طرح موسوم به «لاله‌های ماندگار» که اجرای آن در قالب کنگره ملی ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی و یکهزار و ۴۰۰ شهد گلگون کفن مراغه از امروز در گنجینه شهدای این شهرستان آغاز شد، ابتکاری برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در میان اقشار مختلف به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان محسوب می‌شود.

به گزارش جارچی اخبار، در گنجینه شهدای مراغه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ اثر شامل وسایل شخصی شهدای گلگون کفن این شهرستان در معرض دید قرار دارد و طرح لاله‌های ماندگار فرصت بهره‌گیری بیشتر اقشار مختلف مردمی از فضای معنوی این گنجینه را فراهم می‌کند.

با اجرای این طرح که نهادهای مختلف از جمله آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی شهرستان در آن مشارکت دارند، دانش‌آموزان بخشی از درس آمادگی دفاعی و دانشجویان نیز قسمتی از واحد درسی دفاع مقدس را در این فضای معنوی می‌آموزند.

برنامه‌ریزی برای حضور دانش‌آموزان و دانشجویان حداقل برای یک ساعت درسی ۲ ساعته از یک سو و فرصت بازدید از نمایشگاه ادوات نظامی و سایر غرفه‌های آن که در محوطه گنجینه شهدا افتتاح شد، از سوی دیگر شمار بازدید از این فضای معنوی را در روزها و ماه‌های پیش‌رو افزایش می‌دهد.

برگزاری برخی آیین‌های مذهبی در این فضای نورانی با حضور اقشار مختلف مردمی نیز برنامه‌ریزی شده تا گنجینه شهدای مراغه به یک مرکز فرهنگی موثر تبدیل شود و جلوه‌هایی از جهاد تبیین در این گنجینه به بار بنشیند.

فرمانده سپاه ناحیه مراغه در آیین آغاز به کار این طرح در فضای معنوی گنجینه شهدای این شهرستان از مسئولان ذیربط خواست تا برای تبدیل همیشگی این گنجینه به یک مرکز فرهنگی موثر تلاش کنند.

سرهنگ پاسدار یحیی حیدری با تاکید بر اینکه طی هفته دفاع مقدس حدود ۳۰ یادواره شهدا و ۶ اجلاسیه تخصصی در این شهرستان برگزار شد، بیان کرد: طرح «لاله‌های ماندگار» با هدف بهره‌گیری بهینه از ظرفیت معنوی گنجینه شهدا اجرا می‌شود.

وی این طرح را یکی از خلاقانه‌ترین برنامه‌های کنگره ملی ۱۰ هزار شهید آذربایجان‌شرقی عنوان کرد و ادامه داد: در قالب این طرح، برنامه‌های جذاب برای نسل جدید اجرا می‌شود تا آنان با وقایع دوران دفاع مقدس بیش از پیش آشنا شوند.

وی همچنین وجود تجهیزات نظامی ارتش در محوطه گنجینه آثار شهدا و حضور راویان دوران دفاع مقدس را جاذبه دیگری برای جوانان و نسل جدید عنوان کرد و افزود: مراغه پس از تبریز بیشترین شهید استان را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است.

وی ادامه داد: اگر قرار بود شهدای مراغه به خط شوند، صف ایثار و شهادت آنان از منطقه میکائیل‌آباد تا پهرآباد مراغه که ورودی تا خروجی شهر را شامل می‌شود، کشیده می‌شد و امروز به برکت خون پاک آنان است که جوانانمان در امنیت کامل زندگی می‌کنند.

سرهنگ حیدری این را هم بیان کرد که مراغه یک خانواده دارای سه شهید و بیش از ۵۰ خانواده دارای ۲ شهید دارد و مدافعان حرم این شهرستان کار رزمندگان دوران دفاع مقدس را تکمیل کردند.

به گفته وی دانش‌آموزان و دانشجویان در این فضای معنوی حاضر شده و ضمن بازدید از آثار شهدا، با فرهنگ ایثار و شهادت آشنا می‌شوند؛ همچنین امیدواریم تا گنجینه شهدا در سایه حمایت‌های مجموعه مدیریت شهری به یک مرکز فرهنگی موثر تبدیل شود.

رزمندگان مراغه در دفاع مقدس دو گردان مستقل تشکیل دادند

معاون هماهنگ‌کننده سپاه عاشورا نیز در آیین آغاز به کار طرح لاله‌های ماندگار به دو گردان متشکل از رزمندگان مراغه و پشتیبانی بی‌نظیر مردم این شهرستان از جبهه و جنگ اشاره و بیان کرد: این طرح فرصتی برای جهاد تبیین و روشنگری در خصوص ایثارگری رزمندگانی به شمار می‌رود که امنیت کنونی را به ارمغان آورده‌اند.

سرهنگ پاسدار کاظم قلعه افزود: دفاع مقدس دستاوردهای متعددی داشت که زبان گویایی برای انتقال همه این دستاوردها به نسل جدید نداریم و طرحی که موجب ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین جوانان شود، ارزشمند و ماندگار است.

وی همچنین وجه تمایز رزمندگان اسلام را حضور رهبر معنوی در راس نیروهای دفاعی و پشتیبانی مردمی عنوان کرد؛ رهبری که نفس و تاثیر معنوی ایشان روی روحیه جهادی رزمندگان مشهود بود و مردمی که جان و مال خودشان را برای دفاع از این مرز و بوم تقدیم کردند.

در این جلسه «حاج طیب خیرالهی» از پیشکسوتان عرصه جبهه و جنگ مراغه که در دوران دفاع مقدس به عنوان مسوول تدارکات سپاه عاشورا و سردار شهید «مهد باکری» خدمت کرده بود، به خاطره‌گویی پرداخت.

علاوه بر برنامه‌های متعددی که طی روزها و ماه‌های آینده در گنجینه شهدای این شهرستان در خیابان پاسداران برگزار خواهد شد، علاقه‌مندان به صورت آزاد نیز می‌توانند از نمایشگاه تجهیزات نظامی دوران دفاع مقدس و آثار شهدای این شهرستان بازدید کنند.