گروه‌های مقاومت فلسطینی سال‌هاست که خود را برای سناریوی حمله همه جانبه صهیونیست‌ها به نوار غزه آماده کرده‌اند. از این رو، نوار غزه منطقه‌ای مسلح شده از سوی گروه‌های مقاومت است که اسرائیل به این زودی‌ها قادر به خلع سلاح آن نیست. مقاومت فلسطینی سال‌ها برای قوی‌تر کردن خود در نوار غزه وقت داشته است و البته که روایت‌های مختلف از جنگ غزه و البته دوره زمانی قبل از آن حاکی از این هستند که این آماده‌سازی نیز به خوبی انجام گرفته است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایلنا، وضعیت معادلات نظامی و امنیتی با محوریت جنگ غزه و تحرکات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها، شرایط حساس و پیچیده‌ای را به خود گرفته است. در عین حال، به تازگی آمارهای تازه‌ای از وضعیت وخیم شرایط اقتصادی و اجتماعی در عمق اراضی اشغالی منتشر شده که نشان می‌دهند اسرائیل در بحران غرق است. در این راستا، در کرانه باختری نیز شاهد اوج‌گیری بحران‌های امنیتی به ضرر صهیونیست‌ها هستیم و البته که گزارش‌های مختلف از بسیج نیروهای ارتش اسرائیل برای حمله به لبنان حکایت دارند.

در این نقطه، بیراه نیست اگر بگوییم که منطقه غرب آسیا در آستانه انفجار است و هر آن باید انتظار انفجار یک بحران بزرگ را در این منطقه داشت «محمود حسن» نویسنده و تحلیلگر مصری روابط بین الملل، در گفت و گویی به واکاوی چند علامت سوال مهم با محوریت جدیدترین تحولات مرتبط با حوزه‌های مذکور پرداخته است.

مشروح گفتگوی محمود حسن را در ادامه می‌خوانید.

به تازگی نشریات صهیونیستی واقعیت‌های تازه‌ای را در مورد وضعیت اسفناک اسرائیل در بحبوحه جنگ غزه افشا کرده‌اند. به طور خاص به این مساله اشاره شده که بیش از ۴۶ هزار شرکت اسرائیلی از ابتدای جنگ غزه تاکنون تعطیل شده‌اند. عددی که احتمالا همچنان نیز افزایش خواهد یافت. به نظر شما افشای گاه و بیگاه این واقعیت‌ها حامل چه پیامی است؟

توجه داشته باشیم که در اراضی اشغالی یک سیاست سانسور به شدت سختگیرانه حاکم است. در حقیقت، رژیم اشغالگر قدس سال‌هاست که در بحبوحه اوج گیری بحران‌های امنیتی خود، سیاست‌های سختگیرانه‌ای را با محوریت لاپوشانی واقعیت‌ها و مخفی کاری در مورد شرایط ناخوشایند خود اجرایی می‌کند. حال اینکه شاهدیم افشاگری‌هایی نظیر آنچه در صورتِ سوال خود مطرح ساختید رخ می‌دهند، نشان از آن دارد که تا چه اندازه وضعیت در اراضی اشغالی حاد و وخیم است که دیگر امکان پنهان کردن واقعیت‌های تلخ اسرائیل وجود ندارد.

افشاگری‌ها علیه رژیم اشغالگر قدس صرفا به آنچه که شما اشاره کردید محدود نبوده‌اند و در طی ۹ ماه اخیر، افشاگری‌های مختلفی در موردسازوکاهای نظامی، اجتماعی و اقتصادی اراضی اشغالی انجام شده است. مسائلی که همه و همه حاکی از این هستند که میان روایت‌سازی‌ها و تصویرسازی‌های صهیونیست‌ها از خود و واقعیت‌های عینی‌شان در شرایط کنونی، فاصله زیادی وجود دارد و نباید اسیر روایت‌های تبلیغاتی صهیونیست‌ها از وضعیت ادعایی و به اصطلاح خوب خود در بحبوحه اوج‌گیری بحران‌های امنیتی علیه رژیم‌شان شد.

