سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوها از طریق واسطه‌ها ادامه دارد، در برخی از موضوعات مانند تبادل زندانیان توافق مکتوبی در ماه مارس امضاء شد، متاسفانه روندهای دیگری طی شد در این زمینه و طرف مقابل آن را به مذاکرات هسته‌ای گره زد. مشکلات فنی طرف آمریکایی هم به خودش ارتباط دارد. درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای هم با توجه به سابقه سوء و عدم پایبندی دولت آمریکا به تعهدات، همانطور که اعلام شده جمهوری اسلامی ایران خواستار اخذ تضمین قابل راستی آزمایی است

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران داخلی و خارجی طی سخنانی با اشاره به ۲۲ اسفند ماه و روز بزرگداشت شهدا یاد شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و شهدای امنیت و مدافعان حرم، شهدای هسته‌ای، رسانه و شهدای دیپلمات را گرامی داشت.

کنعانی در پاسخ به سوالی پیرامون آخرین وضعیت مذاکرات مبادلات زندانیان و مباحث مطرح شده روز گذشته و تکذیب آن توسط آمریکایی‌ها، گفت: سو سابقه آمریکا در معاهدات باعث تردید نسبت به هرگونه توافق با آن‌ها شده است. در ارتباط با بحث تبادل زندانیان که اشاره کردید هم دیروز وزیر امور خارجه اشاره کردند و هم بنده بعد از واکنش تعجب برانگیز آمریکایی‌ها واکنش نشان دادم. جمهوری اسلامی ایران همواره نشان داده است که به دیپلماسی برای رفع مشکلات اعتقاد دارد و پایبندی خود را به این مسیر نشان داده است.

وی تصریح کرد: همانطور که بارها اشاره شده گفت‌وگوها از طریق واسطه‌ها ادامه دارد، در برخی از موضوعات مانند تبادل زندانیان توافق مکتوبی در ماه مارس امضاء شد، متاسفانه روندهای دیگری طی شد در این زمینه و طرف مقابل آن را به مذاکرات هسته‌ای گره زد. مشکلات فنی طرف آمریکایی هم به خودش ارتباط دارد. درخصوص روند مذاکرات هسته‌ای هم با توجه به سابقه سوء و عدم پایبندی دولت آمریکا به تعهدات، همانطور که اعلام شده جمهوری اسلامی ایران خواستار اخذ تضمین قابل راستی آزمایی است.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در رابطه با امضای توافق اخیر میان ایران و عربستان و همچنین احتمال دیدار میان وزرای خارجه ایران و عربستان، ابراز داشت: گفت‌وگوها از مدتی قبل جریان داشت و طرح مسأله پیش از این صورت گرفته بود و پیام‌هایی مبادله می‌شد منتها در زمان سفر و حضور آقای رییس‌جمهور در پکن و در ملاقات خصوصی بحث واسطه‌گری در خصوص مذاکرات میان ایران و عربستان مطرح شد و آقای شی پیام طرف عربستانی را منتقل کرد.

وی افزود: در مجموع به دلیل اینکه بخش مهمی از موضوعات جاری میان طرفین مباحث مرتبط با حوزه امنیتی بود توافق شد که گفت‌و‌گوی جدید در سطحی بالاتر از سطحی که قبلاً در بغداد و مسقط انجام شده بود صورت پذیرد که در این دور مذاکرات میان دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و همتای عربستانی صورت گیرد. البته مقامات دیگری در سطوح دیگر از دولت در این سفر حضور داشتند برای مذاکرات با همتایان خود و این مذاکرات انجام شد و خوشبختانه با حسن نیتی که در هر دو طرف وجود داشت و با نقش آفرینی مثبت دولت چین طرفین به توافق رسیدند.

کنعانی ادامه داد: توافق این بود که بلافاصله بعد از امضای بیانیه مشترک روابط سیاسی از سرگرفته شود و پس از آن در ظرف دو ماه سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض و کنسولگری‌ها در جده و مشهد بازگشایی شود. هم‌اکنون وزارتخانه‌های امور خارجه دو طرف در حال هماهنگی‌ها برای انجام دیدار میان وزرای خارجه دو کشور هستند. همچنین لازم می‌دانم از نقش بسیار سازنده دو کشور عراق و عمان که میزبانی تقریباً ۸ دور مذاکره میان دو کشور ایران و عربستان را برعهده داشتند، قدردانی و تشکر کنم.

