رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۸۳ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در ۱۶۰۰ مدرسه و حدود ۷۰ هزار دانش آموز در مدارس «پذیرا» مشغول تحصیل هستند.
به گزارش جارچی اخبار، سید جواد حسینی روز دوشنبه در نشست تخصصی مدیران مدارس استثنائی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری جزو ۱۷ کشور نخست در جهان هستیم، افزود: در حوزه سلول های بنیادی و نانو رتبه قابل توجهی داریم و همچنین ۹۰ درصد داروها امروز در داخل کشور تولید می شود.
وی با بیان اینکه در حوزه پزشکی امید به زندگی یکی از مهم ترین شاخص ها است، اظهار کرد: در بعد عدالت آموزشی دو شاخص تفاوت سواد زنان و مردان را از ۲۴ به ۷ درصد و تفاوت سواد روستایی و شهری را از ۳۵ درصد به ۱۲ درصد رسانده ایم که جزو دستاوردهای بسیار مهم انقلاب به شمار می آید.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در عرصه سیاست خارجی، امنیت زیربنایی موفقیت مهمی به شمار می آید، تاکید کرد: یکی از دستاوردهای زیربنایی دیگر انقلاب اسلامی استقرار فضای آموزش و پرورش استثنایی است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۷۰ دانش آموزان تحت پوشش سازمان استثنایی ۱۵۰ هزار نفر بود که تاکنون ۱۷ برابر جمعیت دانش آموزی را تحت پوشش برده ایم و از سال ۸۸، شش برابر اعتبارات توانبخشی برای سرویس ایاب و ذهاب بوده است.
حسینی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۴ نیز برنامه حمایتی با ۱۳ عنوان برای ۱۸ هزار دانش آموزان استثنائی شروع شده است،گفت: ۶۹۰ مرکز آموزشی مشکلات یادگیری وجود دارد که برای هر منطقه یک مرکز، هدف مدنظر می باشد.
وی با بیان این که علاقمند به گفتمان سازی هژمونیک در عرصه تعلیم و تربیت هستیم، خاطرنشان کرد: یکی از نیازهای اساسی آموزش و پرورش گفتمان سازی هژمونیک است و باید فکر، گفتار و پندار همه معطوف به تعلیم و تربیت شود که متاسفانه این گفتمان سازی فقط در اول مهر با آغاز مدرسه اجرا می شود و فقط در اول مهر همه خود را با آموزش و پرورش تنطیم می کنند.
حسینی با بیان این که تلاش کنیم اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجتماعی کرده و به گفتمان تبدیل کنیم، گفت: آموزش و پرورش مانند ساعت است و چند ویژگی ساعت از جمله این که همه یک زمان مشخصی را در ساعت می بینند، رو به جلو حرکت می کند و همیشه همراه افراد است، در این نهاد وجود دارد.
معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: دمای جامعه هم زمان با دمای مدرسه بالا می رود و هیچ جامعه ای نمی تواند از سطح مدرسه بالاتر رود بنابراین در این گفتمان سازی باید چند اصل را در راستای توسعه انسانی مبنا قرار دهیم.
وی ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته نقش انسان در توسعه ۷۰ درصد است و در کشورهای در حال توسعه ۳۲ درصد و این وظیفه آموزش و پرورش است که منابع انسانی را به سرمایه انسانی تبدیل کند.
حسینی با اشاره به پذیرش اصل تطابق گفت: وقتی بپذیریم که انسان ها باهم متفاوت هستند، باید این را هم بپذیریم که تعلیم متناسب با آنها نیاز به تطابق سازی دارد که تطابق معلم ها، مناسب سازی محتوا، مناسب سازی والدین ، مدیران و مناسب سازی دانش های عادی در یک مدرسه با استاندارهای مناسب می تواند الگو بوده و آن را به دیگر مدارس تعمیم دهیم.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید کرد: در هر مجموعه باید یک نفر آشنا به زبان بریل و اشاره باشد تا بتواند با این افراد به راحتی ارتباط برقرار کند و به همین منظور نهضت زبان بریل و اشاره را ترویج می دهیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: بر اساس آمایش سرزمینی انجام شده، ۲۱۰ مدرسه استتثنایی در کشور نیاز است تا به استاندارد برسیم و به همین دلیل سراغ خیران رفته ایم و اولین مراسم با عنوان «آغاز خوب برای یک انجام» هفته آینده با سرمایه گذاری ۵ میلیارد تومانی یک خیر کلنگ زنی می شود.
