مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت : در بهمن ماه سال جاری ۲۵ پروژه آموزشی و پرورشی تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان می شود که شامل ۱۵۵ کلاس درس، با زیربنای ۲۵ هزار و ۴۰۰ متر مربع و هزینه ۳۰ میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

به گزارش جارچی اخبار،سید مهدی میربد  به تحصیل حدود ۹۰۰ هزار دانش آموز در استان اصفهان اشاره کرد و افزود: با توجه به دغدغه ایمنی مدارس و فعالیت ها برای استحکام و ساخت و ساز مدارس، هر سال در دو نوبت شروع سال تحصیلی و ایام الله دهه فجر افتتاح پروژه های آموزشی و پرورشی در استان داریم.

وی افزود: به غیر از افتتاح پروژه های دهه فجر امسال ، ۱۱۸ پروژه با ۶۳۷ کلاس درس و زیربنای۱۲۰ هزار مترمربع در سطح استان و در سال ۹۸ به بهره برداری رسیده که همزمان تخریب بناهای غیرایمن را هم داشته ایم.

حذف شعله مستقیم در کلاس های استان

وی به استاندارد سازی سیستم های گرمایشی در مدارس سطح استان اشاره کرد وگفت: با شروع سال تحصیلی ۱۳۹۸، بخاری های نفتی در مدارسی که زیرساخت گازرسانی داشتند جمع آوری شد و در حال حاضر مدرسه دارای علمک گاز که از بخاری نفتی استفاده کند دیگر نداریم.

میربد تصریح کرد: ۴۲ کلاس درس در سطح استان زیرساخت گازرسانی ندارند که بیشتردر مناطق روستایی و فریدونشهر واقع شده اند، افزود: برای این مدارس نیز برنامه ریزی هایی داشته ایم، به طوری که برخی از این مدارس با یکی دو کلاس، برق دارند و از رادیاتورهای برقی روغنی برای گرمایش آنها استفاده می کنیم، همچنین برای مدارس دیگری که بیش از دو یا سه کلاس درس دارند نیز از سیستم حرارت مرکزی با مشعل های دوگانه سوز استفاده می کنیم که ایمن هستند.

وی افزود: از مهرماه سال آینده هیچ بخاری نفتی در کلاس های درس استان نخواهیم داشت چه زیرساخت لازم را داشته و چه نداشته باشند . البته همکاری آموزش و پرورش مناطق و نواحی را می طلبد که از وسایل گازسوز استفاده نکنند و استفاده از وسایل غیراستاندارد گرمایشی ممنوع است.

مدرسه خشت و گلی در استان نداریم

میربد در ادامه بیان کرد: مهرماه سال جاری مدارس خشت و گلی در سطح استان جمع آوری شد و در دهه فجر امسال جشن جمع آوری مدارس خشت و گلی در استان برگزار می شود و حذف مدارس سنگی غیرایمن را در دستور کار داریم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان درخصوص مدارس کانکسی، اظهار کرد: به علت جمعیت کمتر از ۵ نفر دانش آموزان و دوری مسافت، برخی از نقاط استان از کانکس استفاده کرده اند، به طوری که هم اکنون حدود ۵۰ مدرسه با کمتر از ۵ دانش آموز داریم که برخی سنگی و کانکسی هستند.

میربد تصریح کرد: در حال حاضر در شهرستان سمیرم مدارس خشتی و بخاری نفتی نداریم و ۲۰ پروژه فعال آموزشی و پرورشی در سمیرم داریم که ۷۰ تا ۷۵ درصد فعالیت ها یا با مشارکت خیرین و یا توسط خیرین انجام می شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان سیاست مهم این اداره کل از مهر ماه ۱۳۹۷را اتمام پروژه های نیمه تمام با اولویت پروژه های خیر ساز عنوان کرد و افزود: هم اکنون از ۵۰۱ پروژه که در استان داریم، ۳۳۴ پروژه خیرساز و مشارکتی است، در عین حال که بالغ بر ۲۶۰ پروژه فعال و ۲۴۰ پروژه متوقف داریم که با ورود خیران و اختصاص اعتبارات دولتی باید به اتمام برسد.

وی با اشاره به اینکه از خرداد تا شهریور ۱۳۹۷، افزایش قیمت در بازار ساخت و ساز داشتیم و هزینه های ساخت و ساز مدارس حدود ۳ برابر شد، خاطرنشان کرد: با این وجود مشارکت خیران نه تنها کاهش نیافت بلکه نسبت به قبل چند برابر شده است.

سید مهدی میربد با اشاره به شروع طرح مدرسه سبز به صورت پایلوت در اصفهان، اعلام کرد: ضوابط و دستورالعمل های این طرح تا آخر سال ابلاغ می شود، و سازمان نوسازی مدارس کشور برای نخستین بار این کار را آغاز کرده و قرار است دستورالعمل و ضوابط به ادارات کل نوسازی مدارس در استان ها ابلاغ شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان گفت: اولین مدرسه سبز استان اصفهان در مراحل نهایی طراحی است و سال آینده عملیات اجرایی احداث آن آغاز می شود.

وی صنعتی سازی را یکی دیگر از برنامه های اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان عنوان کرد  و گفت: این برنامه با جدیت پیگیری می شود تا همزمان با حذف مدارس سنگی و کانکسی، مدارس را صنعتی سازی کنیم.

میربد به مشکل کمبود نیروی متخصص در مجموعه نوسازی مدارس کشور و اصفهان اشاره کرد و گفت: این موضوع انجام فعالیت های تخصصی ما را دچار وقفه کرده و حجم بالای کار به دوش همکاران ماست.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان به مدیریت و نگهداری فضاهای آموزشی و پرورشی تاکید کرد و گفت : باید فرهنگ نگهداری از فضاهای آموزشی از سوی دانش آموزان و اولیای مدرسه تقویت شود.