مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تبریز در ایجاد و اتصال به شبکه فاضلاب رتبه دوم کشور را کسب کرده است، گفت: در زمان کنونی ۹۱ درصد از این شهر به شبکه فاضلاب متصل شده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  روابط عمومی شهرداری تبریز، «محمد خانی» روز یکشنبه در جلسه شورای اسلامی تبریز با بیان اینکه این میزان شامل ۲ هزار و هشت کیلومتر است، افزود: برای تکمیل ۹ درصد باقی مانده از شبکه فاضلاب در سطح ۳۸۰ کیلومتر به ۳۱ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی اظهار کرد: تا کنون برای تکمیل شبکه فاضلاب این شهر سه هزار میلیارد ریال هزینه شده که ۳۰۰ میلیارد ریال آن سهم دولت، ۴۷۰ میلیارد ریال آن از شهروندان این شهر اخذ شده و بقیه از سایر منابع استانی تامین شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی گفت: خط انتقال فاضلاب شهرک خاوران و اتصال این خط به مهرانه‌رود و تغییر خط آب در پل خلعت پوشان در سایه تعامل خوب بین مجموعه مدیریت شهری در دوره فعلی و شرکت آب و فاضلاب اجرا شده است.

خانی، با بیان اینکه در زمان کنونی ۱۲ روستا به شبکه آب تبریز متصل هستند، ادامه داد: با توجه به مصرف بالای آب این روستاها، تلاش می شود آن ها از شبکه آب تبریز جدا شوند.

وی یادآور شد: باید آب مورد نیاز مجموعه هایی مانند نیروگاه حرارتی، پالایشگاه و پتروشیمی که از آب تبریز استفاده می‌کنند را از طریق پساب تامین کنیم و با حذف آب این کارخانه ها، پیش بینی می شود ۸۰۰ لیتر بر ثانیه بر آب تبریز اضافه شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه اوج مصرف آب در تابستان پیش رو است، گفت: با توجه به افزایش یک هزار و ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب استحصالی از سال گذشته، پیش بینی می شود قطعی آب در این شهر روی ندهد ولی از مصرف بی رویه آب نیز باید خودداری کرد.

خانی، با بیان اینکه طرح شبدری آب و فاضلاب امکان قطعی آب را به صفر رسانده است، افزود: ۱۷ پمپ قوی برای روزهای مبادا مانند بروز سیل و زلزله در سطح شهر احداث شده که اقدامی زیرساختی است و می‌تواند آب را به شمال تبریز پمپ کند.

وی با اشاره به تکمیل حلقه آبی تبریز در سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته مجبور به پمپ آب از مرکز شهر به شمال آن بودیم که این موضوع موجب نارضایتی مردم شد.

خانی، با بیان اینکه سد نهند یکی از منابع مهم آبی تبریز است، ادامه داد: با توجه به توان بالای شبکه آب این شهر، می توان از سد نهند به عنوان ذخیره استراتژیک برای تامین آب مردم در تابستان استفاده کرد.

شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در قالب یک میلیون و ۸۱۰ هزار مشترک، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در ۷۳ شهر استان را زیر پوشش شبکه آشامیدنی و بهداشتی قرار داده است.