دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه بسیاری از مجموعه‌های اداری و حاکمیتی فعال در حوزه فرهنگی کشور در مقایسه با تاثیر و خروجی، چاق و فربه شده‌اند و حتی همین شورا را هم می‌توان با یک پنجم بودجه اداره کرد، از عزم شورا برای کوچک و چابک سازی ساختارهای این حوزه بسیار مهم کشور خبر داد.

به گزارش جارچی اخبار، نظر به اهمیت نقش پویانمایی (انیمیشن) در ارتقای فرهنگ عمومی به خصوص فرهنگ سازی برای کودکان و نوجوانان و گسترش روز افزون این صنعت در دنیا، شورای عالی انقلاب فرهنگی چهارشنبه شب میزبان جمعی از فعالان این صنعت با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

نشستی که با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و قدردانی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از حامد جعفری تهیه کننده فیلم «بچه زرنگ» نیز همراه بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پس ازسخنان جمعی از حاضران در خصوص مسائل و چالش های موجود در حوزه پویانمایی که بیشتر مسائل مطرح شده مربوط به زیرساخت ها و آزادی عمل بیشتر بود، با بیان اینکه طی ماه های اخیر جلسات متعددی با فعالان و دست اندرکاران حوزه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری برای آگاهی دقیق از دغدغه های آنها داشته، تاکید کرد: به طور حتم برگزاری این جلسات فقط برای سخنرانی صرف بنده نیست، بلکه هدف اصلی گوش سپردن به مسائل و چالش های موجود در عرصه های مربوطه است.

خسروپناه ضمن تایید بخش هایی از سخنان دلسوزانه حاضران فعال در حوزه پویانمایی تاکید کرد: به طور حتم باید بپذیریم در حوزه هنراز زیرساخت ها مورد انتظار برخوردار نیست.

استاد فلسفه با اشاره به بحث های مطرح شده فعالان عرصه پویانمایی در نشست امروز در حوزه آزادی و هنر گفت: البته قالب این بحث از جنبه نظری برخوردار است و یکی از بحث های مهم فلسفه هنر است و بنده در کتاب حکمت و معماری به بدان پرداخته ام و تصور می کنم جای این بحث که لازم و کلیدی نیز به نظر می رسد، فعلا در اینجا به عنوان مرجع سیاست گذاری نباشد.

نگاه نظری ما به حوزه فرهنگ، نگاه دقیقی نیست
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: به نظرم یکی از مشکلات ما در حوزه فرهنگ این است که به بحث های نظری توجهی نمی شود و بسیاری از مشکلات ما حتی همین مسائل زیرساختی که در این جلسه به آن اشاره شد به بینش و معرفت بازمی گردد.

وی تاکید کرد: اصلا نگاه نظری ما به حوزه فرهنگ و هنر خیلی نگاه دقیقی نیست زیرا یا کار فلسفی در این باب نکرده ایم یا کارهای انجام شده بسیار کم است.

حوزه سینما و تئاتر فاقد سند راهبردی است، چه برسد به انیمیشن
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: بخش عمده ای از صحبت های مطرح شده در این جلسه موضوعاتی بود که با یک نخ مشترک همراه است و آن بحث سیاست گذاری است.

خسروپناه افزود: البته نمی خواهم گذشتگان را نقد کنم زیرا در همین شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدامات بزرگی در حوزه علم و فناوری انجام شده است، به طوریکه اگر اکنون جایگاه ۱۵ علمی جهان را بدست آورده ایم این مهم حاصل نقشه جامع علمی کشور بوده است که درطول سالهای گذشته پایه گذاری شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اذعان به اینکه هنوز حوزه های مهمی همچون سینما، تئاتر و موسیقی سند راهبردی و راهبری تدوین نشده و این یک ضعف شورا محسوب می شود و بنده نیز نمی خواهم همچون برخی مدیران تنها به گذشته انتقاد کنم و باید کار را به سرانجام برسانیم، به فعالان دارای تجربه مدیریتی و تولید آثار مناسب و تجربه علمی حوزه پویانمایی پیشنهاد کرد، سند سیاستی، راهبردی و راهبری این حوزه را برای تصویب در شورا تدوین کنند.

خسروپناه با اشاره به تفاوت راهبردی و راهبری نیز گفت: در واقع در راهبردی رویکردها و باید ها و نبایدها گفته می شود اما در راهبری تکلیف دستگاه ها نیز مشخص می شود.

