شب گذشته ندای ملکوتی استغاثه و توبه با ندای الغوث الغوث خلصنا من النار یار رب و بک یا الله، العفو العفو در مصلی، مساجد و امامزاده های تبریز و آذربایجان شرقی میعادگاه دلشستگان و عاشقان درگاه الهی بود.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، مردم تبریز هم با خواندن قرآن، دعای جوشن کبیر، نماز، دعاهای مستحبی و همچنین قرآن با به سر گذاشتن فریاد الهی العفو والغوث الغوث سر دادند و با خدای خود تا سحرگاه راز و نیاز و از درگاه پروردگار رحمان طلب مغفرت کردند.

شب قدر، فرصتی برای پیمودن راه صدساله

شب قدر که بر اساس آیات و روایات، فضیلت آن را برابر با هزار ماه می‌دانند، شبی برای رقم خوردن تقدیر و سرنوشت‌ انسان‌ها و فرصتی برای پیمودن راه صدساله در یک شب است.

این شب پرفضیلت که رحمت الهی در آن همچون باران بر سر بندگان سرازیر می‌شود، به صورت دقیق مشخص نیست اما بر اساس بسیاری از روایات،شب قدر یکی از شب‌های نوزدهم، بیستم یا بیست و سوم ماه مبارک رمضان است.

همزمانی شب قدر با شب ضربت خوردن تا شهادت امیرالمومنین علی (ع) موجب شده تا این سه شب،جایگاه ویژه‌ای نزد شیعیان داشته باشد و درهای توبه به سمت شب زنده داران باز شوند. مومنان نیز با قلبی آکنده از درد و دستانی لرزان رو به آسمان کرده و با امید به بخشش خداوند تبارک و تعالی، دعای جوشن کبیر را بر لبان جاری سازند و از ته قلب «سُبْحانَکَ یَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ یَا رَبِّ» بگویند.

حجت الاسلام مجتبی نظری، استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «قدر» در عربی، سه معنا دارد، اظهار کرد: یکی از این معانی، «اندازه و مشخص شدن» بوده و به این دلیل، شب قدر را به این نام می‌نامند که در این شب، اندازه عمر انسان‌ها، بلاها و امتحانات الهی، خواب‌ها، رفتن به حج، متولد شدن بچه و… مشخص می شود.

وی افزود: دومین معنی شب قدر نیز «ضیق و تنگی» بوده و علت آن نیز این است که ملائکه برای نزول رحمت به زمین نازل می‌شوند و قدر نیز از این نگاه به معنای ضیق استفاده شده است.

وی ادامه داد: سومین معنای قدر نیز «عظمت» است و شب قدر، شبی پرعظمت بوده و هر کسی در این شب احیا نگه دارد به عظمت بالایی می‌رسد.

نظری گفت: روایتی است که قبل از نزول قرآن کریم، جبرئیل نازل شده و پرچمی با نام حمد را به چهار مکان شامل مکه، مدینه، مسجد الاقصی و تور سینا نصب می‌کند، بر روی پرچم عنوان «بندگان گناهکار، خداوند بخشنده قصد دارد تا شما را ببخشد.» نوشته شده است، یعنی عالم به تصرف بخشش الهی می‌آید و به همین دلیل نیز شب قدر به «لیل القدر» شناخته می‌شود.

وی افزود: شب قدر که به عنوان شب احیا نیز گفته می‌شود، به راستی که شب جان دادن و زنده شدن است. یعنی انسان‌ها اگر در این شب آماده باشند، خداوند به قلب آن‌ها قرآن نازل می‌کند.

وی در رابطه با عظمت شب قدر، اظهار کرد: همین بس که در قرآن کریم آمده «این شب، به هزار ماه می‌ارزد، یعنی یک شب برابر با عمر انسان است». هم روح به عنوان موجودی اعظم و هم روح به معنای روح الامین نازل می‌شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: خداوند متعال در شب قدر، گناهان را می‌بخشد و به عبارتیخداوند در این شب، انسان‌ها را از ملک به ملکوت دعوت می‌کند. اگر در طول ماه مبارک رمضان، نماز، روزه و عبادت‌ها صحیح باشد، خداوند، عنایت‌های ویژه‌ای را به روزه داران خواهد داشت و در نتیجه فرج اتفاق می‌افتد یعنی روزه داران دچار فرج و عنایت ویژه می‌شوند.

وی در خصوص اعمال این شب، تاکید کرد: در شب قدر، دعای جوشن کبیر خوانده می‌شود و همان گونه که جوشن در برابر تیر دشمن مقاومت می‌کند، انسان در این شب نیز با استفاده از اسمای خداوند متعال، خود را از تیرهای دشمن محافظت می‌کند.

وی افزود: یکی از راه‌های نزدیکی به خداوند متعال در این شب، خلوت و اشک برای خداوند است و اشک در خلوت شب قدر کلید این شب است.

نخستین شب قدر همزمان با سالروز ضربت خوردن فرق مبارک امیرالمومنین حضرت علی (ع) مصلی اعظم امام خمینی تبریز، مسجد دانشگاه تبریز، مسجد جامع، مسجد نظیروندی تبریز و امامزاده سیدحمزه و سایر مساجد تبریز میعادگاه عاشقان درگاه الهی بود