معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجانشرقی گفت: اختصاص فاینانس خارجی برای خط۲ قطارشهری تبریز تقریبا قطعی است و با تحقق آن اجرای این پروژه سرعت چشمگیری میگیرد.
به گزارش جارچی اخبار، «جبارعلی ذاکری» روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از خط۲ قطارشهری تبریز افزود: خط۲ قطارشهری تبریز به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار از سوی جمهوری اسلامی ایران به دولت چین معرفی شده و تمامی اقدامات اولیه از طرف ایران انجام شده است.
وی اظهار کرد: اجرای این فاینانس از طرف بانک مرکزی چین حدود چهار تا ۶ ماه طول می کشد که با تحقق آن اجرای پروژه قطارشهری تبریز سرعت چشمگیری به خود می گیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجانشرقی گفت: حفاری مرحله اول خط۲ قطارشهری تبریز به پایان رسیده و همزمان با احداث سه ایستگاه در این مرحله، اقدامات روسازی نیز در حال انجام است.
ذاکری، با بیان اینکه انسداد خیابان های مسیر فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز با هدف تسهیل تردد شهروندان تا پایان مهر رفع می شود، ادامه داد: تزریق به موقع منابع مالی برای اجرای این پروژه ضروری است.
اتمام فاز اول خط۲ قطارشهری تبریز نیازمند ۱۳۰ هزار میلیارد ریال است
شهردار تبریز نیز در این بازدید با بیان اینکه عملیات عمرانی فاز یک خط۲ قطارشهری در خرداد سال ۱۴۰۴ به اتمام می رسد، گفت: برای بهره برداری از فاز اول این خط نیازمند به تامین ۱۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است که بخشی از این رقم در بودجه امسال شهرداری در نظر گرفته شده است و قسمت دوم آن نیز در بودجه سال ۱۴۰۴ پیش بینی میشود.
«یعقوب هوشیار» افزود: فایناس خارجی این پروژه با کمک دولت نهایی شده و با جذب این فایناس در ماههای آینده، خرید تجهیزات مورد نیاز از طریق تخصیص ارزی برای این خط انجام می شود.
وی اظهار کرد: خط۲ قطارشهری تبریز به ۲۲.۴ کیلومتر مشتمل بر ۲۰ ایستگاه و در سه فاز عملیاتی در حال اجراست و عملیات حفاری فاز یک توسط دستگاه تی بی ام(t.b.m) غربی از قراملک تا ایستگاه شماره ۸ در دی ماه سال گذشته اتمام شده است.
شهردار تبریز گفت: دستگاه تی بی ام شرقی نیز از سمت ایستگاه شماره ۱۶ مشغول حفاری بوده و تنها ۲ هزار متر تا اتمام حفاری فاز دوم فاصله دارد و پس از پایان این اقدام، حفاری فاز سوم آغاز می شود.
هوشیار، با بیان اینکه تابلو روزشمار برای بهره برداری در پنج ایستگاه فاز اول خط۲ قطارشهری نصب شده و عملیات عمرانی این ایستگاه ها بی وقفه ادامه دارد، ادامه داد: تلاش می شود فاز اول این خط شامل هشت ایستگاه تا پایان دور ششم شورای شهر تبریز به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به اینکه فعالیت عمرانی در فازهای ۲ و ۳ خط۲ به صورت موازی در حال انجام است، یادآور شد: با بهره برداری از ایستگاه های فاز سه خط۱ قطارشهری، شهرداری به وعده خود عمل کرد و امید است با اجرای عملیات خط۲ مطابق زمانبندی، این وعده نیز محقق شود.
هوشیار، افزود: پیمانکار خط۳ قطارشهری تبریز نیز مشخص و عملیات عمرانی این خط آغاز شده است.
خط۲ قطارشهری تبریز شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمینهای قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع و با عبور از خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و زیر خیابان های آخونی و قدس در ایستگاه میدان کهن (محققی سابق) از طریق ایستگاه تبادلی با خط۱ مرتبط می شود و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و ضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی در نهایت در میدان بسیج خاتمه مییابد.
اجرای خط۲ قطارشهری تبریز از سال ۹۰ آغاز شده و از سوی قرارگاه خاتم الانبیا در حال اجرا بوده و در طرح توسعه این خط، گذر از منطقه خاوران و اتصال به ایستگاه راهآهن تبریز- میانه در نظر گرفته شده است.
فاز اول این خط از منطقه قراملک آغاز شده و تا ایستگاه دانشسرا به طول ۱۰ کیلومتر در حال اجراست.
قطارشهری تبریز در پنج خط (چهار خط اصلی و یک خط حومهای) به طول کلی ۱۰۰ کیلومتر طراحی شده و خط یک در حال خدمات دهی است.