سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری منافع سهامداران صنعت خودروسازی را تحت تاثیر قرار داده است، گفت: مردم به عنوان سهامداران حقیقی صنعت خودرو باید تعیین کننده قیمت خودرو باشند.
به گزارش جارچی اخبار، «ولی الله بیاتی» امروز (جمعه) در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری منافع تولیدکننده و مصرف کننده را نصیب دلالان کرده است، عنوان کرد: اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار موجب شده عده ای خودرو را از کارخانه خریداری کرده و با قیمت آزاد و سود بالا در بازار عرضه کنند و این مصرف کننده واقعی است که متضرر می شود.
وی افزود: اگر امروز خودروهای داخلی کیفیت لازم را ندارند، به این دلیل است که قیمتگذاری دستوری خودرو و نبود رقابت در بازار امکان ارتقای کیفی محصولات را از خودروساز سلب کرده است.
نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با آزادسازی واردات خودرو و کاهش تعرفه واردات، دیگر نیازی به قیمتگذاری دستوری محصولات داخلی نخواهد بود و به جای اینکه گروهی خاص قیمت خودرو را تعیین کنند، عرضه و تقاضا در بازار تعیین کننده قیمت خودرو خواهد بود.
بیاتی همچنین بر ضرورت حفظ منافع سهامداران صنعت خودرو تاکید کرد و گفت: خودروسازان از یک طرف به سبب افزایش قیمت مواد اولیه و حقوق و دستمزد کارگری، قطعات را با قیمت های بالا از قطعه سازان خریداری کرده و از طرف دیگر به واسطه فروش دستوری محصولات خود با زیان مواجه می شوند که این امر منافع سهامداران صنعت خودروسازی را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ در حالی که مردم به عنوان سهامداران حقیقی صنعت خودرو باید قیمت خودرو را تعیین کنند.
وی، کیفیت بخشی خودروهای داخلی را نیازمند ایجاد رقابت در بازار خودرو دانست و تاکید کرد: آزادسازی بازار خودرو، قیمتگذاری بر اساس قیمت تمام شده خودرو در کارخانه و همچنین واردات خودرو به صورت همزمان، می تواند به بهبود کیفیت خودروهای داخلی کمک کند.