وی در رابطه با احتمال احیای روابط میان ایران و بحرین که متاثر از قطع روابط ایران و عربستان نیز از سوی آن‌ها صورت گرفته بود، گفت: دیپلماسی نتیجه خود را نشان داده است، خوشبختانه بازخوردهای بسیار مثبتی این توافق در زمینه‌های مختلف داشت. استقبالی که کشورهای مختلف در روزهای گذشته نشان دادند بیانگر آن است که این تحول دیپلماتیک می‌تواند آثار متعددی داشته باشد. روابط ایران و بحرین هم از این قاعده مستثنی نیست، اراده جمهوری اسلامی ایران سیاست همسایگی است. خوشبختانه با فضای مثبتی که در منطقه شاهد هستیم این اتفاق مثبت می‌تواند در رابطه با ارتباط میان ایران و بحرین نیز محقق شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال نقش‌آفرینی ایران برای پایان جنگ یمن با توجه به تحول صورت گرفته در روابط میان ایران و عربستان، اظهار داشت: موضوع یمن همواره یکی از اولویت‌های جدی جمهوری اسلامی ایران بوده است، طبیعتاً این انتظار وجود دارد که با توجه به تحول مثبتی که در روابط میان ایران و عربستان شکل گرفته بتواند بر این مسأله نیز اثر گذار باشد. البته تصمیم‌گیری در خصوص یمن برعهده این کشور خواهد بود اما جمهوری اسلامی ایران از ابتدا معتقد بود که راهکار حل این مسأله جنگ نیست و جنگ خساراتی برای هم یمن، هم عربستان و هم کلم منطقه در پی خواهد داشت.

وی افزود: در سفری که آقای امیرعبداللهیان به ژنو داشتند، دبیرکل سازمان ملل از ایشان خواستار کمک و نقش‌آفرینی به حل مسأله یمن شدند. ما معتقدیم که مسأله یمن در بعد نظامی باید خاتمه یابد و مناقشه سیاسی نیز از طریق گفت‌وگوهای یمنی-یمنی باید دنبال شود تا ان‌شاءالله دولت مردمی در این کشور شکل گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص استقبال اردن برای گسترش و ارتقاء روابط با اردن پس از توافق اخیر با عربستان، تصریح کرد: روابط سیاسی و گفت‌وگو میان ما و امان همواره برقرار بوده است و هیچگاه قطع نشده است. در نشست اخیر بغداد ۲ که دولت اردن میزبان این نشست بود ما شاهد برگزاری و گفت‌وگوی میان وزیر خارجه کشورمان و پادشاه اردن بودیم. با این حال توافق اخیر حتماً می‌تواند بر روابط موثر باشد و در این رابطه بر اساس رویکرد اصولی جمهوری اسلامی که تقویت روابط با همسایگان است حتما این مسأله مورد استقبال ما خواهد بود.

کنعانی در پاسخ به سوالی پیرامون سفر علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به مسقط، عنوان کرد: در ارتباط با سفر آقای دکتر باقری اطلاع رسانی شده است، سفر ایشان‌ به مسقط به منظور شرکت در نهمین دور گفت‌وگوهای مشورتی میان دو کشور انجام شده است، در این رابطه با همتای عمانی خود دیدار داشتند و مذاکرات و بحث‌ها در خصوص موضوعات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای از حمله تحولات دیپلماتیک میان تهران و ریاض صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با گزارش وال استریت ژورنال درخصوص برگزاری نشست کشورهای خلیج فارس با حضور ایران با نقش‌آفرینی چین، ابراز داشت: من این موضوع را نمی‌توانم به این صورت تایید کنم، اینکه درخصوص برگزاری نشستی از این دست توافقی شده باشد موضع جمهوری اسلامی ایران این است که از هر گونه تحرک مثبتی برای بهبود و حسن روابط در منطقه استقبال می‌کنیم.

کنعانی درخصوص سفر رئیس جمهور بلاروس گفت: این سفر به دعوت آیت‌الله رئیسی انجام شده است و مجموعه‌ای از اسناد نیز برای امضا آماده شده از جمله در زمینه همکاری‌های تجاری و صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل و ترانزیت جاد‌ه‌ای که موضوع بسیار مهم و حائز اهمیت برای ایران و بلاروس است به دلیل مزیت‌های ژئوپلتیکی ایران و در بحث همکاری‌های قضایی و فرهنگی و بحث استاندارد که کمک کننده همکاری‌های تجاری است. خوشبین هستیم این سفر پرباری باشد که زمینه تقویت بیش از پیش مناسبات دو کشور را فراهم کند