مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: باید ۴ میلیون ۱۰۰ هزار بخاری با راندمان بالا جایگزین بخاری های کم راندمان شوند و از مسیر گواهی صرفه جویی انرژی بازگشت سرمایه سرمایه گذاران را داشته باشیم.

به گزارش جارچی اخبار، مجید چگنی در مراسم امضای تفاهمنامه بین شرکت ملی گاز و انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت با اشاره به اینکه باتوجه به شدت مصرف انرژی و ناترازی در بخش برق و گاز حرت به سمت بهینه سازی و کاهش مصرف اجتناب ناپذیر است، اظهار داشت: با توجه به تکالیف قانونی برنامه توسعه و قانون سنواتی وزارت نفت مکلف به بهینه سازی مصرف شده است.

وی با بیان اینکه در این راستا اقداماتی شکل گرفته و حرکت رو به جلو است، افزود: با اولین رضه گاوهی صرفه جویی در بورس مسیر برای این اقدام هموار شده است و سرمایه گذاران با اطمینان سرمایه گذاری می کنند، بازگشت سرمایه نیز از سوی وزارت نفت تضمین شده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه راندمان پایین نیروگاهها نسبت به استاندارد از جمله مشکلات حوزه انرژی است، گفت: راه افزایش راندمان این است که از واحدهای نیروگاهی با راندمان بالا برای بهینه سازی مصرف استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با راه اندازی بخش بخار نیروگاههای مقیاس کوچک می توانیم میزان مصرف را بهینه کنیم، سیاست کشور نیز این است که این موضوع را پیگیری کرده و راندمان ها را افزایش دهیم.

چگنی گواهی صرفه جویی را از جمله اقدامات جهت ریل گذاری برای تحقق امر بهینه سازی برشمرد و گفت: امیدواریم با همکاری انجمن CHP و گواهی صرفه جویی بتوانیم موضوع بهینه سازی را تسریع کنیم.

وی تضمین می‌کنیم در فصل سرد سال گاز را برای نیروگاه‌هایی که در این راستا قدم برمی‌دارند محدود نکنیم و با صدور گواهی صرفه‌جویی موجب بهبود وضعیت شویم.

معاون وزیر نفت بیان داشت: ما تجربه خوبی در زمینه گواهی صرفه جویی به بخش تجدیدپذیر کشور داریم و در راستا تاکنون ۸ هزار میلیارد تومان گواهی به این بخش داده ایم و این برنامه ادامه دارد.

وی خاطرنشان کرد: مجلس در این رابطه یک گام بزرگ برداشته و از صندوق بهینه سازی انرژی منابع پیش بینی شده و برای کسانی که سرمایه گذاری کنند تسهیلات در نظر گرفته شده است.

چگنی با اشاره به استقبال سرمایه گذاران از سرمیایه گذاری در بخش موتورخانه ها گفت: بنا بر مصوبه شورای اقتصاد باید ۴ میلیون ۱۰۰ هزار بخاری با راندمان بالا جایگزین بخاری های کم راندمان شوند و از مسیر گواهی صرفه جویی انرژی بازگشت سرمایه سرمایه گذاران را داشته باشیم و به این ترتیب بخش تولید نیز دچار مشکل نمی شود.

امروز به‌منظور اجرای مواد «۴۶» و «۴٧» قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی و ایفای تکالیف قانونی شرکت ملی گاز ایران در حوزه بهینه‌سازی و صرفه‌جویی مصرف گاز طبیعی،‌ همچنین اجرای طرح‌های بازیافت حرارتی نیروگاه‌های CHP (تولید هم‌زمان برق و حرارت)، تفاهم‌نامه‌ای بین شرکت ملی گاز ایران و انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت امضا شد.

نیروگاه‌های CHP از سویی هزینه‌شان بسیار کم است و از سوی دیگر نقش پدافند غیرعامل را هم دارند و به‌راحتی قابل‌ شناسایی نیستند، بااین‌حال نیروگاه CHP در کشور در حال ازبین‌رفتن است و با اینکه در انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت تلاش می‌شود چنین اتفاقی نیفتد، اما متأسفانه همچنان این صنعت در کشور مغفول مانده است.

امروزه دنیا به‌سمت نیروگاه‌های CHP در حال حرکت است. با استفاده از نیروگاه CHP می‌توان ۱۵درصد تلفات برق را کاهش داد و در محل مصرف، برق را تولید کرد.