قیمت جهانی نفت روز جمعه در بحبوحه نشانه‌هایی از کاهش فشارهای تورمی در آمریکا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت جهان، افزایش یافت و قیمت نفت برنت را به بالای ۸۶ دلار رسید.

به گزارش جارچی اخبار، در پی کاهش فشارهای تورمی در آمریکا، روز جمعه بهای معاملات آتی نفت برنت با ۷۲ سنت معادل ۰٫۸ درصد افزایش به ۸۶٫۱۲ دلار در هر بشکه و قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۵ سنت یا یک درصد افزایش به ۸۳٫۴۷ دلار در هر بشکه رسید.

قراردادهای آتی برنت در پی چهار افزایش هفتگی قرار بود به‌صورت هفته‌به‌هفته حدود ۱ درصد کاهش یابد. معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت به‌طورکلی به‌صورت هفتگی ثابت بود.

اعتماد سرمایه‌گذاران پس‌ازآن تقویت شد که داده‌های روز پنجشنبه نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا در ماه ژوئن کاهش‌یافته است و این کاهش امیدها را تقویت می‌کند که فدرال رزرو به‌زودی نرخ‌های بهره را کاهش دهد. انتظار می‌رود نرخ‌های پایین‌تر باعث افزایش رشد اقتصادی شود که به افزایش مصرف سوخت کمک خواهد کرد.

بااین‌حال، بازار همچنان در انتظار نشانه‌های روشن‌تری از اقدام است. درحالی‌که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو روند رو به بهبود اخیر در فشارهای قیمتی را تأیید کرد، به قانون‌گذاران گفت که برای تقویت ادعای کاهش نرخ به داده‌های بیشتری نیاز است.

به گفته اقتصاددانان، سرد شدن اعداد تورم در آمریکا ممکن است از این موضوع حمایت کند که فدرال رزرو زودتر از انتظار روند کاهش سیاست خود را آغاز کند، اما همچنین به مجموعه‌ای از شگفتی‌های نزولی در داده‌های اقتصادی آمریکا می‌افزاید که به تضعیف آشکار اقتصاد آمریکا اشاره می‌کند.

آمارهای دولتی روز چهارشنبه نشان داد تقاضای بنزین آمریکا در هفته منتهی به ۵ ژوئیه به ۹٫۴ میلیون بشکه در روز رسیده است که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۹ تاکنون به شمار می‌رود. تقاضای سوخت جت براساس میانگین چهارهفته‌ای در بالاترین حد خود از ژانویه ۲۰۲۰ تاکنون بوده است.

تقاضای قوی برای سوخت، پالایشگاه‌های آمریکایی را تشویق کرد تا فعالیت خود را افزایش دهند و از ذخایر نفت خام استخراج کنند. داده‌های دولتی نشان می‌دهد که ورودی خالص نفت خام پالایشگاه‌های خلیج‌فارس آمریکا هفته گذشته برای اولین بار از ژانویه ۲۰۱۹ به بیش از ۹٫۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

اما نشانه‌های ضعیف‌تر تقاضا از سوی چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، می‌تواند با چشم‌انداز آمریکا مقابله کند و بر قیمت‌ها تأثیر بگذارد.