نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: خداوند متعال به‌عنوان مدیر کلان عالم، این‌همه کمالات وجودی و امکانات در وجود امیرمؤمنان علی (ع) قرار داده است.
به گزارش جارچی اخبار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به فرارسیدن ایام خجسته ولادت مولای متقیان حضرت علی (ع) و روز پدر، اظهار داشت: بخش مهمی از معارف دین در منابع اهل سنت و شیعه بیان مبسوط فضائل حضرت مولی‌الموحدین علی (ع) است.
وی افزود: اینکه چرا حضرات معصومی (ع) کراراً یادآور می‌شوند که فضائل امیرمؤمنان علی (ع) بی‌انتهاست، برای اینکه بدانیم حضرت علی (ع) بدل و جایگزین ندارد و وجود بابرکت حضرت وجودی منحصر به‌فرد بوده، تا آنجایی که فرموده‌اند فقط آن حضرت دارای لقب امیرالمؤمنین است.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: خداوند متعال به‌عنوان مدیر کلان عالم، کمالات وجودی و امکانات در وجود امیرمؤمنان علی (ع) قرار داده است.
وی ادامه داد: خداوند در آیه‌ای از قرآن کریم مراحل تحقق هدف خلقت انسان و فرآیند سعادت و خوشبختی انسان را به‌صورت فشرده مطرح کرده و هدف و غایت خلقت انسان و جوامع انسانی را عبودیت و استقرار نظام توحید معرفی می‌کند.
آل‌‌هاشم متذکر شد: جمله وعدالله که کلیدواژه آینده‌‌پژوهانه قرآن است از این هدف و غایت به‌عنوان آینده قطعی بشر و جوامع بشری سخن می‌گوید.
وی خاطرنشان کرد: در بیان آیه تحقق هدف خلقت عبودیت و استقرار نظام توحید و در یک کلمه تحقق خوشبختی انسان‌ها سه پیش‌نیاز اصلی وجود دارد، شایسته‌سالاری و حاکمیت مؤمنان راستین و صالحان و شایستگان، استیلای دین الهی و نظام مدیریت مرتضوی که موردپسند الهی یعنی نظام مدیریت صحیح جامعه در راستای تأمین نیازهای مادی و معنوی مردم بود.
امام جمعه تبریز همچنین اضافه کرد: پیش‌نیاز سوم برای تحقق عبودیت و توحید در جامعه استقرار امنیت همه جانبه و فراگیر بوده و در مجموع می‌توانیم بگوییم، فلسفه وجودی امیرمومنان علی (ع) این است که همه ما انسان‌ها بدانیم و باور کنیم در بین نیازمندی‌های بشر برای سعادت و خوشبختی حقیقی دنیوی و اخروی چیزهایی اولی‌ترین هستند و در بین این اولی‌ترین‌ها چیزهایی اصلی‌ترین هستند و در بین این‌ها چیزهایی ضروری‌ترین و در بین ضروری‌ترین‌ها چیزهایی فوری‌ترین هستند و آن وجود بابرکت مولای متقیان علی (ع) است.