مدیر پردیس سینمایی مگامال می‌گوید که مسئولان باید به ژانرهای اجتماعی، کودک و نوجوان، انیمیشن، تاریخی و ترسناک نگاه ویژه‌ای داشته باشند، زیرا جز فیلم‌های کمدی باقی ژانرها در سینمای ایران در حال فراموشی هستند.

درحالی که سینماهای ایران در دوران کرونا با رکود همراه بودند و این موضوع حتی منجر به تعطیلی بعضی از سینماها شد، بعد از گذار از دوران همه‌گیری ویروس کرونا، سینماهای سراسر کشور با روندی رو به رشد همراه شدند.

به گزارش جارچی اخبار، در همین خصوص ایلنا با محمد قنبری (مدیر پردیس سینمایی مگامال) گفت و گویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

وضعیت استقبال مردم از سینما در چند سال اخیر چطور بود؟

به طور کلی نحوه ارزیابی استقبال مردم از سینما، به دو دوره قبل از کرونا و بعد از کرونا تقسیم می‌شود. بعد از همه‌گیری کووید ۱۹ در سال ۱۴۰۰ و بخشی از سال ۱۴۰۱ استقبال از سینما بسیار ضعیف بود. از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با فیلم «فسیل»، «هتل»، «ویلای ساحلی» و «هاوایی» آشتی مردم با سینماها شروع شد. این روند در ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۲ ادامه داشت و روند رو به رشد بود. باتوجه به فیلم‌هایی که اخیرا تولید شده‌اند و در صف اکران هستند امیدواریم سال ۱۴۰۳، سالی پر رونق و پرمخاطبی برای سینمای ایران باشد.

چه عواملی بر استقبال مردم از سینما تاثیرگذار است؟

روند افزایش مخاطب سینما، یک چرخه است، این چرخه از فیلمنامه‌های خوب شروع می‌شود، فارغ از ژانر آن‌ها. فیلمنامه‌های جذاب باید وارد شورای پروانه ساخت وزارت ارشاد شوند و مجوز تولید بگیرند. کارگردان‌‎ها و تهیه‌کننده‌های حرفه‌ای و انتخاب درست بازیگران دیگر مسائل تاثیرگذار بر تولید اثرهای خوب هستند. درصورتی که تمام این مسائل درست باشند اثری قابل قبول تولید می‌شود. این چرخه تاثیر مثبت روی استقبال مردم از سینما می‌گذارد و باعث فروش سینما و جذب مخاطب‌های بیشتر می‌شود. هر جایی از این چرخه دچار مشکل شود یا درست به آن بها داده نشود، قطعا اتفاقات مثبتی رخ نخواهد داد.

آیا واقعا مردم ایران فقط جذب فیلم‌های کمدی می‌شوند و از آن استقبال می‌کنند؟

واقعیت این است که سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر به فیلم‌های کمدی پروانه ساخت می‌داد اما امسال این موضوع برعکس شده و بیشتر فیلم‌های اجتماعی مجوز می‌گیرند. این تصمیم‌گیری‌ها اشتباه هستند زیرا باید به همه فیلم‎‌ها در تمام ژانرها مجوز داده شود. پیشنهاد من به مسئولان ذی‌ربط این است که نگاهی بسیار جدی به ژانر اجتماعی، کودک و نوجوان، انیمیشن، فیلم‌های تاریخی و ترسناک داشته باشند زیرا این ژانرها در سینمای ایران در حال فراموشی هستند.

سینما بزرگترین تفریح سالم و ارزان خانواده‌هاست و طبیعتا فیلم‌ها باید درخور هزینه و زمانی که افراد می‌گذارند، باشند. برای سهولت مردم و افزایش مخاطبان سینما، سازمان سینمایی دو روز در هفته یعنی دوشنبه و سه‌شنبه را نیم‌بها کرده همچنین ما خودمان در پردیس سینمایی مگامال قیمت بلیت را در تمام روزها حتی در پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها شناور کرده‌ایم، یعنی در کل ایام هفته پیشنهاداتی ارائه می‌دهیم تا مردم بتوانند با هزینه کمتر فیلم ببینند.

به غیر از فیلم‌های کمدی و اجتماعی، در چند سال اخیر از چه ژانرهایی استقبال شده است؟

انیمیشن در ۸ سال گذشته رشد خیلی خوبی داشته و فیلم‌هایی مانند «شاهزاده روم»، «فیل شاه» یا «پسر دلفینی» به‌خاطر کیفیت خوبی که داشتند، مورد استقبال قرار گرفتند و فروش خوبی رقم زدند. شورای صنفی باید طوری در زمینه اکران فیلم‌ها عمل کند که هر دو ماه یک بار دو فیلم کمدی و اجتماعی خوب در سینما اکران شود و مخاطب برای انتخاب فیلم دستش باز باشد. این کار روند رو به رشدی به مخاطبان می‌دهد تا باکمک جامعه صنفی سینما در تمام بخش‌ها، رونق سینما را بیشتر از امروز کنیم.

سامانه‌های فروش بلیت آنلاین چه جایگاهی در استقبال مخاطب از سینما دارند و چقدر در فروش تاثیرگذار بوده‌اند؟

همانطور که برای خرید بلیت هواپیما و قطار می‌توانید از ۱۰۰ شرکت بلیت تهیه کنید و به سفر بروید، در سینما هم همینطور است. با اینکه سامانه‌های فروش بلیت آنلاین باید زودتر به کمک مخاطبان می‌آمدند اما در همین مدت هم موفق شدند تحولات خوبی در فروش سینما ایجاد کنند. در حال حاضر چهار سامانه فروش بلیت وجود دارد اما سامانه «سینماتیکت» که جزو قدیمی‌ترین سامانه‌های فروش بلیت است، ۸۰ الی ۸۵ درصد از فروش را به خود اختصاص داده و به خاطر عملکرد خوبی که دارد، مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.