فرماندار ویژه مرند با تاکید بر مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی و آب شرب گفت: ضروری است الگوی مصرف کشت در برنامه جهاد کشاورزی قرار گرفته و توجه بیشتری به آن صورت گیرد.
داود گرشاسبی روز دوشنبه در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان مرند بیان داشت: وضعیت آب شرب و زراعی شهرستان بر همه آشکار است که این آب از سفره های زیرزمینی تامین می شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، وی با اشاره به انتقال آب ارس به دشت مرند خاطرنشان کرد: در مورد وضعیت انتقال آب شهرستان، شاید عده ای از افراد سوء استفاده کنند و وضع موجود را به نام خود ثبت کنند که باید آگاه باشیم.
گرشاسبی با بیان اینکه میزان بارش نسبت به سالهای گذشته بسیار کمتر شده است، تشریح کرد: بر اساس آمار و گزارشات میزان بارش ها نسبت به مشابه سالهای قبل بسیار کمتر شده و این یک بحران برای شهرستان است و با کمبود شدید آب مواجه هستیم که باید آموزش های لازم برای مصرف بهینه آب شرب داده شود.
وی تاکید کرد: مصرف بهینه آب، بر همه آحاد جامعه واجب است و با توجه به شرایط آبی باید بیشتر از قبل مصرف را کنترل کنیم.
فرماندار مرند افزود: باید تعریف جدیدی از نحوه مصرف بهینه آب از سوی دستگاههای مسئول صورت گیرد.
وی در ادامه با اشاره به جرایم مصرف آب توسط کشاورزان عنوان داشت: عدم رعایت مدیریت صحیح آب که به جرایم کشاورزان منتفی شده که باید درصد اختصاص یافته رعایت شود.
گرشاسبی اظهار کرد: حدود و اختیارات در خصوص اختصاص آب مازاد نداریم و کشاورزان حتما سهم خود را مدیریت کنند.
وی گفت: راهکار اصلی و اساسی تمام مجموعه های درگیر با کشاورزی تعامل مناسب با مردم بوده و باید آموزش های لازم به مردم بخصوص کشاورزان داده شود و برنامه ریزی برای نوع کشت محصول هم صورت گیرد.
فرماندار شهرستان ویژه مرند در ادامه با اشاره به روند پیشرفت مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب گفت: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب در دست اقدام است که امیدواریم در سالهای آینده به نتیجه برسیم.