پیروز حناچی در گردهمایی ۱۵۰۰ مدیر مدرسه شهر تهران توضیح داد: حرکتی از سال ۹۴ آغاز کردیم و آموزش مقابله با بحران به مدیران، پرسنل مدارس و دانش آموزان در دستور کار قرار گرفت و تجهیز مدارس به کانکس امداد و نجات انجام شد؛ امروز نیز گام دوم طرح مدرسه آماده را کلید می زنیم.
وی ادامه داد: بر اساس نتایج ارزیابی ۲ هزار و ۸۸۸ مدرسه، یک هزار و ۲۳۵ مدرسه با آسیب پذیری متوسط و ۸۲۷ مدرسه نیز با وضعیت آسیب پذیری بالا (قرمز) گزارش شد.
حناچی با اشاره به چگونگی تأثیر تجربه جهانی بر زندگی مردم تصریح کرد: زلزلهای در کوبه ژاپن رخ داد که ۲۰ ثانیه طول کشید و این زلزله نقطه عطفی بود که این احساس را برای ژاپنیها ایجاد کرد که آسیب پذیر هستند.
وی افزود: شهردار ژاپن تحت تأثیر این حادثه خودکشی کرد و برآورد خسارات وارده ۱۰۰ میلیارد دلار بود و در نهایت ژاپنیها این زلزله را درسی برای ایمن سازی خود قرار دادند.
شهردار تهران افزود: شبکههای حیاتی و پلها در زمان زلزله ژاپن از بین رفت و یکی از درسهایی که از آن گرفته شد لزوم هماهنگی بین نهادهای کمکی بود.
حناچی بیان کرد: از دیگر درسهای زلزله ژاپن کنترل جو حاکم بعد از زلزله و استحکام پلها بود.
او ادامه داد: ژاپن روی ۴ گسل اصلی واقع شده است و ژاپنیها این تهدید را به بازبینی کدها تغییر دادند و هرکدام از این کدها ماحصل از بین رفتن بسیاری از کدهای دیگر است.
حناچی با اشاره به زلزله بم نیز گفت: بم آخرین نقطه بر روی نقشه بود که هر فردی با نگاه به آن میگفت که بم دچار زلزله نمیشود.
شهردار تهران افزود: ما نباید در شرایطی مانند هفته گذشته دچار تلفات شویم و این ضعف مدیریت ماست که نمیدانیم در حجم انبوه جمعیت چگونه باید رفتار کنیم.
حناچی تصریح کرد: این وظیفه متخصصان ما است که با این حوادث کدهای ایمنی را تغییر دهیم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی ادامه داد: باید شرایطی ایجاد شود که فرزندان ما به جای ترس از زلزله آگاهی داشته باشند، چون چه بخواهیم چه نخواهیم زلزله در کشور ما حادث خواهد شد.
شهردار تهران افزود: باید یاد بگیریم با زلزله زندگی کنیم و هیچ راهی جز افزایش آمادگی نداریم و جای ترس را باید، آموزش زلزله بگیرد.
حناچی بیان کرد: بچهها باید بدانند در شرایط زلزله چه حالاتی تجربه میشود و باید بدانیم آموزش دانش آموزان آمادگی را به داخل منازل میکشد یا خیر؟
او ادامه داد: درپایتخت موضوعاتی مانند پسماند و آلودگی هوا مطرح است و ما در مقابل شهرداران مدارس را به کار گرفتیم تا با هزینه کمتر شکل مدیریت بهبود پیدا کند.