بیش از ۹ ماه از آغاز جنگ غزه می‌گذرد با این حال هنوز هم شاهد شلیک موشک و خمپاره از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی هستیم. به نظر شما پیام‌های اصلی این موضوع چه هستند؟

توجه داشته باشیم که گروه‌های مقاومت فلسطینی سال‌هاست که خود را برای سناریوی حمله همه جانبه صهیونیست‌ها به نوار غزه آماده کرده‌اند. از این رو، نوار غزه منطقه‌ای مسلح شده از سوی گروه‌های مقاومت است که اسرائیل به این زودی‌ها قادر به خلع سلاح آن نیست. مقاومت فلسطینی سال‌ها برای قوی‌تر کردن خود در نوار غزه وقت داشته است و البته که روایت‌های مختلف از جنگ غزه و البته دوره زمانی قبل از آن حاکی از این هستند که این آماده‌سازی نیز به خوبی انجام گرفته است.

در این چهارچوب، گروه‌های مقاومت فلسطینی با شلیک موشک و خمپاره به اراضی اشغالی در عین حال که همچنان به درگیری‌های میدانی خود با صهیونیست‌ها ادامه می‌دهند، سعی دارند این پیام را مخابره کنند که مقاومت همچنان زنده است و جوسازیهای تبلیغاتی رژیم اشغالگر قدس علیه ملت و مقاومت فلسطین نیز راه به جایی نمی‌برند و واقعی نیستند.

به نظر شما آیا اسرائیل با زور سلاح می‌تواند جنگ غزه را به نتیجه‌ای که مطلوب خودش است ختم کند؟

اگر قرار بود این سناریو رنگ واقعیت به خود بگیرد، اسرائیل بیش از هفت دهه معطل نبود و با زور سرنیزه بالاخره دستورکارهای مطلوب خود را محقق می‌کرد. رژیم اشغالگر قدس بیش از ۷۰ سال است که از هر ابزاری برای تحمیل زور به دیگران و پیشبرد دستورکارهای مطلوب خود بهره می‌برد. با این حال، نتیجه نهایی چیزی جز بدترشدن چالش‌های امنیتی و سیاسی رژیم اشغالگر قدس نبوده است.

وقتی از دهه ۱۹۴۰ میلای که رژیم اشغالگر قدس ایجاد شد تا به امروز را مشاهده می‌کنیم، بحران‌های امنیتی و سیاسی صهیونیست‌ها بیشتر و بیشتر شده‌اند که کمتر نشده‌اند. باید توجه داشته باشیم که اسرائیل به عنوان یک موجودیت تجاوزکار، برای بقای خود به زور نیاز دارد زیرا منطقه و ملت‌های آن پذیرای این موجودیت نامشروع نیستند. از این منظر، زور به یک مامن خیالی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

این در حالی است که همین اعمال زور، صرفا بحران‌های اسرائیل را تعمیق و تشدید کرده است. معادله‌ای که در وضعیت کنونی نیز برقرار است و می‌بینیم که از ابتدای جنگ غزه تا به امروز، بحران‌های امنیتی صهیونیست‌ها بیشتر و بیشتر شده‌اند که کمتر نشده‌اند.

تا چه حد گزاره حمله اسرائیل به لبنان که در روزهای اخیر صهیونیست‌ها مانور گسترده‌ای را با محوریت آن انجام داده‌اند، واقع بینانه می‌دانید؟

این گزاره اگر محقق شود صرفا سناریوی فرارِ نتانیاهو از بحران‌هایی است که به نحو گسترده‌ای با آن‌ها دست به گریبان است. اسرائیل ارتش خود را در نوار غزه پس از گذشته بیش از ۹ ماه جنگ در وضعیتی فرسوده و ضعیف می‌بیند. تردیدی نیست که حمله اسرائیل به لبنان می‌تواند سطح چالش‌ها و بحران‌های امنیتی اسرائیل را به شدت افزایش دهد. به تازگی گزارش‌هایی از تجمع بیش از ۵۰ هزار نظامی اسرائیلی پشت مرزهای لبنان منتشر شده است.

باید توجه داشته باشیم که حزب الله لبنان نیز کارت‌های برنده قابل توجهی را در دست داد و می‌تواند بحران‌های جدی و بزرگی را برای اسرائیل ایجاد کند. با این همه، باید توجه داشته باشیم که تندروهای اسرائیلی در دولت نتانیاهو در قدرت هستند و هر دیوانگی می‌تواند از آن‌ها سر بزند. موضوعی که البته صورت حساب‌های سنگینی را روی دست صهیونیست‌ها قرار خواهد داد.