دفتر سازمان ملل هشدار داد که طی یکسال اخیر رکورد تیراندازی و هجوم هدفمند به امدادگران و دستگاه‌های آنها در جهان تنها به واسطه جنگ غزه شکسته شده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  شبکه الجزیره قطر، با کشته شدن ۲۸۰ امدادگر در ۳۳ کشور در سال گذشته، نیمه ۲۰۲۳ تا نیمه ۲۰۲۴ مرگبارترین سال ثبت شده برای جامعه صلیب سرخ جهانی و امدادگران بین المللی بوده است که منشاء این افزایش، وقوع جنگ غزه و حملات اسرائیل بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از نیمی از ۲۸۰ امدادگر کشته شده در سراسر جهان در طول سه ماه اول حمله ارتش صهیونیست در غزه جان خود را از دست دادند.

افزایش تلفات امدادگران و نیروهای اورژانس و هلال احمر، عمدتاً به دلیل حملات هوایی اسرائیل و تیراندازی نیروهای صهیونیست در غزه، نشان دهنده افزایش ۱۳۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن است.

سازمان ملل اعلام کرده است: خشونت در سودان شمالی و سودان جنوبی در تعداد کشته‌های امدادگر چه در سال ۲۰۲۳ و چه در سال ۲۰۲۴ نقش داشته اما هرگز قابل مقایسه با جنگ غزه نیست. نیروهای بشردوست و امداد عمدتاً در این جنگ عامدانه هدف قرار می‌گیرند.

جویس مسویا (هماهنگ‌کننده امداد اضطراری سازمان ملل) در بیانیه‌ای گفت: عادی‌سازی خشونت علیه امدادگران و پرسنل درمانگر و عدم پاسخگویی غیرقابل قبول و خلاف وجدان انسانی است.

پیش از این نیز، آژانس آوارگان سازمان ملل متحد، «آنروا» اعلام کرده است که ۲۰۷ نفر از کارکنان خود از آغاز جنگ در ماه اکتبر سال گذشته تاکنون از دست داده است.

آنتونیو گوترش (دبیرکل سازمان ملل متحد) در واکنش به این گزارشها گفته است: ما خواستار پایان دادن به مصونیت از مجازات قضایی نیروهای مسلحی هستیم که علیه غیرنظامیان دست به کشتار می‌زنند.

فیلیپ لازارینی (دبیرکل آژانس آوارگان ملل متحد – آنروا)، در حساب شبکه اجتماعی خود نیز گفت: در غزه، از زمان شروع جنگ در ۱۰ ماه پیش، تعداد زیادی حداقل بیش از هزار شاغل غیر نظامی از جمله امدادگران سازمان ملل و صلیب سرخ، کارکنان بشردوست آنروا، پزشکان و پرستاران و خبرنگاران بدون هیچ گناهی کشده شده‌اند.