افزایش بی سابقه دما در منطقه خاورمیانه سبب شده است تا برخی کشورها برای جبران کسری برق و حفظ پایداری شبکه، برق را برای ساعاتی از شبانه روز قطع کنند که ترکیه از جمله آنهاست.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، هجوم شدید گرما در تابستان امسال به شکل‌گیری گنبد حرارتی بی‌سابقه در خاورمیانه منجر شده و بر اساس اعلام سازمان هواشناسی متوسط دمای این منطقه از جهان نسبت به بلند مدت، میانگین تا ۳ درجه افزایش پیداکرده است.

این اتفاق بی‌سابقه‌ شبکه‌های برق بیشتر کشورهای منطقه را با مشکلات جدی روبرو کرده و مستند به اخبار و اطلاعات موجود در کشورهایی از جمله ترکیه، عربستان و کویت قطعی‌های گسترده برق اعمال شده است.

برخی کشورها برای مدیریت برق ناگزیر به اعمال خاموشی های گسترده شده اند در همین رابطه یک سایت خبری ترک زبان نوشته است که به دلیل شکسته شدن رکورد بی سابقه مصرف برق در کشور ترکیه که در پی افزایش شدید دما رقم خورده است، دولت این کشور از اعمال خاموشی برق در برخی شهرها با هدف حفظ پایداری شبکه سراسری خبر داده است.

افزایش دمای هوا و به موازات آن افزایش استفاده از سامانه های سرمایشی در کشور ترکیه میزان مصرف برق ترکیه به رقم یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۸۴۸ مگاوات ساعت در شبانه روز رسیده که ۱۵ هزار و ۲۸۱ مگاوات ساعت از اوج بار سال گذشته بیشتر است.

کسری ایجاد شده برای تامین برق در ترکیه سبب شده تا برخی شهرهای این کشور بین ۲ تا ۹ ساعت با خاموشی و قطع برق مواجه شوند و این در حالیست که این کشور در فصل تابستان ۶ هزار و ۷۷۹ مگاوات ساعت برق صادر و ۱۰ هزار و ۱۶۲ مگاوات ساعت برق وارد می‌کند.

گزارش ها حاکی از آن است که تعداد دیگری از کشورهای منطقه نیز دچار خاموشی شده اند که می توان به کویت و عربستان اشاره کرد.

در ایران هنوز خاموشی برق رخ نداده و با وجود افزایش دما شبکه برق همچنان پایدار است.