معاون مرکز آمار با بیان اینکه گزارش‌های صندوق‌های بین‌المللی و بانک جهانی درباره شاخص‌های اقتصادی ایران مغرضانه نیست، گفت: به طور مشخص در ایران ارتباط این نهادها با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است. از آنجایی که در گذشته این شاخص‌ها و آمار از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شد همچنان رابط این نهادهای بین‌المللی در ایران بانک مرکزی است.

به گزارش جارچی اخبار، سپیده صالحی درباره میزان کیفیت آمارها و گزارش‌ پیش‌بینی‌‌ها‌ درباره شاخص‌های اقتصادی در ایران که از سوی نهادهای بین‌المللی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول اعلام می‌شود با توجه به ابهاماتی که اطلاعات و داده‌هایی که مبنای محاسبات وجود دارد از جمله اینکه در مقطعی نرخ محاسبات دلار ۴۲۰۰ تومانی بود در حالیکه این نرخ تنها برای کالاهای اساسی اعمال می‌شد و پس از آن هم حذف شد،‌ اظهار داشت: شاخصی مانند نرخ رشد را نهادهایی از جمله بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام می‌کند و تا جایی که اطلاع دارم طبق قانون و اصول که بر آن متعهد هستند، موظفند که دیتا و داده‌های مورد نیاز را از نهادهای مرتبط در آن کشور مد نظر از جمله ایران جمع آوری کنند. برای اگر مثال اگر ایران نرخ رشد را اعلام می‌کند این نهادهای بین‌المللی داده‌های مورد نیاز درباره نرخ رشد را از نهاد متولی و مسئول دریافت می‌کند.

وی با بیان اینکه رابط این نهادها برای گردآوری داده‌ها، مرکز آمار نیست،‌ ادامه داد: به طور مشخص در ایران ارتباط این نهادها با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی است. از آنجایی که در گذشته این شاخص‌ها و آمار از سوی بانک مرکزی منتشر می‌شد همچنان رابط این نهادهای بین‌المللی در ایران بانک مرکزی است البته مبادی قانونی برای دسترسی به این داده‌های وزارت اقتصاد است اما رابط اصلی همچنان بانک مرکزی محسوب می‌شود.

معاون اقتصادی مرکز آمار در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه مرکز آمار مرجع استخراج آمار است، این مرکز رابط نهادهای بین‌المللی نیست، گفت: این موضوع که مرکز آمار مرجع تولید آمار و داده‌ها است، هنوز در کشورمان جا نیفتاده و در نهادهای بین‌المللی هم  این قانون وجود ندارد که نمی‌توانند نوسان در داده‌ها و آمار را بپذیرند و به همین دلیل هم از مرکزیت وزارت اقتصاد این ارتباطات برقرار می‌شود.

صالحی افزود: البته امکان تغییر کانالی که این داده‌ها را به نهادهای بین‌المللی ارایه می‌دهد، وجود دارد. می‌تواند الگوهای بانک مرکزی و مرکز آمار را برای تهیه آمار به این نهادهای بین‌المللی ارایه داد و این نهادها بر نظر خودشان انتخاب خواهند کرد که مبنای داده‌ها بانک مرکزی باشد یا مرکز آمار.

وی تاکید کرد: اما مواقعی بوده که نه بانک مرکزی و نه مرکز آمار نرخی را اعلام نکرده است و نهادهای بین‌المللی پیش‌بینی‌هایی را دارند و براساس اصول استاندارد و مبنای علمی پیش‌بینی‌هایی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشورها دارند که نمی‌توان گفت این پیش‌بینی‌ها غلط است و مانند یک کار پژوهشی است که یک رسمیتی در سطح دنیا دارد و اینگونه نیست که گفته شود این گزارش پیش‌بینی لزوما مغرضانه ‌است چراکه این گزارش را برای تمام کشورها تهیه می‌کنند.

معاون اقتصادی مرکز آمار گفت: امیدوارم روزی برسد که تنها یک نرخ از سوی یک نهاد اعلام شود، خواه این نهاد مرکز آمار باشد یا بانک مرکزی و همه اصرار ما این است که تنها یک نهاد این آمارها و نرخ‌ها را اعلام کند. اما پیشنهاد می‌دهیم این یک عدد هم از طریق مرکز آمار اعلام شود چراکه ادعا داریم که اصول دقیق‌تری برای تولید و استخراج‌ها استفاده می‌کنیم و البته مدعی هم نیستیم که نهاد موازی داده‌های غلطی را مبنا قرار می‌دهد. نکته مهم این است که باید یک نهاد مستقل این نرخ را اعلام کند که این استقلال در مرکز آمار بیشتر دیده می‌شود.

صالحی درباره ارایه داده نادرست از نرخ ارز در ایران به نهادهای بین‌المللی که منجر به نادرست شدن خروجی گزارش‌های این نهادها از وضعیت اقتصاد ایران می‌شود اظهار داشت: گزارش‌های مرکز آمار براساس ریال است و در هیچ حوزه‌ای مبنای مطالعات و محاسبات ارز و دلار نیست. اگر در جایی هم نیاز به تبدیل ریال به ارز باشد، در هر بازه زمانی نرخ را از بانک مرکزی استعلام می‌کنیم و داده‌های بانک مرکزی را مبنا قرار می‌دهیم. اگر هم در مواردی نرخ ارز به نهادهای بین‌المللی نادرست اعلام شده باید وزارت اقتصاد مکاتبات لازم را انجام دهد.