نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با بیان اینکه نقیصه ای در بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی وجود دارد و آن اینکه این روز آنچنان که شایسته است، ملی نشده،گفت: اهالی شعر و ادب باید قدردان این روز باشند و در این روز بیشتر دور هم جمع شوند و به شعر و ادب فارسی بپردازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، روز دوشنبه در همایش روز ملی شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار در تالار پتروشیمی تبریز،افزود: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می رود این روز را به صورت کلان و کشوری برگزار و با احیای جایزه ملی شهریار فضای ادبی کشور را متوجه این روز کند.

وی با بیان اینکه استاد شهریار شایسته عنوان داری روز شعر و ادب فارسی است افزود: شهریار نمود حکمت و ایران دوستی فردوسی، غزل حافظ، شور و عشق سعدی و آئینه دار هزار سال ادب فارسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم با بیان اینکه  شهریار با سرودن شاهکار در ۲ زبان فارسی و ترکی آذری نشان داد آذربایجان همواره جزء جدانشدنی و سرحلقه فرهنگ و هنر ایران است تاکید کرد: سیدمحمدحسین بهجت تبریزی نابغه معاصر شعر و ادب ایران اسلامی و آئینه تمام نمای فرهنگ و هویت اصیل ایرانی و شخصیتی منحصر بفرد است و هر انسان منصفی با هر نگرشی به جامعیت و اشتهار او پیش از انقلاب و تسلط او بر ادبیات کلاسیک و پدیدآوردن سبک ها و شیوه های جدید در شعر را می پذیرد.

حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: شهریار از نظر مردمی بودن، محتوا، کیفیت، زیستن با انقلاب و دفاع مقدس نمونه بی نظیری است و زمانی شروع به غزل سرایی کرد که معتقد بودند دوره غزل سرایی به سرآمده و همه قافیه ها ، شکل ها و مفاهیم در غزل آورده شده و دیگر نوآوری در این شعر امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: شهریار با تصویرگرایی رمانتیس و با یک روش نوین، مکتب و راهی ایجاد کرد و به محبوبیت رسید و شاید کمتر ایرانی باشد که بیتی یا مصرعی از شهریار در ذهنش نباشد.

امام جمعه تبریز با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص شهریار و تحسین شعرهای وی، گفت: رهبر معظم انقلاب از ملامت شدن شهریار توسط روشنفکران وابسته به رژیم گذشته به علت عشق و علاقه شهریار به انقلاب سخن گفته اند.

حجت الاسلام آل هاشم، افزود: اشعار شهریار متعهد و انقلابی، مملو از دینداری و ولایت مداری، عشق بی نظیرش به سرزمین مادی خود آذربایجان و غیر ایرانی و میهن پرستانه وی است که همه متاثر از درون طوفانی و عشق واقعی وی به ارزش های انسانی است.

حجت الاسلام آل هاشم، ادامه داد: شهریار ایران زمین در جایگاهی ایستاده است که تشیع و ایرانی بودن را به مثابه ۲ رکن یک چهره فرهنگی با خود دارد و آنچنان که از باورهای شیعی می گوید، از هویت ایرانی هم دفاع می کند ، همانطور که جریان انقلاب اسلامی را نمود حقیقی باورهای شیعی در روزگار ما می داند و به عناصر ایرانی عشق می ورزد.

وی یادآور شد: شهریار قله بلند ادب فارسی است که غزل را به زیباترین شکل سروده و قصیده را فخیمانه پاسداشته و از قالب شعر فارسی به دور نمانده است.

استاد شهریار نماد و تجلی اسلام‌ گرایی، ایران دوستی و تعلق به فرهنگ و ادب کهن آذربایجان است

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز در این همایش با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص استاد شهریار و اشعار وی، گفت: استاد شهریار نماد و تجلی اسلام گرایی، ایران دوستی و تعلق به فرهنگ و ادب کهن آذربایجان است و ضمن تجلی عشق اصیل خود به زبان اصلی ترکی مسیر خود را در زمان حیات خود حتی قبل از انقلاب از خیلی ها جدا کرد.

عابدین خرم، با بیان اینکه استاد شهریار بعد از انقلاب نیز جایگاه خاصی دارد، افزود: حاصل این همزیستی و تبادل فرهنگی اقوام ایرانی مبتنی بر هویت ملی ایرانی و اسلامی، تقویت همبستگی ملی، وحدت ناگسستنی اقوام ایرانی از ترک، آذری، عرب، کرد، لر، بلوچ و فارس جمع شدن در جغرافیای واحدی به نام ایران است.

وی اظهار کرد: استاد شهریار هیچ گاه نسبت به اتفاقات در ایران و آذربایجان بی توجه نبود و بارها با سرودن اشعاری نسبت به انقلاب، دین، ملت، هویت و ارزش های ملی و دینی ابراز محبت داشت.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: استاد شهریار آئینه تمام نمای عشق مردم ایران در آذربایجان را به نمایش گذاشت و امید است هنرمندان و شعرا، شهریار زمان خویش باشند.

خرم، ادامه داد: در دولت سیزدهم و سفر رییس جمهور منابعی پیش بینی شده که مقبره الشعرا بازسازی شده و نگارخانه ها و امکانات و متعلقات آثار ارشمند آن در حال بازسازی و تکمیل است.

وی یادآور شد: سالن های دیگری که در شهرهای استان مورد غفلت واقع شده و متروکه شده بودند، هم اکنون احیا شده و در اکثر شهرستان ها پروژه های ناقص و مجتمع های نیمه تمام در دست تعمیر و بازسازی است و تا پایان این دولت تحویل هنرمندان و هنردوستان قرار می گرد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: قدم های تشویقی و حمایتی حوزه فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در دولت سیزدهم برداشته شده و عزم جزم و همت بزرگان این خطه را ارج می دهیم