معاون میراث‌ فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: این استان به دلیل کثرت و تنوع موزه با وجود حدود ۴۰ موزه پیشروی صنعت موزه داری در کشور است.

به گزارش جارچی اخبار،  وحید نواداد روز جمعه در مراسم معارفه مدیر جدید سایت موزه عصر آهن و مسجد کبود تبریز ، افزود: ارزش و اهمیت موزه برای حفظ و معرفی آثار و اشیای تاریخی که هویت بخش هخر جامعه ای است، بر کسی پوشیده نیست و امروز موزه داری به یکی از صنعت های مهم درآمدزا در حیطه گردشگری به شمار می رود.

وی وجود ۴۰ موزه در موضوعات و بخش های مختلف آذربایجان شرقی را نشانه ای از غنای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی و تاریخی این خطه بیان و اظهار کرد: در سال های گذشته استقبال بخش خصوصی برای ایجاد و راه اندازی موزه های تخصصی نیز در استان و تبریز رو به افزایش نهاده است که اتفاقی بسیار مبارک و مهم برای موزه داری منطقه شمال غرب کشور به حساب می آید.

نواداد بهبود کیفی موزه‌های آذربایجان شرقی را اولویت اصلی اداره کل‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اعلام و اضافه کرد: در این رابطه آنچه که در توان و امکانات این مجموعه است، برای راه اندازی موزه های مختلف در اختیار سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: آذربایجان شرقی در  حیطه موزه‌داری نقشی برجسته، پیشرو و تاثیرگذار در کشور ایفا می‌کند و باید توجه داشت که موزه‌ها در معرفی میراث‌ فرهنگی استان نقش ویترین را دارند که باید تلاش کنیم به جهت کمی و کیفی نسبت به توسعه آنها وارد عمل شویم.

نواداد با بیان اینکه نقش اصلی در اعتلای هویت تاریخی و اشاعه فرهنگ اصیل ایرانی‌ – اسلامی برعهده موزه‌هاست و مدیران موزه‌ها طلایه‌داران اصلی عرصه موزه‌داری هستند، گفت: برای توسعه کمی و کیفی موزه‌ها باید تلاشی مضاعف و اقدامات لازم توسط مدیران در دستور کار قرار بگیرد.

به گزارش جارچی اخبار،  در این مراسم مهدی رسولی کارشناس مراقب آثار موزه ای آذربایجان به عنوان مدیر جدید مسجد تاریخی کبود و مهرداد محرم‌پور نیز به عنوان سرپرست جدید سایت‌ موزه عصر آهن منصوب شدند.

آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر چهار هزار اثر، بنا و محوطه های تاریخی که ۲ هزار و ۲۶ مورد آنها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یکی از مناطق بسیار مهم تاریخی و باستانی منطقه غرب آسیا به شمار می رود.