حسینی با اشاره به نظام رتبه بندی معلمان نیز گفت: پیش در آمد رتبه بندی معلمان باید سنجش صلاحیت معلمان باشد و اگر قرار است به حقوق معلمی افزوده شود باید به دلیل ابتکار و اجرای برنامه های سند باشد تا انگیزه ای در معلمان ایجاد کند.
وی افزود: در جلسات سند تحول که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار می شود، قرار بر این شده تا هر معاونت بسته تحولی خود را برای بررسی بیشتر در این جلسات ارایه کند که نوآورانه بودن، تحقق پذیری، فراگیر بودن و زود بازده بودن از شاخص های این بسته های تحولی هستند که ما نیز چهار بسته تحولی با عنوان فراگیر سازی، مناسب سازی، مداخلات به هنگام و نهضت بریل و زبان اشاره را در حوزه آموزش و پرورش استثنایی ارایه کرده ایم.
رییس آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که سرانه فضای آموزش استاندارد ۸.۳ متر و این میزان در کشور۵.۳ است، گفت: اعتبار، فضا و وقت گذاری برای آموزش و پرورش استثنایی باید پنج برابر آموزش عادی باشد که با این حساب فضای آموزشی استاندارد و مطلوب دانش آموزان استثنایی ۲۲.۵ متر است که این میزان در کشور در حال حاضر ۱۰ متر است.
امروز با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور، مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده و دانش آموزان با نیازهای ویژه آذربایجان شرقی با نام «پیوند» به بهره برداری رسید.
در حال حاضر ۱۳ مراکز راهنمایی و مشاوه خانواده پیوند در سطح استان آذربایجان شرقی و ۷ مرکز در سطح کلانشهر تبریز فعال هستند که خدمات روانشناختی مختلفی به خانواده های دانش آموزان ارایه می کنند.
با بررسی های به عمل آمده از مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده نواحی چهارگانه تبریز جای خالی مرکز جامع راهنمایی و مشاوره خانواده دانش آموزان با نیازهای ویژه در استان احساس می شد.
این مرکز تخصصی که روز با حضور سید جواد حسینی رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور به بهره برداری رسید، به عنوان مرکز جامع، مشکلات یادگیری و عدم تمرکز دانش آموزان که از مراکز نواحی تبریز ارجاع داده می شوند، را بررسی می کند.
در فرآیند صدور مجوز فعالیت این مراکز، پس از ارائه درخواست از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان، هماهنگی های لازم با دفتر سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان وزارت به عمل آمده و معرفی بازدید از مکان و برسی نیروهای معرفی شده در استان انجام می شود.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کشور در جریان سفر یک روزه به تبریز از هنرستان استثنایی اشرف گندمی ناحیه ۲ تبریز، مرکز دائمی اسکان فرهنگیان استان و باشگاه پیشکسوتان فرهنگیان استان نیز بازدید کرد.
- ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور:
کشور به ۲۱۰ مدرسه، برای آموزش و پرورش استثنایی نیاز دارد
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: ۸۳ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در ۱۶۰۰ مدرسه و حدود ۷۰ هزار دانش آموز در مدارس «پذیرا» مشغول تحصیل هستند. به گزارش جارچی اخبار، سید جواد حسینی روز دوشنبه در نشست تخصصی مدیران مدارس استثنائی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حوزه علم و فناوری جزو […]