رئیس جامعه تورگردانان ایران با اشاره به دستآوردهای نمایشگاه فیتور اسپانیا گفت: دولت باید برای مقابله با ایرانهراسی ناشی از تبلیغات منفی رسانههای غربی، کاری انجام دهد. نیاز است تا با برگزاری فم تورهای مختلف، تبلیغات درست از ایران را گسترش داد و ایرانهراسی را از میان برد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، نمایشگاه FITUR ۲۰۲۴ که چهل و چهارمین نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور اسپانیاست، ۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ در شهر مادرید گشایش یافت و ایران نیز به عنوان یکی از شرکتکنندگان در این نمایشگاه حضور داشت. بنابر اخبار منتشر شده در روزهای افتتاحیه، سفیران عربستان، کویت، چین، قطر و کاردار سفارت افغانستان در اسپانیا با حضور در سالن ۶ محل دائمی نمایشگاههای FIERA DE MADRID از پاویون ایران بازدید و با مدیران و فعالان گردشگری به گفتگو نشستند. در ادامه برگزاری این نمایشگاه شرکتها، توراپراتورها، نمایندگان اصناف و فعالان گردشگری ایرانی به گفتگو و برگزاری نشستهای B۲B با پرداختند.
با وجود استقبالی که از غرفه ایران در فیتور ۲۰۲۴ صورت گرفت اما به گفته مصطفی شفیعی شکیب (رئیس جامعه تورگردانان ایران) تحلیلی که میتوان از برگزاری نمایشگاه اسپانیا داشت، این است که هم خوب بود و هم بد بود.
او ادامه داد: از یکسو با شور و شوق و اشتیاق بازدیدکنندگان از غرفه ایران روبه رو شدیم و حتا بسیار علاقهمند بودند که به ایران سفر کنند و بسیاری از همکاران ما در آن سوی مرزها علاقهمند بودند که هرچه زودتر موانع سفر به ایران برداشته شود تا بتوانند از ایران و جاذبههای آن بازدید کنند اما از دیگر سو بد بود چراکه همه آنها از سفر کردن به ایران ابراز نگرانی میکردند که با اوضاع و احوال منطقه چگونه سفر کنند.
شفیعی شکیب خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی با لغو و کنسل شدن تورهای ورودی به ایران روبه رو شدهایم. درواقع برای دو ماه آینده و تا پایان سال ۱۴۰۲ تقریبا تمام تورهای ورودی کنسل شدهاند و تورها به بعد از آوریل موکول شدهاند.
به گفته رئیس جامعه تورگردانان ایران از سوی بیشتر کشورهای اروپایی و آمریکای جنوبی، آمریکای لاتین، کشورهای همسایه اسپانیا، پرتقال و اروپای شرقی شور و اشتیاق سفر به ایران وجود دارد و برداشته شدن مانع سفر به ایران توسط اسپانیا نیز در ایجاد تمایل سفر به ایران بیتاثیر نبوده اما تبلیغات منفی که علیه ایران در عرصه بینالمللی وجود دارد و مباحث ایران هراسی که شاهد هستیم، سبب شده تا گردشگران تمایلشان به سفر به ایران را به زمان دیگری موکول کنند.
او ادامه داد: با وجود تبلیغات منفی که علیه ایران در برخی از کشورها میشود و این روزها هم در اسپانیا شاهد این تبلیغات منفی هستیم، اما در نمایشگاه فیتور شاهد چهرههای شاداب اسپانیاییها در بازدید از غرفه ایران بودیم گویی که دوستان و آشنایان خودمان از غرفه دیدن میکنند اما وقتی صحبت از سفر به ایران میشد، میگفتند در اوضاع و احوال کنونی که نمیتوان به ایران سفر کرد.
شفیعی شکیب یادآور شد: بسیاری از رسانههای غرب جنگ غزه و اسرائیل را به ایران نسبت میدهند و عنوان میکنند که ایران حامی گروههای مرتبط با این جنگ است و این هراس را در گردشگران بوجود میآورند که هر لحظه ممکن است در ایران نیز جنگ اتفاق بیافتد و به آن حمله شود. همین حس عدم امنیت کاذب هم سبب شده گردشگران خارجی در سفر به ایران تعلل کنند.
رئیس جامعه تورگردانان ایران با تاکید بر آنکه تا عید ۱۴۰۳ تور ورودی نداریم، گفت: نه تنها بازارهای اروپا و آمریکای لاتین و… را نداریم بلکه تورهای چین نیز حداقل تا دو ماه دیگر تورهایشان را کنسل کردهاند. با وجود آنکه چند روز آینده سال نو چینیهاست و هر سال در این ایام تورهای متعددی از چین به ایران سفر میکردند اما امسال تورهای چینی سفرشان را کنسل کردهاند. روسها نیز کنسل کردهاند و تقریبا میتوان گفت تا عید گردشگر ورودی نداریم.
او در پاسخ به این سئوال که چه پیشنهادی برای بهبود وضعیت گردشگر ورودی دارد، گفت: این امر دست بخش خصوصی و وزارت گردشگری نیست بلکه وزارت امور خارجه باید ورود کند. دولت باید برای مقابله با ایرانهراسی ناشی از تبلیغات منفی رسانههای غربی، کاری انجام دهد. نیاز است تا با برگزاری فم تورهای مختلف، تبلیغات درست از ایران را گسترش داد و ایرانهراسی را از میان برد.