ترابری ریلی یکی از روش‌های ترابری بر روی زمین است که در مصرف انرژی بسیار به صرفه عمل می‌کند. ریل‌ها رویه‌ای بسیار صیقلی و محکم فراهم می‌کنند که چرخ‌های قطار می‌توانند با کمترین اصطکاک ممکن بر روی آن‌ها بغلتند.

این روش با خود راحتی و صرفه‌جویی در انرژی مصرفی به همراه دارد. معمولاً بخش پیشین قطارها هم با شکلی خمیده و هواپویا (آیرودینامیک) ساخته می‌شود تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. روی‌هم‌رفته، تحت شرایط مناسب، قطار برای بردن حجم مشخصی از کالا یا مسافر، ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر انرژی نیاز دارد تا ترابری جاده ای  افزون بر این، ریل‌ها و ریل‌بندها باهم ورن  قطار را به‌طور یکسان پخش می‌کنند که در پی آن با هر محور/چرخ بار بیشتری می‌توان حمل کرد تا در ترابری جاده‌ای. ترابری ریلی همچنین از امن‌ترین و کم‌جاگیرترین شیوه‌های ترابری است. یک خط راه‌آهن دوریلی می‌تواند در یک زمان مشخص از یک بزرگراه  چهارخطه هم بیشتر مسافر یا کالا جابه‌جا کند

کشور ایران ، اکنون دارای ۱۴۰۷۸کیلومتر (پایان سال ۱۳۹۶) شبکه راه‌آهن استاندارد و ۹۶ کیلومتر (میرجاوه-زاهدان) خطوط آهن عریض است ساخت و توسعه خطوط آهن در ایران توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای ترابری کشور انجام می‌پذیرد. نگهداری و تعمیر و هم‌چنین بهره‌برداری از این شبکه برعهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.

در کشور ما به علت عدم وجود کریدور آبی داخلی برای کشتیرانی ( حمل ونقل رودخانه ای ) و هزینـه نسـبتا زیـاد حمل و نقل هوایی عمده فعالیت حمل و نقل ترکیبی کالا در داخل کشور به صـورت کـانتینر ی وتوسـط دو زیـر بخـش ریلی و جاده ای انجام می پذیرد . در این میان با توجه با قابلیت بالایی جابجایی کالا توسط راه آهن، بررسی نقش راه آهن در حمل ونقل ترکیبی از ضروریات است که در این تحقیق به آن پرداخته شده است . در این تحقیق ضمن تبیـین نقـش راه آهن در حمل و نقل ترکیبی،شاخصهای ارزیابی آن شناسایی شده و به بررسی مزایای استفاده از راه آهن در حمـل و نقـل ترکیبی پرداخته شده است . در بررسی این مزایا به دو شاخص هزینه و کیفیت حمل ونقل پرداخته شده است و با استفاده از این دو شاخص حمل و نقل ریلی و جاده ای با هم مقایسه شده و مزایای استفاده از راه آهن در حمل و نقل ترکیبـی تبیـین شده است .

شرکت بهتاش سپاهان با سرمایه گذاری شرکت های ایثارگران شهرستان های زرین شهر و فلاورجان،که سهام آن متعلق به خانواده های معظم شهداء ایثارگران و یادگاران هشت سال دفاع مقدس می باشد، درسال ۱۳۸۴وارد عرصه حمل و نقل ریلی کشورگردید.
این شرکت به عنوان یکی از اولین  سرمایه گذاران بخش خصوصی در حمل و نقل ریلی،مجموعه فعالیت های خود را با خـرید وتملک ۴۰۰ دستگاه واگن آغاز نمـود، هم اکنـون پس از گذشت ۱۳سال تلاش بی وقفه در این زمینه با در اختیار داشتن ۳۰۰۰ دستگاه واگن باری،  ۲۱ درصد از کل حمل ریلی  کشوررا در اختیار دارد.

شرکت بهتاش سپاهان  با احداث اولین کارگاه خصوصی تعمیرات ناوگان ریلی  در کشور از سال ۱۳۹۰ وارد عرصه تعمیرات واگن گردید و در حال حاضر سالیانه ۲۵ درصد از کل تعمیرات اساسی  و ۵۰ درصد از کل  تعمیرات بازسازی واگن کشور را در اختیار دارد

خیرالله سلیمیان، مدیر عامل شرکت بهتاش سپاهان در جمع خبرنگاران، به مناسبت روز بزرگداشت خبرنگار اظهار کرد: ما به عنوان سربازان اقتصادی فعالیت میکنیم تا مواجهه ای باشیم با آنهایی که از وجود جمهوری اسلامی ناراحتند و به سیاه نمایی میپردازند.

وی با اشاره به راه اندازی بار انداز ترکیبی شرق اصفهان توسط این شرکت گفت: خبر ارسال محموله از شرق اصفهان برای دوستداران نظام خبر خوبی بود و ما در این شرکت دوست داریم خبرهای خوب به شما بدهیم.

مدیر عامل شرکت بهتاش سپاهان  در خصوص این شرکت بیان کرد: اینجا یک شرکت خصوصی است که در راستای منویات مقام معظم رهبری در حوزه دانش بنیان و اشتغال جوانان نخبه فعالیت میکند.

