مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: طبق قانون متولی مبارزه با برخی آفت ملخ در عرصه های طبیعی همچون جنگل، مرتع و بیابان، سازمان منابع طبیعی کشور است و سازمان حفظ نباتات کشور متولی نیست.

به گزارش جارچی اخبار، «سعید معین» درباره انتشار اخباری در فضای مجازی مبنی بر هجوم ملخ به استان های زاگرسی کشور و از بین رفتن درختان، افزود: سازمان حفظ نباتات کشور تاکنون آماری مبنی بر حمله ملخ به عرصه‌های طبیعی ندارد.

این مقام مسئول خاطرنشان‌کرد: طبق قانون، مبارزه با آفت ملخ در کشور به ۲ بخش تقسیم شده که بخشی از ملخ ها با گونه های مشخص مربوط به سازمان منابع طبیعی و بخشی دیگر با گونه‌های مشخص مربوط به سازمان حفظ نباتات کشور است.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: آنچه که اکنون درباره هجوم ملخ در جنگل های زاگرسی مطرح استف جزو مناطق تحت پوشش سازمان منابع طبیعی است و متولی مبارزه با این آفت سازمان حفظ نباتات کشور نیست.

وی تصریح‌کرد: سازمان حفظ نباتات متولی مبارزه با ملخ‌های بومی در ۱۶ گونه شامل ملخ مراکشی، ملخ شاخک کوتاه، ملخ شاخک بلند، ملخ شکم بادمجانی، ملخ ایتالیایی و غیره است و ملخ هایی همچون ملخ کوهاندار طاق مربوط به عرصه های بیابانی است که در صورت افزایش جمعیت سازمان منابع طبیعی کشور وارد عمل می شود.

معین گفت: مبارزه با آفات در عرصه های طبیعی از حساسیت بالاتری برخوردار است، زیرا برای حفظ جانداران و اکولوژی عرصه های طبیعی امکان سمپاشی وجود ندارد؛ با این وجود درباره مبارزه با آفات اگر به هر دلیلی سازمان منابع طبیعی کشور نیاز به کمک داشته باشد، سازمان حفظ نباتات کشور به دلیل داشتن ادوات و تجهیزات وارد عمل می شود.

وی افزود: طبق قانون مصوب فهرست آفات و ملخ هایی که مربوط به آفات عمومی، همگانی و قرنطینه ای است، در جلسه شورای حفظ نباتات به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و معاونان پنج وزارتخانه و روسای سازمان تحقیقات آموزش و کشاورزی و سازمان حفظ نباتات و سه کارشناس که وزیر تعیین می کند، بررسی و مشخص می شود که چه آفاتی عمومی و همگانی و چه آفاتی قرنطینه ای، خارجی یا داخلی هستند و باید کدام سازمان متولی با آنها مبارزه کند.

این مسئول اضافه‌کرد: به طور مثال سال گذشته آفتی در یکی از استان های جنوب کشور دیده شد که به دلیل اینکه این آفت در فهرست قرنطینه بود به چندین استان خسارت وارد کرد، اما امسال برای مبارزه با این آفت قرار است طی برگزاری جلسه ای به گروه آفات عمومی و همگانی اختصاص یابد تا سطح مبارزه به شکل وسیع شروع شود.

وی گفت: سازمان حفظ نباتات کشور از لحاظ ادوات و تجهیزات آمادگی دارد تا در صورت نیاز در کنار سازمان منابع طبیعی کشور وارد عمل شود.