مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان گفت: بیش از ۱۰ میلیون خدمت در سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) روی خروجی برخط داشبوردهای مدیریتی سامانه هوش تجاری (BI) ارائه شد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، مصطفی صالحی ضمن اعلام این خبر گفت: داشبوردهای مدیریتی سامانه هوش تجاری با هدف بهبود تصمیم گیری، در سازمان امور دانشجویان راه‌اندازی شد.

وی افزود: گستردگی و الکترونیکی شدن سامانه‌ها و فرآیندهای کاربردی سازمان‌ها، که داده‌های مرتبط با عملکرد آن‌ها در اندازه و گونه‌های مختلف آن شکل می‌گیرند، مدیران سازمان‌ها را در آگاهی شدن از رخدادهای درون سازمانی و پیرامونی دچار مشکل کرده است. براین اساس نیاز مدیران و تصمیم‌گیران دستگاه‌ها به تحلیل داده‌های سازمان و در اختیار داشتن داشبوردهای مدیریتی برای کسب اطلاع سریع از وضعیت سلامت و عملکرد سازمان و آگاهی از نقاط بحرانی و مسائل پیش‌رو در سازمان، از ضروریت‌های مدیریتی شده است و عملا تصمیم-گیری داده محور به یک اصل اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان بیان کرد: در این راستا، سامانه هوش تجاری ، که هوش سازمانی نیز گفته می‌شود، بستری برای جمع‌آوری، تجمیع، یکپارچه‌سازی و تحلیل داده‌های سازمان به منظور ارائه داشبورد گزارش‌های مدیریتی و تصمیم سازی مبتنی بر پایش برخط شاخص‌های کلیدی عملکردی (KPI) ارائه می‌کند.

صالحی ضمن بیان اینکه اطلاعات این سامانه نشان می‌دهد تاکنون بیش از ۱۰ میلیون خدمت الکترونیکی از طریق سامانه جامع امور دانشجویان به متقاضیان ارائه شده است، تصریح کرد: از گزارش‌های قابل دسترس از طریق سامانه هوش تجاری می‌توانیم به مواردی همچون «بیشترین موضوع درخواست و بیشترین مشکل احصا شده در کمیسیون بررسی موارد خاص دانشجویان چه مواردی هستند؟ کدام دانشگاه‌ها بیشترین ورودی یا خروجی را در انتقال مهمانی داشته‌اند؟ دانشگاه‌های برتر یا ضعیف‌تر از منظر سرعت رسیدگی به تاییدیه تحصیلی کدامند؟ میانگین زمان بررسی یک پرونده لغو تعهد آموزش رایگان چقدر است؟ در بین کارشناسان ارزشیابی مدرک تحصیلی کدامیک تعداد بیشتری پرونده را طی بازه‌ی مشخص به سرانجام رسانده است؟ » اشاره کنیم.

صالحی در پایان گفت: در حال حاضر گزارش‌های مدیریتی واحدهای مختلف سازمان نهایی شده و در اختیار مدیران ارشد و کارشناسان سازمان قرار گرفته است. در راستای بهبود سامانه فوق برای اتصال به سامانه‌های دیگر در حال برنامه‌ریزی هستیم تا در بخش عارضه‌یابی و اقدام اصلاحی، سرعت و چابکی سازمان را بیش از پیش افزایش دهیم.