معاون نوسازی و اجرای طرحهای صنعتی سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران گفت: ایرانیها در ارتباطات صنعتی بیشتر به دنبال همکاری با شرکتهای چینی و روس میروند تا محدودیتهای تحریمی جریان کار را با مشکلات کمتری مواجه سازد و این در حالی است که اکنون تقریبا هر شرکت بزرگ چندملیتی که از توان فناورانه بالا برخوردار است در یکی از دو کشور چین و روسیه نمایندگی دارد و ایرانیها به واسطه این کشورها میتوانند از توان تکنولوژیک دیگر کشورهای جهان نیز بهره ببرند.
به گزارش جارچی اخبار، سعید جعفری، در گفتوگو با ایلنا درباره آخرین اقدامات صورت گرفته برای نوسازی صنایع ایران گفت: ما به تمام صنایع کشور اعلام کردهایم شرکتهایی که تمایل به بازسازی و نوسازی دارند به ایدرو اعلام تقاضا کنند، اکنون نزدیک به ۱۹۰۰ شرکت در این زمینه اعلام آمادگی کردند و در حال ارزیابی این هستیم که این شرکتها در چه ناحیهای نیاز به نوسازی و بازسازی دارند، شماری از این شرکتها نیز در سال گذشته به بانکها معرفی شدند و دولت منابع موردنیاز را تامین کرده و آن را در اختیار بانکها قرار داده و تسهیلات یارانهای به صنایع اختصاص داده شده تا کار نوسازی و بازسازی را انجام دهند.
معاون ایدرو افزود: در بودجه سال ۱۴۰۴ هم منابع خوبی به این منظور دیده شده است؛ در این سال رقمی نزدیک به یک همت از منابع دولتی به این امر اختصاص داده میشود، بانک نیز یک ضریب اهرمی میگذارد و دو برابر به این رقم اضافه میکند ضمن اینکه خود متقاضی نیز ۳۰ درصد از کل هزینه را متقبل میشود و مجموع این ارقام به سرمایهگذاری حدود ۳ همت تا ۳.۵ همت برای نوسازی و بازسازی صنایع در سال آینده میانجامد، این سرمایهگذاری شامل شرکتهایی که در شهرکهای صنعتی فعال هستند هم میشود و البته ممکن است شرکتهای بزرگ را دربرنگیرد و در اجرای این طرح بیشتر شرکتهای متوسط و کوچک مورد هدف قرار گرفتهاند.
جعفری در تشریح آخرین وضعیت نوسازی ناوگان دریایی کشور توضیح داد: از زمانی که توسعه اقتصاد دریامحور در دستور کار قرار گرفت تصمیم بر این شد نیازهای ناوگان دریایی کشور تجمیع شود، در همین راستا شرکتهای کشتیسازی شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی و کار تامین ناوگان بین همه این شرکتها با توجه به توانمندی آنها توزیع میشود، برای تامین شناورها توافقاتی انجام شده تا به طور مثال پنج شناور برای شرکت ملی نفتکش، چهار شناور برای کشتیرانی جمهوری اسلامی و حدود ۲۴ شناور برای سازمان بنادر و دریانوردی تامین و کار آنها به سازندگان داخلی واگذار شود.
وی خاطرنشان کرد: ممکن است ظرفیت شرکتهای سازنده داخلی برای تامین این شناورها کافی نباشد و نیاز باشد از توان سازندگان خارجی هم برای تامین شناورها استفاده کنیم و این امر باید با انتقال فناوری همراه باشد.
معاون نوسازی و اجرای طرحهای صنعتی ایدرو در پاسخ به چگونگی پیشبرد ارتباطات خارجی در تنگنای تحریم گفت: شرکتها ارتباطات را با مناطقی برقرار میکنند که معذوریتی در این شرایط ندارند، ضمن اینکه در موضوع نوسازی و بازسازی هم شرکتهایی بیشتر ورود میکنند که در بخش خصوصی فعالیت دارند و گرفتاریهای تحریمی شرکتهای دولتی را ندارند هر چند آنها نیز در نقل و انتقال پول تا اندازهای با چالش مواجه میشوند.
وی اضافه کرد: با این حال ایرانیها در ارتباطات صنعتی بیشتر به دنبال همکاری با شرکتهای چینی و روس میروند تا محدودیتهای تحریمی جریان کار را با مشکلات کمتری مواجه سازد و این در حالی است که اکنون تقریبا هر شرکت بزرگ چندملیتی که از توان فناورانه بالا برخوردار است در یکی از دو کشور چین و روسیه نمایندگی دارد و ایرانیها به واسطه این کشورها میتواند از توان تکنولوژیک دیگر کشورهای جهان نیز بهره برند.