وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز شعر و ادب فارسی استاد « محمد حسین شهریار » را یکی از ستون‌های وحدت ملی و ستاره تابناک شعر و ادب معاصر دانست.

به گزارش جارچی اخبار، محمدمهدی اسماعیلی همزمان با روز شعر و ادب فارسی در بازدید از خانه موزه استاد شهریار در شهر تبریز در گفت و گو با خبرنگاران، جایگاه استاد شهریار را در پهنه بیکران شعر فارسی جایگاهی تابناک و ارزنده ارزیابی کرد و گفت: اگر حوزه شعر فارسی معاصر چند ستاره تابناک داشته باشد، قطعا یکی از آن ها مرحوم استاد شهریار است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: استاد شهریار تنها به خاطر شعر نیست که در بین مردم ایران محبوب شده است، بلکه به واسطه اخلاص، محبت و مودتی که به اهل بیت (ع) داشت، یکی از ستون‌های وحدت ملی در آذربایجان و کشورمان است و ما از چند جهت به این شخصیت بزرگ احترام می‌گذاریم.

اسماعیلی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی پرورش و بازتولید شخصیت‌هایی مثل شهریار برای نسل‌های آینده مسئله تزکیه و پاکی قلب را مطرح کرد.

وی خاطرنشان کرد: شعر استاد شهریار بیشتر از اینکه اکتسابی باشد، نوعی بخشش خداوند به ایشان است و اینکه رحمت الهی بوده که به واسطه قلب پاک و زلال استاد، خداوند این حکمت‌ها را از دل و زبان ایشان جاری کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای تربیت افرادی مثل استاد شهریار حتما تزکیه و تربیت بر کار آموزشی مقدم است. اول باید آن دل های پاک و زلال پیدا بشود تا بعدها شهریارها بشود از آن پدید بیاید.

۲۷ شهریور؛ سالروز وفات استاد محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ملی شعر و ادب ایران نامیده شده است.

استاد شهریار سال ١٢٨۵ هجری خورشیدی در تبریز متولد شد و ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ چشم از جهان فرو بست.

مقبره الشعرای تبریز بر اساس اسناد و مدارک تاریخی، مدفن ۴۰۰ تن از شاعران و عارفان نامی ایران زمین از جمله ‘شهریار ملک سخن’ است.