درگذشت چهره های سینمایی، ورزشی، شخصیت های سیاسی، افزایش یا کاهش نرخ یک کالا یا دستمزدها، تعطیلی برخی مراکز همچون دانشگاه ها یا مدارس ، وقوع زلزله های شدید در کشور، رخدادهای مهم سیاسی همچون انتخابات، عزل و نصب ها و یا شیوع بیماری خطرناک از جمله شایعاتی هستند که هر روز در فضای مجازی شاهد انتشار آن هستیم که متاسفانه بازنشر این مطالب که به صحت آن اطمینانی نیست منجر به توسعه زنجیره انتشار می شود و گاه پیامدهای جبران ناپذیری را برای مردم و دولت به همراه دارد .

با گسترش فناوری و ظهور شبکه‌های اجتماعی رونق بازار شایعات روز به روز افزایش می یابد و گاه شدت آن بگونه ای نه تنها افراد عادی جامعه تحت تاثیر مطالب منتشره در این فضا قرار می گیرند بلکه کاربرانی هم که از سواد رسانه ای برخوردارند فریب آن را می خورند .

آنچه سبب جذابیت استفاده از این فضا شده این است که قدرت انتشار یک مطلب در کانال های پیام رسان بیشتر از سایر رسانه هاست و به دلیل فراگیری حد و مرزجغرافیایی نمی شناسد وبه سرعت علاوه بر داخل در آن سوی مرزها منتشر می شود ضمن آنکه هویت در این فضای واقعی نبوده و افراد با نام مستعارکانال و صفحه ای ایجاد و از این طریق دست به انتشار اخبار کذبی می زنند که در قبال آن هیچ مسئولیت و تعهدی ندارند.

اگر چه هنگام بروز رخدادهای طبیعی و غیر طبیعی همواره نسبت به اقدامات انجام شده انتقاداتی متوجه مسئولان است، اما باید توجه داشت شایعاتی که در مورد موضوعی خاص همچون «کرونا» که تاکنون درمانی برای آن یافت نشده مطرح می شود از خود خود ویروس خطرناک تر است؛ برغم اینکه بسیاری از شایعات هیچ پایه و اساسی ندارند اما نگرانی و جو روانی که ایجاد می کند مسئولان را با چالش مواجه می سازد و اجازه نمی دهد که آنها با تمرکز لازم و با برنامه ریزی صحیح و بدون حاشیه مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند.

از زمان اعلام شیوع بیماری کرونا در کشور، شایعات مختلفی در فضای مجازی در استان‌های مختلف دست به دست شده است به طوری که هر از چندگاهی مسئولان استانی در مصاحبه با خبرنگاران، این موضوع را رد کرده اند؛ شایعاتی چون ازدحام در جایگاههای عرضه سوخت به دلیل احتمال تعطیل شدن این مراکز در برخی استان‌ها، موثر بودن خوردن الکل برای مقابله با ویروس کرونا که اقدام به مصرف الکل تقلبی کردند، شایعه ابتلای اهالی یک روستا به کرونا، سوزاندن اجساد و انتقال بیماران کرونایی از شهرهایی چون قم و رشت به شهرهای دیگر از جمله این شایعات به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر این بیماری نیازمند همکاری ، همدلی و عزم عمومی است اما در این میان باید به نقش اثر گذار رسانه ها در کاهش اضطراب جامعه ، بالا بردن اعتماد عمومی، ایجاد همدلی میان مسئولان و مردم اشاره کرد ، رسانه ها علاوه بر مسئولیت آگاهی بخشی و ارتقا دانش عمومی می توانند به عنوان بازوی کمکی مسئولان حوزه بهداشت ، درمان و آموزش در ترغیب شهروندان به رعایت توصیه های پیشگیرانه و تشریح وضعیت واقعی اثر گذار باشند .

در روزهای اخیر و به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور ، محور غالب خبرها، تصاویر و فیلم های منتشره در فضای مجازی و کانالهای پیام رسان به این بیماری و کمبود اقلام بهداشتی اختصاص یافته است و هر روز و هر دقیقه شاهد انتشار خبرهایی نادرست با اطلاعات ناقص و دروغین در سطح جامعه هستیم که سبب شده افکار عمومی تحت تاثیر قرار گیرد و بسیاری از افراد دچار ترس و اضطراب شدید در مواجه با این ویروس شوند.

رسانه های غربی نیز در این میان از غافله جو سازی ها عقب نمانده و با استفاده از وضعیت موجود از این ویروس به عنوان سلاح استفاده کرده و با انتشار آمار و ارقام غلط ضمن تشویش اذهان عمومی تلاش دارند دور جدیدی از جوسازی و سیاه نمایی علیه کشور به راه اندازند و با نفاق افکنی و تشدید نارضایتی بین مردم و مسئولان جدایی انداخته و ایران هراسی را در جهان دامن بزنند.