وی افزود: اگر سند پویانمایی تدوین و مصوب شود بطور طبیعی بسیاری از دستگاه ها نمی توانند از تکالیف خود شانه خالی کنند.

تدوین سند موسیقی در مرحله نهایی، سینما در مراحل ابتدایی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اکنون تیم هایی برای تدوین سند موسیقی تشکیل شده و کار مراحل نهایی خود را می گذراند، تصریح کرد: بر همین اساس سند موسیقی را بزودی در شورا مصوب خواهیم کرد.

خسروپناه افزود: البته برای تدوین سند سینما نیز اخیرا اقدامات و جلساتی با هنرمندان هنرهای نمایشی داشته ایم و آنها برای نگارش سند هنرهای نمایشی به منظور تصویب آن در شورا قول همکاری مساعد دادند.

به گفته وی، ذینفعان هر حوزه از جمله موسیقی، سینما و تئاتر و بخش های مختلف حوزه هنر باید اسناد حوزه های خود را نگارش و تدوین کنند.

خسروپناه گفت: البته ممکن است فردی هم بگوید من جمهوری اسلامی یا قانون اساسی و یا اصلا اسلام را قبول ندارم که ما نمی توانیم با او گفت وگو کنیم و به طورحتم این افراد هم درصد قابل توجهی نیستند، زیرا اکثر هنرمندان کشور هم قانون اساسی را قبول دارند هم مومن و متدین هستند و اگر دغدغه ای هم دارند، مربوط به حوزه عملکردها است پس با آنها می توانیم برای تدوین و نگارش سیاست های کاربردی و عملیاتی تعامل کنیم.

وقتی تعداد دستگاه های حاکمیتی قرآنی بیشتر از فعالان این عرصه است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین گفت: برخی دغدغه مطرح شده دوستان در جلسه امروز را بنده هم قبول دارم زیرا هر چقدر دولت به معنای قوه مجریه تشکیلات خود را اعم از سازمان و مرکز و بنیاد وسیع تر کند، قطعا این به کار و اهداف آسیب می رساند.

خسروپناه گفت: اگر مثالی بخواهم بزنم درحوزه قرآن است، به طوریکه هنگامی که بنده مدیریت دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی را عهده دار شدم شورای توسعه قرآنی اینجا و رییس آن هم دبیر شورای انقلاب فرهنگی بود، ما متوجه شدیم تعداد دستگاه ها و هزینه ای که باید صرف دستگاه های حاکمیتی قرآنی شود بیشتر از فعالان قرآنی است که در میدان کار می کنند و این نادرست است.

وی گفت: به طورحتم همه این مجموعه های فرهنگی می توانند به مجموعه کوچک البته چابک تر تبدیل شوند و بودجه ای که به آنها اختصاص پیدا می کند هم بجای اینکه صرف حقوق و ساختمان شود، خرج جامعه و مخاطب نهایی شود.

بخش اداری و حاکمیتی حوزه فرهنگ کشور چاق شده است
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت در ادامه با اذعان به اینکه بودجه کنونی اختصاصی به حوزه فرهنگ کم است و قابل قبول نیست و عرصه فرهنگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است در عین حال تاکید کرد: اما شاهد هستیم همین بودجه کم هم صرف حقوق و ساختمان می شود.

خسروپناه ادامه داد: حتی برای اینکه به برخی مجموعه های فرهنگی برنخورد، نقد رو از همین مجموعه خودمان، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع می کنم و معتقدم می توان این مجموعه را با یک پنج بودجه فعلی هم اداره کرد و از خروجی مناسب هم برخوردار باشد.

وی با تاکید بر اینکه اکنون بسیاری از مجموعه های اداری و حاکمیتی حوزه فرهنگ کشور فربه و چاق شده اند، افزود: فربه ای که از نوع بیماری و نه سلامت جسم باشد و این بحث هایی است که هم اکنون در دبیرخانه شورا شروع کرده ایم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در اصلاح انقلابی ساختارهای فرهنگی گفت: منظور حضرت آقا از این ساختار، ذهنیت های مردمی است.

خسروپناه تاکید کرد: به نظرم یکی از راه هایی که ذهنیت مردم را از نظر فرهنگی می تواند تغییر دهد، کوچک سازی ساختارهای حاکمیتی فرهنگی و چابک تر کردن آنهاست.