مجید ملامحمدی می‌گوید: رمان کلیددارِ عاشق از طرف کنگره و درباره زندگی مرحوم علامه بهابادی به من سفارش شد و من مامور به نوشتن یک رمان نوجوان با خصوصیات داستانی و جذاب شدم که در شرح زندگی آن مرحوم باشد.

علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی، فقیه منطقی، عالم فاضل شیعه‌ی قرن ۱۰ هجری، عالمی بود که در پرتو رابطه با دربار صفوی بر گسترش تشیع و حل مشکلات شیعیان تلاش می‌کرد. او در علم فقه و منطق متبحّر و استاد بود و آثار مهمی تألیف نمود که مهمترین آنها «حاشیه علی تهذیب المنطق» معروف به «حاشیه ملاعبدالله» است. عالمان بزرگی چون شیخ بهایی و صاحب معالم نیز از شاگردان او هستند و با توجه به اینکه هم‌مباحثه آیت الله مقدس اردبیلی بوده، اما به دنبال مرجعیت فقهی نبود. علامه وظیفه‌‌ی خود را گسترش علوم عقلی و نقلی و خدمت به آستان مقدس حرم امیرالمؤمنین(ع) می‌دانست. به گزارش جارچی اخبار به نقل از  ایلنا اینک در آستانه‌ی برگزاری کنگره بزرگداشت علامه ملاعبدالله بهابادی در سال ۱۴۰۳، مجید ملامحمدی (شاعر و نویسنده کودکان و نوجوانان) رمانی براساس زندگی این عالم شیعه به نگارش درآورده است. با او درباره رمان کلیددارِ عاشق گفتگوی کوتاهی داشته‌ایم.

در خصوص شخصیت علامه توضیحاتی را ارائه نمایید.

مرحوم علامه بهابادی یزدی یکی از دانشمندان بزرگ در دوران صفویه بودند که عالمان زیادی را در دامان خود پرورش دادند. از جمله آن عالمان نام آور، مرحوم شیخ بهایی هست که دانشمندی سرشناس در زمان صفویه بود و آثار و برکات زیادی از ایشان چه در کارهای مهندسی چه در کارهای ادبی و دینی و ریاضی، و شعر به یادگار مانده است. مرحوم علامه بهابادی از طرف شاهان صفویه به خصوص شاه طهماسب، مامور می‌شوند که کلیددار حرم امیرالمومنین علیه السلام در نجف باشند. این حُسن اتفاق، باعث رونق شهر نجف از جهت شهرنشینی و نیز جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی بوده است. مرحوم علامه بهابادی در کنار تحقیق و تحصیل علمی، به امورات مردم و به خصوص نیازمندان و مستمندان، توجه ویژه‌ای داشتند و آثار و برکات این مدیریت بالا و ارزشمند، در حوزع علمیه آن زمان نجف و زندگی مردم به خصوص طلاب، تا سالیان طولانی، مشهود بوده است.

 انگیزه شما از نگارش این داستان چه بود؟

این کتاب در وهله اول از طرف خود کنگره و درباره زندگی مرحوم علامه بهابادی به من سفارش شد که پس از مشورت و تبادل نظر با دبیر محترم کنگره جناب آقای دکتر عبدی پور، من مامور به نوشتن یک رمان نوجوان با خصوصیات داستانی و جذاب شدم که در شرح زندگی آن مرحوم باشد. شکر خدا این اتفاق عملی شد و رمانی مبسوط و جذاب، از زندگی آن کلیددار دانشمند حرم امیرالمومنین علیه السلام برای بچه‌ها تالیف شد.

 در داستان به کدام ویژگی‌های علامه پرداخته‌اید؟

از زندگی مرحوم علامه حکایات و داستان‌های کمی در دسترس هست. بنابراین با توجه به خصوصیات علمی آن بزرگوار و نیز شاگردپروری و توجه ویژه به مردم به خصوص تلاش ایشان در رفع مشکلات معیشتی و اجتماعی اهالی نجف و دیگر مسلمانان بلاد اسلامی، من رمانی به رشته تالیف درآوردم که این رمان جنبه‌های مردمداری، علم، سخاوت، رسیدگی به مشکلات شهرنشینی و همچنین تقوا و زهد ایشان مدنظر قرار گرفت و به شکل داستانی در محور واقعیت و خیال، و با استفاده از عناصر جذاب داستانی، خلق گردید.

 سرفصل‌های کتاب را کمی تشریح نمایید.

سرفصل‌های کتاب بیشتر به ماجرای زندگی افرادی اشاره دارد که هر کدام به نوعی با علامه بهابادی در ارتباط هستند یا از ایشان درس و علم می‌آموزند؛ یا علامه به آن‌ها در مشکلات زندگی‌شان کمک می‌کند؛ یا آن افراد به خاطر توجه ویژه علامه، در زندگی‌شان به مقاصد خوب دینی و تقوا و خدادوستی و امید می‌رسند. البته این افراد کلیدواژه‌هایی برای معرفی فضائل و شخصیت خاص و پندآموز و معنوی علامه، به مخاطبان کتاب هستند.

 چگونه می‌توانیم احساس هویت ایرانی اسلامی را در نسل جدید زنده نگه داریم؟

مهم‌ترین مقوله در زنده نگه داشتن و ترویج هویت ایرانی اسلامی در نسل نوجوان و حتی جوان ما، معرفی دانشمندان و مفاخر دینی و علمی و سیاسی، به آن‌ها می‌باشد. وقتی کودکان و نوجوانان با سیره و زندگی و خلق و خو و منش رفتاری بزرگان خویش آشنا بشوند و از سبک زندگی آن‌ها الگو بگیرند، مطمئناً در زندگی خود به هویتی خوب و رشدیافته و نورانی می‌رسند و راه تعالی و پیشرفت را پیدا کرده، در مسیر درست و خدا پسندانه‌ای، قرار خواهند گرفت.

دانشمندان بزرگ تشیع چگونه می‌توانند الگوی جامعه معاصر باشند؟

زندگی نورانی دانشمندان بزرگ تشیع، آیینه‌ای تمام نما و زلال از یک زندگی پاک و بی‌آلایش و توأم با علم آموزی و حقیقت جویی و ترسیم سبک زندگی اسلامی ایرانی است. زندگی دانشمندان شیعه سراسر از راستی و درستی و پاک زیستن و خداپسندانه بودن و در محور صداقت و ایمان و امید حرکت کردن بوده است؛ که تمام این رفتارها می‌تواند الگوهایی ارزشمند در تربیت و تعلیم ذهن و فکر و جسم کودکان و نوجوانان آینده ساز این مرز و بوم باشد.