دهمین جشنوارۀ «علم برای همه» موزه ملی علوم و فناوری ایران برای دریافت آثار علاقه‌مندان به این جشنواره در بخش نقاشی با عنوان «زندگی محلی در سال ۱۴۵۰» در همه رده‌های سنی فراخوان داد.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از  موزه ملی علوم و فناوری ایران، جشنواره علم برای همه که هر سال در هفته جهانی علم در آبان‌ماه برگزار می‌شود در دهمین سال برگزاری برای نشان دادن تغییرات فرهنگی و زندگی مردم به واسطه هر تغییری در آب‌وهوا، پوشش گیاهی، جانوری و منابع طبیعی در قالب نقاشی و دعوت از همگان برای به تصویر کشیدن تغییرات احتمالی در چند دهه‌ آینده در طبیعت و محیط زیست مناطق مختلف ایران فراخوان داد. علاقه‌مندان می‌توانند بدون محدودیت سنی آثار خود را تا ۲۵ مهرماه ۱۴۰۳ به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

بر اساس این گزارش، به همه‌ شرکت‌کنندگان فراخوان نقاشی با عنوان زندگی محلی در سال ۱۴۵۰ که آثار آن‌ها از سوی هیات داوران انتخاب و در جشنواره نمایش داده می‌شود، گواهی حضور اهدا و در مراسم اختتامیه‌ جشنواره، از افراد برگزیده تقدیر خواهد شد.

شرکت‌کنندگان برای ثبت‌نام در جشنواره ابتدا باید عکس اثر خود را به همراه فرم ثبت نام در وب‌سایت جشنواره به آدرس https://www.inmost.ir/festival۱۴۰۳/ ارسال کنند و اصل اثر را در مهلت مقرر به دبیرخانه‌ جشنواره واقع در خیابان استاد نجات‌الهی خیابان جعفر شهری (سپند سابق)، پلاک ۵۷، کد پستی ۱۵۹۸۷۵۹۱۱۱بفرستند.

علاقه‌مندان به حضور در جشنواره برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ویژگی‌های آثار، شرایط و نحوه ارسال و همچنین شاخص‌های داوری آثار می‌توانند به وبسایت دهمین جشنواره «علم برای همه» به آدرس https://www.inmost.ir/festival۱۴۰۳/ مراجعه کنند.

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه پایدار (۱۹ آبان مصادف با ۱۰ نوامبر) بر اهمیت نقش علم در جوامع و نیاز برای تعامل با افراد بیشتر در مورد مسائل نوظهور علمی تاکید دارد. این روز همچنین اهمیت ارتباط علم با امور و زندگی روزمره را نشان می‌دهد.

تاثیر علم بر زندگی روزمره مردم و الزامات اجتماعی عمیق آن شامل الزامات مرتبط با ماهیت اخلاقی علم باعث شده سواد علمی پیش‌شرطی برای روندهای مردم‌سالارانه موثر باشد. بر همین اساس شرکت‌کنندگان در همایش جهانی علم (بوداپست، ژوئیه ۱۹۹۹ مطابق با تیر ۱۳۷۸) به ابتکار سازمان آموزش علمی، فرهنگی و سازمان ملل متحد (یونسکو) و شورای بین‌المللی علم، خواستار حمایت برای بیشتر برای توجه افکار عمومی به دانش در جوامع شدند.

روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه پایدار از طریق تعمیق پیوند جوامع با علم، با این هدف در تقویم جهانی جای گرفت که شهروندان کشورهای مختلف از پیشرفت‌های علمی مطلع باشند. این روز بر نقش دانشمندان در گسترش بینش افراد از سیاره زمین تاکید دارد تا جوامع پایدارتر باشند، همچنین فرصتی برای هم‌افزایی و بسیج همه فعالان حوزه علم برای صلح و توسعه از دولتمردان گرفته تا رسانه‌ها و دانش‌آموزان فراهم می‌کند.

به همین مناسبت در ایران هفته‌ای تحت عنوان هفته ترویج علم، ۲۰ تا ۲۵ آبان با برگزاری برنامه هایی متنوع گرامی داشته می‌شود.