این رسانه ها تلاش می کنند با ایجاد جو روانی و استفاده از تکنیک های خبری همچون برجسته و بزرگنمایی برخی شایعات اقدام به القای ناتوانی مسئولان در کنترل و مهار این بیماری کنند که در این میان می طلبد مردم و مسئولان به مطالب منتشره توجه نکرده و هوشیار باشند.

انتشار اعلامیه‌های فوت دروغین به دلیل ابتلا به کرونا ، اغراق درآمار کشته‌ها و بیماران مبتلا ، غش کردن یک معتاد بر روی زمین، دودکردن عنبر نسارا در تشت و گرداندن آن در بیمارستان ، استفاده از روغن بنفشه برای درمان بیماری ، خوردن زنجبیل و عسل ، گریختن بیماران کرونایی از بیمارستان ها از جمله شایعات مطرح در فضای مجازی این روزهای کرونایی است .

ضد و نقیض بودن آمار اعلامی مرگ و میر و پنهان کاری مسئولان ، کرونا، ویروس آزمایشگاهی ساخت بشر با هدف تولید سلاح بیولوژیکی برای شکست اقتصاد دنیا و درآمدزایی برای فروش داروی ضد این ویروس توسط برخی کشورها ،برکناری روسای دانشکده علوم پزشکی برخی استان ها و شهرستان ها ، انتقال برخی از روحانیان و طلبه ها و همچنین تردد خودروها از استان های مبتلا به دیگر شهرستان ها ، سوزاندن اجساد مبتلایان ، فرار کردن بیماران کرونایی از بیمارستان از دیگر شایعات منتشره در شبکه های مجازی و کانال های پیام رسان در برخی استان ها است .
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, خوردن الکل برای مبتلا نشدن به این ویروس ، تخلیه پادگان‌های نظامی و اماکن ورزشی برای نگهداری بیماران کرونایی ، پذیرش مسافر در استان هایی که شدت شیوع ویروس در آنها بالا نیست ، شیوع کرونا در میان کارگران واحدهای صنعتی بزرگ کشور، کمبود شدید تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها و افزایش مرگ و میر ،ساخت واکسن ، استفاده از برخی داروهای گیاهی خاص برای پیشگیری و درمان و از دیگر موضوعات مطرح در فضای مجازی استان ها است .

اگر چه این شایعات می توانند سبب افزایش اضطراب در جامعه شوند اما فرهنگسازی صحیح ، تقویت روحیه افراد ، افزایش اعتماد عمومی با انتشار اخبار درست و شفاف سازی ، ترویج مثبتگرایی و تولید برنامه ها شاد و امید بخش ، پرهیز ازانتشار برنامه ها و مطالب نا امید کننده بویژه برای کودکان و سالمندان ، پرهیز از تجمع در مکان های عمومی ، ارتقا سطح توانمندی و آگاهی افراد از راهکارهای کاهش تاثیر اخبار و شایعات ضد و نقیض بر مردم است .

یکپارچه سازی اطلاع‌رسانی از سوی نهادهای رسمی و معتبر ، پیگیری خبراز منابع موثق ،افزایش سواد رسانه ای و پرهیز از بازنشر خبرهایی که از صحت آن اطمینان نداریم، ارتقا و تقویت سطح اگاهی ، رعایت اخلاق و احترام به حریم خصوصی افراد از جمله راهکارهای مقابله با شایعات در شبکه‌های مجازی است.

حفظ خونسردی ، پرهیز از اضطراب و دلهره ، تقویت سیستم ایمنی بدن ،انتشار برنامه هایی با محوریت توصیه ها و هشدارهای بهداشتی ، عزم عمومی و رعایت نکات پیشگیرانه، پرهیز از ترددهای غیر ضروری ، مدیریت مصرف (آب و لوازم بهداشتی ، رعایت حقوق شهروندی ، آلوده نکردن اماکن عمومی ،تبدیل تهدید ها به فرصت و استفاده بهینه از فرصت پیش آمده برای گرم کردن کانون خانواده ، افزایش کتابخوانی از دیگر راه های کاهش پیامدهای ناشی از انتشار شایعات و کنترل وضعیت پیش آمده است .

ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان»واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون بسیاری از کشورها را درگیر خود کرده است .

” کرونا” ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی از جمله راه‌های انتقال آن است؛ پزشکان توصیه می کنند که افراد علاوه بر پرهیز از دست دادن و روبوسی و نیز حضور در مراکز عمومی، به هنگام عطسه حتما جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

وزارت بهداشت روز سه شنبه درباره تازه ترین امار مرتبط با کرونا اعلام کرد: تاکنون ۸۰۴۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۹۱ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌اند و همچنین ۲۷۳۱ نفر بهبود یافته‌اند.

از ظهر دیروز تا امروز و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۸۸۱ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۸۰۴۲ نفر رسید.

تا کنون ۲۷۳۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده اند و روند بهبودی و ترخیص این بیماران افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.