معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت در حاشیه بازدید از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: تراکتورسازی نماد ملی برای کشور محسوب می شود که باید از ظرفیتهای سریز آن در جهت الهام بخشی و توسعه سایر صنایع کشور استفاده شود.
به گزارش جارچی اخبار، مهدی ضیغمی افزود: تراکتورسازی از مجموعه های فاخر و باعث افتخار کل صنعت کشور می باشد که با مدیریت چند ساله اخیری که در آن اتفاق افتاده توانسته از بحث نیاز داخل و تنوع بخشی برای تامین سلیقه های مختلف مصرف کنندگان داخلی خود فراتر رفته و وارد بازارهای صادراتی شود و ارز آوری خوبی را هم برای کشور داشته است.
وی در عین حال تاکید کرد: تراکتورسازی قابلیت آن را دارد که به عنوان یکی از ۵ یا حتی ۳ شرکت بزرگ جهان وارد بازارهای متعدد صادراتی شود که برای این منظور باید بسته صادراتی برای آن تعریف کنیم تا کل زنجیره صادراتی کشور به این نماد صادراتی ایران اسلامی دست به دست هم دهند تا به تمامی شایستگی های نهفته در این نماد ملی دست یابیم.
ضیغمی از ابزارهای سازمان مطبوعش در این زمینه به رایزانان بازرگانی اشاره و اضافه کرد: مشوقهایی صادراتی که می توان به این مجموعه داد و همچنین مراکز تجاری می تواند زمینه را برای برنامه ریزی های لازم جهت توسعه بازارهای جهانی این مجموعه فراهم آورند.
رئیس سازمان توسعه تجارت بازارهای افریقایی، آمریکای جنوبی و شرق آسیا را بکرترین بازار برای تولیدات تراکتورسازی دانست و در عین حال یادآور شد بازارهای متعدد دیگری نیز وجود دارد که به لحاظ مسائل تحریمی باید به صورت حاشیه ای و برنامه ریزی شده در آنها ورود کرد.
وی عملکرد حوزه صادرات تراکتورسازی را ستودنی اعلام کرد و گفت: به لحاظ صادرات تراکتورسازی اعداد و ارقام خوبی را در کارنامه خود در مقایسه با سالیان گذشته دارد اما به نسبت ظرفیت و پتانسیلهای نهفته در آن رقم بسیاری کمی بنظر می رسد که با برنامه ریزی های لازم در وزارت صمت، مشکلات این شرکت باید به صورت ویژه مورد بررسی قرار گرفت و یک ماه آینده حتما شاهد حل و فصل تمام این مشکلات خواهیم بود تا این شرکت دیگر درگیر مشکلات کوچک نبوده و تمام توان و تمرکز خود را روی بازارهای صادراتی و بحث تنوع بخشی در بازرارهای داخلی و ایجاد کلاسهایی جدیدی که در دست برنامه ریزی دارند متمرکز کند تا بتوانند تمام نیازهای که در بازارهای جهانی وجود دارد تامین نماید.
ضیغمی در پایان تاکید دوباره کرد: که در کشور مشکلات صنعتی و خیل عظیمی از شرکتهای وجود دارد که همزمان و حتی زودتر از تراکتورسازی وارد بازار کار و تولید و صادرات شده اند ولی در مشکلات متعدد درگیر هستند که باید از ظرفیتهای سریز دانش فنی و حتی از خودباوری و توانمندی در ساخت داخل تراکتورسازی ایران که چندیان سال متمادی صادر کننده برتر و ممتاز کشور لقب می گیرد حوزه صنعت و تولید کشور به عنوان الهام بخش و کمک دهنده سایر صنایع استفاده کند تا شاهد آن باشیم که این صنایع نیز به کمک تراکتورسازی به عنوان یک نماد ملی و صادراتی برای کشور تبدیل شوند.