سلیمیان افزود: راه اندازی بار انداز ترکیبی در شرق اصفهان باعث شد دغدغه از دوش صنعتگران این استان و استان های همجوار برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه این بارگیری ها در سنگ، شمش و… انجام شده و اتفاقات جدیدی در حوزه حمل و نقل ریلی در ایران رقم زده است بیان کرد: این شرکت در نمایشگاه های بین المللی در کشور های مختلف حاضر بوده و به نشست هایی در خصوص بحث راه آهن افغانستان و سرمایه گذاری هایی که مورد نیاز و انتظار مردم و مسیولان و بازار کشور های اطراف است ورود کرده است.

مدیر عامل شرکت بهتاش سپاهان گفت:  این ها فرصت هایی استراتژیک است که شاید بارها در گام اول پیش آماده اما پیگیری نشده است.

سلیمیان گفت: کشور های خاور میانه درخواست ترانزیت حدود ۳۰ میلیون تن بار در از ایران را دارند و جدای آن روسیه نیز درخواستی حدود ۱۰ میلیون تن دارد.

در ادامه محمد تمنایی، عضو هیات علمی و دانشیار دانشکده مهندسی حمل و نقل دانشگاه صنعتی اصفهان و مشاور حمل و نقل مجموعه بهتاش سپاهان با اشاره به اینکه  حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری در حوزه حمل و نقل سیاست این شرکت است اظهار کرد: حمل و نقل ریلی گونه ای ویژه از حمل و نقل است و به حمل و نقل سبز هم مشهور است. مصرف سوخت در سیستم ریلی یک هفتم مصرف جاده ای است و محیط زیست در این سیستم یک دوازدهم حمل و نقل جاده ای آلوده میشود و ایمنی آن ۱۶ برابر ایمنی جاده است. به همین دلیل بسیاری از کشور های صنعتی به سمت توسعه گونه ریلی هستند.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب که به طور مستقیم بر افزایش حمل بار ریلی تاکید دارند گفت: وضعیت ریلی در ایران مساعد نیست. ۱۲ درصد حمل و نقل ما از طریق ریل و ۸۸ درصد دیگر آن از طریق جاده انجام میشود در حالی که تقاضا نسبت به حمل و نقل انجام شده بیشتر است.

مشاور حمل و نقل مجموعه بهتاش سپاهان بیان کرد: با در نظر گرفتن چشم انداز ۱۴۰۴  تا سه سال دیگر باید باید به عدد ۱۲۰ میلیون تن ریلی برسیم که اکنون سرانه حدود ۵۰ تن است همچنین در بحث مسافر هم همین مسایل را داریم.

تمنایی با اشاره به اینکه این سیستم سبز و پایدار است و باید به افزایش انتقال به این سیستم تلاش کرد گفت: بهتاش سپاهان و دیگر شرکت های مشابه سعی خود را بر تعامل با شرکت راه آهن قرار داده اند و همه شرکت ها در حال رشد هستند و سعی بر رشد دارند.

وی بیان کرد: ذی نفعان این حوزه چه در بخش دولتی و چه خصوصی نگاه شراکتی ندارند و در تعادل نیستند و شرکت راه آهن نسبت به تعهدات خود به شرکت های حمل و نقل ریلی ضعیف عمل میکند.

مشاور حمل و نقل مجموعه بهتاش سپاهان  بیان کرد:  تلاش برای جذب نخبگان جوان از جمله فعالیت های این شرکت بوده و ما باید به فعال سازی کریدور های بین المللی بپردازیم.

تمنایی گفت: بخش مهمی از ترانزیت کشور به عهده این شرکت است و تعاملات ما در دوسال گذشته با کشور های دیگر افزایش داشته است.  قزاقستان در حوزه حمل و نقل ریلی یکی از قوی ترین شرکت آسیای میانه است؛ ما در ایران ما ۷۵ هزار واگن و کشور قزاقستان ۲۰۰ هزار  واگن دارد.

وی بیان کرد: یکی از معضلاتی که راه آهن جمهوری اسلامی دارد بحث لوکوموتیو است و بهتاش سپاهان آمادگی خود را برای تعمیر ۶۰  دستگاه لوکومتیو از لوگوموتیو های متوقف این نهاد را تعمیر و راه اندازی کند.

مشاور حمل و نقل مجموعه بهتاش سپاهان  افزود: این شرکت در قالب BOT  آمادگی خود را برای خطوط مهم اعلام کرده است؛ راه آهن جمهوری اسلامی ایران ۸۰۰ لوکوموتیو دارد که ۶۰۰ دستگاه متوقف است و ما سال گذشته به راه آهن پیشنهاد دادیم که این تعداد به بخش خصوصی واگذار شود.

تمنایی گفت: ۳۲  هکتار مساحت بارانداز شرق اصفهان است و حداقل برای برنامه های ۲ دهه پاسخگو است کمااینکه در شرق اصفهان هدف بر ایجاد دهکده لجستیک بوده و ما سهام دار هستیم.