پس از لغو روادید یک‌جانبه ایران با ۲۸ کشور دنیا، تونس درحالی نخستین گام را برای اقدام متقابل برداشت که تاجیکستان نیز پس از تونس اقدام به لغو روادید هوایی میان دو کشور کرد. با این وجود، سفرای هر دو کشور تونس و تاجیکستان از نبود پرواز و گرانی سفرهای هوایی را مهمترین عامل رونق گردشگری پس از لغو روادید می‌دانند.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، لغو روادید یک‌جانبه با ۲۸ کشور دنیا، درحالی بستر را برای رونق گردشگری ایران فراهم کرد که همچنان موانع بسیاری برای توسعه روابط گردشگری ایران با برخی از این کشورها وجود دارد.

«عماد الرحمونی» سفیر تونس در ایران می‌گوید: پس از لغو روادید یکجانبه ایران، تونس نیز با هدف افزایش روابط گردشگری متقابلا این اقدام را انجام داد چراکه مردم دو کشور ایران و تونس مسلمان و دارای ثروت‌های تاریخی و فرهنگی بالایی هستند که سفر و توسعه روابط گردشگری می‌تواند منجر به افزایش شناخت فرهنگی مردم دو کشور شود.

او گفت: مردم تونس بسیار علاقمند به بازدید از اصفهان و شیراز هستند و سفر به ایران برای آن‌ها یک رویا محسوب می‌شود، مردم ایران نیز بسیار علاقمند هستند که به تونس سفر کنند ولی به‌دلیل نبود پرواز مستقیم و افزایش بلیت هواپیما درحال‌حاضر کمتر از هزار نفر ایرانی به تونس سفر می‌کنند و گردشگران تونسی هم کمتر به ایران می‌آیند. به همین دلیل اصرار داریم پرواز مستقیم یا چارتر راه‌اندازی شود تا هزینه سفر برای گردشگران کاهش یابد و دسترسی تسهیل شود.

عمادالرحمونی معتقد است، بهترین فصل سفر به تونس برای ایرانیان، نوروز است. در این فصل تونس بسیار زیباست و هزینه‌های سفر به‌ویژه اقامت در تونس بسیار ارزان است. با این وجود زمانی که ماموریتم در ایران شروع شد، با تاکید ویژه‌ای که بر گردشگری دو کشور داشتم ملاقات‌های زیادی با مقامات و مسئولان ایرانی داشتم به طوری که برای راه‌اندازی پرواز چارتر و سیستمی بسیار تلاش کردم.

او گفت: تونس و ایران دو کشور مسلمان با پیشینه فرهنگی غنی و جذابیت‌های گردشگری بسیار هستند که درصورت تسهیل موانع گردشگری و ایجاد خطوط مستقیم هوایی بین این دو کشور نه تنها تونسی‌ها به رویای خود که دیدن اصفهان و شیراز است دست پیدا می‌کنند که ایرانی‌ها نیز از یک مقصد زیبا با هزینه بسیار ارزان بازدید می‌کنند.

آنطور که سفیر تونس در ایران گفت: درحال‌حاضر سفارت تونس در ایران با تاکید بر قوانین مستقیم بین دو پایتخت تونس و تهران درحال سازماندهی پروازهای منظم و چارتر است. مشکلات هزینه بلیت هواپیما و زمان سفر بر کسی پوشیده نیست که بنده اعتقاد دارم با پیگیری مسئولان ایرانی و تونس در این زمینه پیشرفت‌های خوبی خواهیم کرد.

گرانی پرواز ایران و تاجیکستان مانع سفر فارسی‌زبان

«نظام الدین زاهدی» سفیر تاجیکستان در ایران نیز توسعه روابط گردشگری با ایران را بسیار حائزاهمیت دانست.

او اعلام کرد: ایران و تاجیکستان به‌عنوان دو کشور دوست و برادر دارای مشترکات فرهنگی، تاریخی، دینی و زبانی هستند که همین مشترکات بین دو کشور زمینه بسیار مناسب برای رشد همکاری‌ها است.

زاهدی گفت: پس از آنکه لغو روادید انجام گرفت، گردشگران دو کشور از طریق پروازهای دوشنبه – تهران و برعکس می‌توانند بدون روادید به دو کشور سفر کنند. درحال‌حاضر ۴ پرواز میان دو کشور برقرار است که یک پرواز را واریش ایر انجام می‌دهد و یک پرواز نیز توسط شرکت سامان ایران تاجیکستان صورت می‌گیرد.

به گفته سفیر تاجیکستان در ایران، البته مشکلاتی چون گرانی بلیت و قیمت پرواز وجود دارد اما امیدواریم پس از لغو روادید و افزایش گردشگران اقداماتی در کاهش قیمت بلیت هواپیما و افزایش کیفیت خدمات به مسافران انجام گیرد. درحال‌حاضر گفتگوها با مقامات مربوطه جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان ادامه دارد و تلاش داریم با لغو روادید دو طرفه شرایط مناسب سفر و تهسیل گردشگری برای گردشگران هر دو کشور فراهم شود.

او در پاسخ به این پرسش که چه تعداد گردشگر تاجیک سالانه به ایران سفر می‌کنند، اعلام کرد: آمار دقیقی ندارم، اما سالانه تاجیکستان نزدیک به ۲ هزار گردشگر از تاجیکستان وارد ایران می‌شود که بیشترین این گردشگران در فهرست گردشگری سلامت هستند.