به مجلس شورای اسلامی ارائه دهد اما رئیس جمهور می‌گوید که برنامه‌اش همان برنامه هفتم توسعه و سند چشم‌انداز است با این وضعیت سوال این است که آیا ما باید به عنوان موافق یا مخالف برنامه هفتم و سند چشم‌انداز صحبت کنیم؟

کوچک زاده با اشاره به ماده ۲۰۳ که تصریح میکند یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط‌مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران جلسات مجلس به‌طور متوالى تشکیل مى‌گردد. با پیشنهاد رئیس و تصویب مجلس، جلسات به صورت صبح و بعدازظهر برگزار خواهد شد. مجلس در این جلسات نطق نخواهد داشت، گفت: عزیزان روی مانیتورهای خود را نگاه کنید نوشته است امروز کار ما بررسی خط  مشی و اصول کلی برنامه دولت است. در ماده ۲۰۴ هم بر تشریح برنامه رئیس‌جمهور تاکید کرده است. اصل این جلسه برای بررسی برنامه دولت تشکیل شده است آقای رئیس این برنامه به شما ارائه شده است که در اختیار ما بگذارید؟ من نمی خواهم در این مورد به آقای پزشکیان ایراد بگیرم چون او همیشه فرموده برنامه من برنامه هفتم و سیاست های کلی رهبری است عالی هم هست. سوال این است آقای حاجی دلیگانی که الان مخالفت کرد با چه چیزی مخالفت کرد؟ با نهج‌البلاغه مخالفت کردی؟ با برنامه هفتم مخالفت کردی؟ بقیه قرار است با چه چیزی مخالفت کنند؟ آقای پزشکیان اصلا برنامه‌ای نداده است. براساس آیین نامه آقای رییس‌جمهور موظف به ارائه برنامه است، اما اکنون ایشان برنامه‌ای ارائه نداده است.

جلسات مجلس تا روز چهارشنبه در دو نوبت صبح و عصر برگزار می‌شود

پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق در نوبت صبح رئیس مجلس عنوان کرد: محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (شنبه، ۲۷ مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس ماده ۲۰۳ آیین‌نامه داخلی مجلس برای ادامه جلسات در نوبت عصر نیاز به رأی نمایندگان مجلس داریم و باید در این زمینه تعیین تکلیف شود تا نوبت عصر جلسات مجلس تا روز چهارشنبه و از ساعت ۱۴ تا ۱۹ برقرار شود.

در ادامه نمایندگان با ۲۲۱ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در جلسه با استمرار جلسات صحن علنی در نوبت بعدازظهر و تا روز چهارشنبه موافقت کردند.