معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح ادعای وجود مافیای امتحان نهایی نیاز به ارائه مستندات دارد.
به گزارش جارچی اخبار، مصطفی آذرکیش، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اظهارات یک مقام مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه در مدت اجرای مصوبه کنکوری شورا، چندین سال جلو افتادهایم و از تستمحور بودن به توجه به درس رسیدهایم، گفت: ما باید موضوع را چند وجهی ببینیم و نمیتوانیم تنها به یک وجه، مثلا صرفا وجه علمی توجه کنیم. کارکردهای تربیتی مربوط به مصوبات هم برای ما مهم است و در وزارت آموزش و پرورش اولویت اصلی، تربیت تمامساحتی است که دانش آموزان در ساحتهای ششگانه بهصورت جامع و متوازن تربیت شوند.
وی افزود: اگر بتوانیم این نوع سوال را چندوجهی جواب بدهیم میتوانیم بگوییم در جایی شرایط بهتر شده، جایی شرایط مساعد نشده و در جایی شرایط خوب نبوده است. به خاطر همین اگر بخواهم مشخصاً به یک سوال خاص پاسخ بدهم، شاید جامعیتی را که مد نظر شما است نداشته باشد.
وی گفت: دانشآموزان در مدرسه درس میخوانند و در نهایت یا با معلم یا بهصورت امتحان نهایی، آزمون میدهند. اما تلاش ما بر چیست؟ اولاً مرجعیت معلمان را داشته باشیم و اینکه بتوانیم دانشآموزانی در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تربیت کنیم و اینها همیشه به عنوان یک اصل برای ما بوده است، اما اگر دقیقاً فردی از شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را گفته است احتمالا مدارکی مستند دارند که باید از خودش بپرسید.
آذرکیش در پاسخ به این سؤال که آیا میتوان گفت مافیای امتحان نهایی شکل گرفته است، اظهار کرد: آنچه میتوانم بگویم این است که تمام تلاش وزارت آموزش و پرورش این است که کارکردهای تربیتی مربوط به حضور دانشآموز در مدرسه را تقویت کند و تربیت متناسب با ساحتهای ششگانه را در اولویت بگذارد. ممکن است این که شما میگویید در برخی جاها اتفاقاتی بیفتد، ولی اگر بخواهیم بهصورت ویژه به این اصطلاحی که شما استفاده کردید بپردازیم شاید نیاز به مستنداتی داشته باشد. در هر حال اینکه دانشآموزان بتوانند یافتههای خود را بهنوعی در معرض آزمون قرار بدهند و اینکه دانش آموزان بتوانند از یافتههای علمی شان بهرهمند شوند ناظر بر تربیت تمام ساحتی است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تأکید کرد: به نظر من منتظر بمانیم و ببینیم نهایتاً شورای عالی انقلاب فرهنگی چه تصمیمی میگیرد. ممکن است کسی از مافیای کنکور بگوید و شخصی دیگر مافیای امتحان نهایی یا مافیای دیگری را در حوزههای مختلف مطرح کند. ما میتوانیم بگوییم که تلاش ما برای تربیت تمامساحتی است.
وی خاطرنشان کرد: اما برای اینکه ببینیم هر تصمیم یا مصوبهای ممکن است عارضهای داشته باشد یا نه، میتوان به خود آن مصوبه و به پیامدهایش مراجعه کرد. ما در الگویمان برای مدرسه تراز گفته ایم که ضمن توجه به فرآیندها به پیامدها و نتایجشان نیز توجه کنیم. بر این اساس است اگر من الان بخواهم رد یا تأیید کنم، باید اطلاعات دقیقتری داشته باشم.