مدیرکل پژوهش خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: روابط عمومی باغبانی برای تغییر ذایقه است و نباید برای نتیجه دهی عجله کنیم.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد ارس، محمد رستم‌پور در کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای با حضور مدیران روابط عمومی و امور بین‌الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در ارس، اظهار کرد: روابط عمومی‌ها آشپز نیستند که نتیجه فعالیت‌هایشان در عرض چند ساعت به ثمر بنشیند، روابط عمومی باغبانی است و تصویرسازی و تغییر ذائقه مخاطب زمانبر است.

روابط عمومی به‌عنوان معرف سازمان باید یک جو مطلوب ایجاد کند، تولید محتوا قلب روابط عمومی است و باید آبشاری عمل کرد، بدان معنا که روابط عمومی باید مداوم درحال تولید محتوا باشد.

مدیرکل پژوهش خبرگزاری ایرنا خاطرنشان کرد: در محتوای خوب باید اطلاعات جدید، لحن یا نگاه نو، سرگرم کننده بودن، روایت داستانی و تحریک عواطف مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه محتوای وایرالی باید متناسب با اقتضائات روز باشد، اظهار کرد: محتوا باید تجربه محور، انسانی و خالص و هشدار دهنده یا مژده‌دهنده باشد و به شخصیت ارسال‌کننده هویت بخشد.

رستم‌پور نگاه کپسولی به روابط عمومی‌ها را در مواقع بحرانی اشتباه خواند و متذکر شد: هر محتوایی باید حاوی پیام مشخص و هدفمند باشد و از همه مهم‌تر ابزار اطلاع‌رسانی تعریف شود.

وی همچنین افزود: لزوما نباید روابط عمومی ها به هر تخریبی تکذیبیه و بیانیه بدهند.‌

مهمترین کارکرد روابط عمومی مساله سازی و تعیین زمین بازی است

دبیر جشنواره ملی رسانه‌های کشور یکی از مهمترین وظایف روابط عمومی مسئله‌سازی و طراحی زمین بازی دانست و گفت: کار رسانه‌ای پس از انتشار آغاز می‌شود و باید به این موضوع توجه داشته باشیم که چگونه محتوای تولید شده را پس از انتشار به مخاطب برسانیم‌.

مهدی عرفاتی نیز در کارگاه آموزشی سواد رسانه‌ای در ارس اظهار کرد: شناخت و معرفت مهمترین بخش روابط عمومی است، کسی که در روابط عمومی فعالیت می‌کند باید جامعه‌شناس و روانشناس باشد و محیط سیاسی،‌ اقتصادی و اجتماعی را بشناسد.

دبیر جشنواره ملی رسانه‌های کشور خواهان تدوین سند راهبردی در روابط عمومی شد و ادامه داد: مهمترین کارکرد روابط عمومی هر سازمانی، اصلاح و بهینه‌سازی محیط ذینفعان و افکار عمومی است و بهترین اقدام در این راستا انتخاب زاویه‌ دید متفاوت نسبت به موضوعات است.

دبیر پیشین شورای اطلاع‌رسانی دولت همچنین با بیان اینکه هر ۸۵ میلیون ایرانی ظرفیت این را دارد که به یک رسانه مستقل تبدیل شود، خاطرنشان کرد: اهمیت و قدرت روابط عمومی بسیار بالاست بطوری که این بخش مهمترین رکن سازمان و سکوی پرتاب است.