بررسی آمارنامه‌های مرکز آمار حاکیست نرخ مشارکت اقتصادی جمیعت ۱۵ ساله و بیشتر در بهار ۱۴۰۳ نسبت به بهار ۱۴۰۲ تغییری نداشته و به میزان ۴۱.۲ درصد است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از آمارنامه‌های مرکز آمار ایران، بررسی نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر در بهار امسال نشان می‌دهد که ۷.۷ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) کشور بیکار بوده‌اند که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته (۸.۲ درصد) نیم درصد کاهش یافته است.

آخرین آمار طرح آمارگیری نیروی کار نشان می‌دهد در بهار ۱۴۰۳ اشتغال افراد با ۴۴ ساعت و بیشتر در هفته ۶۵.۸ درصد و کمتر از ۴۴ ساعت در هفته ۳۴.۲ درصد بوده است.

در این بین نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشور در بهار ۱۴۰۳ نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته بر روی عدد ۴۱.۲ ثابت مانده و کاهشی نشده است. البته نرخ مشارکت اقتصادی زنان نسبت به بهار گذشته میزان ۲ دهم درصد افزایش داشته است. نرخ مشارکت اقتصادی کل سال ۱۴۰۲ نیز عدد ۴۱.۳ درصد بوده است.

همچنین سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۴۳ درصد بوده که این سهم در بین زنان و مردان در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل این نرخ ۲.۲ درصد افزایش داشته است.

در بهار ۱۴۰۳، سهم جمعیت شاغل فارغ التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان ۲۷.۶ درصد بوده است. این سهم در بین زنان و مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است. بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۱.۱ درصد افزایش داشته است.