دبیر کمیسیون زنان همایش رسالات الله گفت: برای ایجاد هرگونه روابطی مانند ایجاد دیپلماسی قرآنی در جهان، نیاز به افراد زباندان داریم و تا زبان طرف مقابل را ندانیم که خود جزئی از فرهنگ به حساب می‌آید، عملا موفقیتی کسب نخواهیم کرد.

به گزارش جارچی اخبار،  مژگان خان بابا ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون زنان همایش رسالات الله اظهار داشت: هدف از برگزاری همایش رسالات الله، شناسایی بهترین ظرفیت های قرآنی داخل و خارج از کشور در قالب تبادل تجربیات و اطلاعات قرآنی شرکت کنندگان و در بستر دیپلماسی قرآنی است تا موجب انس و الفت مسلمانان داخل و خارج از کشور و نمایش چهره واقعی اسلام و مسلمانان به جهان شود.

وی افزود: خاستگاه این طرح نیز مطالبه و نیاز جامعه قرآنی به چنین فضایی است. این موضوع اهمیت ویژه ای در بخش بانوان دارد چرا که سال هاست به دنبال یک فضای بین الملل برای همکاری های گسترده تر با سایر کشور هستند و این نیاز به درستی توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شناسایی و تشخیص داده شده است.

خان بابا درباره علت انتخاب سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان برگزار کننده این همایش گفت: روابط فرهنگی در گام اول نیاز به شناخت فرهنگ طرف مقابل دارد تا بدانیم از چه راه هایی و بر چه اساسی و با چه مبانی با طرف مقابل وارد گفت و گو و همکاری شویم. با توجه به این که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی زیرساخت لازم را برای ایجاد شبکه جهانی در حوزه دیپلماسی قرآنی دارد و نمایندگان این سازمان در کشورهای دیگر زندگی می کنند و در میان آن مردم به کار و فعالیت می پردازند، بهترین و درست ترین شناخت را دارد که شاید سایر نهادها به این میزان نداشته باشند.

مشاور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: برای ایجاد هرگونه روابطی مانند ایجاد دیپلماسی قرآنی، نیاز به افراد زباندان داریم و این سازمان بالاترین ظرفیت را داراست و تا زبان طرف مقابل را ندانیم که خود جزئی از فرهنگ به حساب می آید، عملا موفقیتی کسب نخواهیم کرد.

وی افزود: این سازمان احترام و نگاه ویژه ای به بانوان و فعالیت های قرآنی آنها دارد و این نگاه نسبت به سایر نهادها بی نظیر است. این مطلب اعتماد جامعه بانوان را جلب و باعث همکاری حداکثری آنها خواهد شد. یکی از رویکردهای این طرح علاوه بر توجه احترام آمیز به حوزه بانوان، توجه به فناوری های روز و ترکیب و تلفیق آن با قرآن است تا با توجه به مقتضیات زمان بیشترین کارکرد خود را در بستر جامعه داشته باشد. اگر این دو موضوع را کنار هم بگذاریم، می توان پیش بینی کرد که این طرح می تواند چه تاثیر خوبی در مسائل جاری کشور داشته باشد.

خان بابا درباره کمیسیون زنان همایش رسالات الله گفت: این کمیسیون ترکیبی از هفت کمیسیون آقایان است و بلکه رشته های بیشتری را نیز داراست. در سرفصل فعالیت های این کمیسیون، حوزه های حفظ، تجوید، روش تدریس قرآن، صوت و لحن، کتابت قرآن و کالیگرافی(خطاطی و کتابت قرآن)، انیمیشن (پویانمایی) و هنرهای تجسمی قرآنی، مجلات قرآنی ویژه کودکان، علوم بینارشته ای (قرآن و سایر علوم)، تولید محتوای آموزشی ویژه فضای مجازی، وقف و ابتدا و نغمات آیینی آمده است و در این حوزه ها تفاهم نامه هایی نیز امضاء شده است.

وی گام بعدی طرح رسالات الله را برنامه ریزی برای جلب مشارکت سایر کشورها به منظور شرکت در بخش بین الملل نمایشگاه بین المللی قرآن دانست و گفت: برنامه ریزی و تعریف طرح های ویژه ایام نمایشگاه و در نهایت عملیاتی کردن این طرح ها به عنوان مراحل بعدی این طرح است.

این مدرس قرآن گفت: قبل از برگزاری همایش رسالات الله، برنامه هایی در قالب مسابقات حفظ قرآن کریم و اعزام های بسیار محدود را داشتیم که با توجه به تفاهم نامه های امضا شده، برنامه های بسیاری را می توان انجام داد. هر دو طرف این همایش یعنی ایران و کشورهای دیگر مانند مالزی، هند، عراق و لبنان در مورد ظرفیت های قرآنی در حوزه های مختلف همچون قرائت، تفسیر و، مفاهیم گزارشی ارائه دادند.

همایش بین المللی قرآنی با عنوان رسالات الله با همکاری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور نمایندگانی از ۱۰ کشور مسلمان و با هدف تبادل تجربیات قرآنی ۱۶ دی در دانشکده الهیات برگزار شد. در این همایش یک روزه که تجربیات کشورهای مختلف در حوزه های قرآنی به اشتراک گذاشته شد، مسئله دیپلماسی قرآنی مورد بررسی قرار گرفت و دو تفسیر قرآن کریم اثر آیت الله عبدالله جوادی آملی و در حوزه اهل تسنن نیز تفسیر ابن آشوب رونمایی شد.