داور جشنواره ملی چند رسانه ای جاده سبز گفت: در عصر حاضر روزنامه نگاری مبلی و تهیه اخبار اینترنتی شده، که در این صورت روزنامه نگاری شکست خورده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، یونس شکرخواه روز شنبه در نشست خبری اختتامیه جشنواره ملی جاده سبز در تبریز، اظهار کرد: حضور میدانی خبرنگار و انتشار خبرهای فوری در دیده شدن رسانه ها بسیار مهم است.
وی افزود: وجود فضای وب، فضای مجازی، رقبای سرسخت و بصری شدن فضا موجب شده تا کمتر دیده شویم طوری که رقابت رسانه ای را دشوار کرده است.
شکرخواه ادامه داد: حرکت به سمت مطالب تحلیلی و جبران ضعف عنصر تصویر در مطبوعات و خبرگزاری ها مثلا با گراف می توان آنرا نشان داد، طوری که چرایی و علت وقوع رویدادها را باید به عناصر بصری تبدیل کرد.
استاد بنام ارتباطات و روزنامه نگاری ایران همچنین خاطر نشان کرد: صد البته رسانه ها باید تحولات نسلی را هم در نظر بگیرند.
وی همچنین با اشاره به جایگاه تاریخی و فعلی تبریز در ارتباطات و رسانه، اظهار کرد: همواره تبریز از گذشته تاکنون به نیابت بار رسانه ای ایران را بر عهده گرفته است.
وی تاکید کرد: تبریز در تاریخ روزنامه نگاری ایران همواره تاثیرگذاری فراوان داشته و به تاریخ ملی آغشته بوده است و ظرفیت بزرگی در روزنامه نگاری و عرصه های ارتباطات دارد، اکنون نیز این شهر کهن پر از سوژه های جذاب و تاثیرگذار خبری است.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت تبریز در برگزاری جشنواره ها و سمینارهای مختلف رسانه ای نیز بسیار بالاست طوری که توان و ظرفیت برگزاری چندین جشنواره و همایش را در سال دارد.
وی با اشاره به راه اندازی موزه مطبوعات تبریز مربوط به نشریات قدیمی کشور در خانه تاریخی صلح جو، گفت: می توان برای این موزه سایت چندزبانه داشت تا مخاطبان بهتر با موزه ارتباط برقرار کنند.
وی با اشاره به تاثیرگذاری و جریان سازی خبرگزاری های رسمی در کشور، گفت: ایرنا اکنون بسیار حرفه ای در حال حرکت و به روزرسانی است البته بکراندنویسی خبر نیز از نقاط قوت به جا مانده از دوران گذشته است.
وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره جاده سبز در تبریز، گفت: هدف بیشتر سمینار، جشنواره، کنگره و همایش ها دیده شدن است.
رسانه ها مرجعیت خود را از دست داده اند/وظیفه خبرنگار تبدیل زغال به الماس است
فریدون صدیقی دیگر داور جشنواره و استاد بنام ارتباطات ایران نیز در جمع خبرنگاران گفت: اکنون رسانه ها با توسعه فضای مجازی مرجعیت خود را از دست داده اند و تیراژ (شمارگان) مطبوعات نیز به شدت کاهش یافته در نتیجه تاثیرگذاری آنها هم کاهش یافته است.
وی افزود: البته داوری ها و قضاوت های ما در جشنواره ها همواره تخصصی و دقیق انجام می شود اما آیا آثار واجد شرایط هستند که به مرحله انتخاب برسند؟
وی یادآور شد: کارها کیفیت پیشین خود را از دست داده است و باید روزنامه نگاران خودشان بیشتر جدی بگیرند.
وی با اشاره به مشکل و سئوال اصلی رسانه ها در خصوص بهتر دیده شدن توسط مخاطب، اظهار کرد: تولید انبوه رسانه ای برای مخاطبان انبوه، زمانی دیده و خوانده می شود که به نیاز آنها پاسخ داده شود.
صدیقی افزود: البته موضوع مناسب و محتوا متناسب نداریم هر چند برخی مواقع ممکن است موضوع جسورانه ای انتخاب کنیم ولی وقتی محتوا نیاز مخاطب را برطرف نکند همچنان مشکل باقی است.
وی ادامه داد: نداشتن ساختار مناسب خبری از دیگر ضعف های رسانه است، البته وظیفه خبرنگار تبدیل زغال به الماس است که برخی مواقع برعکس عمل می کنیم.
صدیقی با بیان اینکه جشنواره تخصصی بوده و برای نخستین بار برگزار می شود، گفت: تعداد آثار رسیده به جشنواره خوب است اما باید تولید محتوا در این حوزه افزایش یابد.
برخی آثار مکتوب ویژگی های تلنگری و هشداردهنگی داشت
استاد روزنامه نگاری ایران و دیگر عضو هیات داوران جشنواره نیز در این نشست گفت: برخی آثار مکتوب جشنواره ویژگی های تلنگر ی و هشداردهنگی داشت اگر همین اثر بر روی مردم و مسوولان بوده باشد، جشنواره به اهداف خود رسیده است.
فریدون عموزاده اظهار کرد: بسته به جشنواره که چه رویکردی داشته باشد ساختار آن را شکل می دهد، هدف اگر موضوع های بنیادی باشد قاعدتا باید مدل های کنفرانس یا جشنواره آکادمیک باشد و ماحصل آن به کتاب تبدیل شود.
استاد گرافیک و عضو هیات داوران جشنواره هم گفت: هر چقدر از تهران و مرکز دورتر می شویم شنیدن صدای مردم دشوارتر می شود.
حمید بدیقی اظهار کرد: در بخش گرافیک برخی آثار بی نظیر بودند اما به هر حال اثار به دقت و با وسواس بررسی و داوری شد