سرپرست معاونت حملونقل شهرداری تهران با تاکید بر این که اکنون از نظر فنی اولین رام قطار ملی کاملا آماده ورود به خطوط مترو است، گفت: در حال حاضر فرآیند تستهای قطار ملی مترو کاملا به پایان رسیده است و به هیچ تست دیگری نیاز ندارد، اما شرط ورود این قطار به خطوط متروی پایتخت، تایید نهایی تستهای آن توسط یک شرکت مشاور اروپایی است.
به گزارش جارچی اخبار، محسن هرمزی، سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری و مدیرعامل شرکت راهآهن شهری تهران و حومه (مترو) در پاسخ به این سوال که چرا با وجود این که براساس وعدههای قبلی، قرار بود اولین رام قطار ملی از مرداد ۱۴۰۲ وارد خطوط متروی تهران شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است، توضیح داد: فرآیند تولید قطار ملی مترو از سالها قبل آغاز شده بود و خردادماه امسال نیز با موافقت سازمان برنامه و بودجه با ترک تشریفات مناقصه کنسرسیوم پنججانبه مربوط به تولید این قطار، عملا روند ساخت ۱۱۳ واگن ملی مترو شامل یک رام قطار ۸واگنه و ۱۵ رام قطار ۷واگنه وارد فاز نهایی شد.
وی افزود: برنامهریزی ابتدایی ما این بود که تابستان امسال حتما قطار ملی ۸واگنه وارد خطوط درونشهری متروی تهران شود، اما با وجود این که تست گرم این قطار در تیرماه امسال با موفقیت انجام شد، شرط ورود قطار ملی به خطوط متروی پایتخت، تایید نهایی تستهای آن توسط یک شرکت مشاور اروپایی است. همانطور که قبلا گفته بودیم، فرآیندهای تولید قطار ملی توسط یک شرکت مشاور داخلی و دو شرکت مشاور اروپایی تست شده است و اکنون، شرکت داخلی و یکی از شرکتهای اروپایی، تاییدیههای مربوطه را صادر کردهاند، اما یکی دیگر از این شرکتها هنوز تاییدیه نهایی را صادر نکرده و به همین دلیل، قطار ملی هنوز وارد مدار بهرهبرداری نشده است.
هرمزی با تاکید بر این که اکنون از نظر فنی اولین رام قطار ملی کاملا آماده ورود به خطوط مترو است، عنوان کرد: در حال حاضر فرآیند تستهای قطار ملی مترو کاملا به پایان رسیده است و به هیچ تست دیگری نیاز ندارد. این تستها توسط شرکتهای مشاور داخلی و اروپایی بررسی شده و در حال رایزنی با شرکتی هستیم که هنوز تایید نهایی تستها را صادر نکرده است تا هرچه زودتر این تاییدیه صادر شود.
سرپرست معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: علت صادر نشدن تاییدیه نهایی تستهای قطار ملی، وجود مشکلات فنی نیست، بلکه باید توجه داشت که از ابتدا حساسیتهای بالایی در فرآیند تولید قطار ملی مترو وجود داشته است، چراکه متاسفانه برخی افراد، تولیدات داخلی خودمان را قبول ندارند و حتما لازم میدانند که محصولات ایرانی توسط شرکتهای خارجی تست شود تا پس از تایید خارجیها، از این محصولات استفاده کنیم.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: شهرداری تهران پذیرفته است برای این که نگرانی همه ذینفعان فرآیند تولید قطار ملی و متخصصان این حوزه برطرف شود، تستهای مربوطه توسط شرکتهای مشاور خارجی تایید شود. هر دو شرکت اروپایی که در این زمینه با ما همکاری میکنند، سابقه دیرینهای در نظارت بر تولید قطارهای مترو در سطح جهان دارند، اما به دلیل مسائل مربوط به تحریمها نمیتوانیم از آنها اسمی ببریم.
فناوری تولید واگنهای مترو تا ۸۵ درصد بومیسازی شده است
هرمزی با بیان این که مرحله نهایی ساخت قطارهای ملی مترو از خردادماه امسال در کارخانه واگنسازی تهران آغاز شده است، اظهار داشت: هماکنون یک رام قطار ۸واگنه به پایان مراحل تولید رسیده است و پس از تایید نهایی تستها وارد مدار خواهد شد. همچنین یک رام قطار ۷واگنه نیز در سالن رنگ قرار دارد و به محض پایان این مرحله، برای نصب تجهیزات داخلی واگنها آماده خواهد شد. علاوه بر این، فرآیند تولید قطار ۷واگنه بعدی نیز آغاز شده است و این آمادگی در شرکت مترو و کارخانه واگنسازی تهران وجود دارد که بتوانیم با سرعت بالایی، تمام ۱۱۳ واگن را تولید کنیم.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در پایان گفت: فناوری تولید واگنهای مترو تا ۸۵ درصد در ایران بومیسازی شده است و در بهار ۱۴۰۲، شهرداری تهران پیشپرداخت تولید این واگنها را به طرفهای پنجگانه کنسرسیوم قطار ملی شامل جهاد دانشگاهی و شرکتهای مپنا، صدرا فن، تیوان ترمز و خود شرکت واگنسازی تهران پرداخت کرد و در حال حاضر از نظر فنی و اعتباری، هیچ مشکلی برای تولید قطار ملی مترو وجود ندارد.