سفیر جمهوری خلق چین در ایران بر لزوم توسعه روابط با کلان شهر تبریز به ویژه از راه ایجاد مناسبات خواهرخواندگی تاکید و اعلام کرد: در حال برنامه‌ریزی برای معرفی ظرفیت‌های تبریز به گردشگران چینی هستیم.

به گزارش جارچی اخبار،  «زونگ پی‌وو» روز شنبه در دیدار با شهردار تبریز با اشاره به قرارداد مشترک ۲۵ ساله ایران با چین ایجاد مناسبات خواهرخواندگی را نقطه عطف توسعه روابط دیپماتیک با شهر تبریز عنوان کرد.

وی همچنین از ایجاد بستر های لازم معرفی شهرهای تاریخی سایر کشور ها برای مردم چین خبر داد و گفت: شهر تبریز دارای ظرفیت های تاریخی و گردشگری بسیار بالایی است و می تواند در راس برنامه های مسافرتی مردم کشورش باشد.

سفیر جمهوری خلق چین خاطرنشان کرد: مردم چین با برخی از شهرهای ایران آشنا هستند و این وظیفه من است که هموطنانم را با تبریز بیشتر آشنا کنم و امیدوارم در آینده شاهد حضور گردشگران چینی در تبریز باشیم.

وی گفت: ایجاد مناسبات خواهرخواندگی تبریز با یکی از شهر های همتراز کشور متبوع خود را در تقویت همکاری های دو جانبه موثر می دانم.

پی‌وو اظهار کرد: موقعیت جغرافیایی و ظرفیت های موجود شهر تبریز، بستر مناسبی را برای توسعه حمل و نقل بین المللی در مسیر جاده ابریشم فراهم کرده است.

وی تصریح کرد: تبریز در حوزه های صنعتی، کشاورزی، اقتصادی و دانشگاهی منابع زیادی دارد و در آینده دو کشور می توانند در این زمینه ها همکاری خود را بیش از پیش تقویت کنند.

تبریز سومین شهر بزرگ و با اهمیت ایران است

شهردار تبریز نیز در این دیدار گفت: اشتراکات خوبی بین چین و ایران وجود دارد که می تواند دستاوردهای خوبی برای برنامه ریزی های آینده برای ۲ کشور داشته باشد.

یعقوب هوشیار عنوان کرد: با توجه به اتفاقاتی که در صحنه بین المللی روی می دهد، و از زایش آگاهی مردم از این فعل و انفعالات بین المللی، مردم ایران انتظارات جدی از تعاملات به وجود آمده بین ایران و چین دارند.

وی متذکر شد: ایران می تواند شریک مطمئن تری برای اجرای تبادلات اقتصادی ویژه با چین باشد و انتظار داریم آقای سفیر این فرایند را تسریع کند و بتواند اقتصاد ایران و تبعات اقتصادی را قوت بیشتری بخشد.

هوشیار افزود: تبریز سومین شهر بزرگ و با اهمیت ایران است شهری تاریخی که چندبار پایتخت ایران بوده و شعرا و عرفای بسیاری به جهان معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه تبریز دارای دانشگاه‌های معتبر در دنیا است، یادآور شد: دانشجویان داخلی و خارجی بسیاری در دانشگاه های این شهر در حال تحصیل هستند.

هوشیار در ادامه با بیان اینکه مجموعه های قدرتمند اقتصادی در استان و تبریز مستقر هستند، اظهار کرد: شهر تبریز در حوزه های خودروسازی، قطعات خودرو و صنایع غذایی به هفتاد کشور دنیا صادرات دارد.

شهردار تبریز همچنین عنوان کرد: ظرفیت بالای نیروی انسانی در کشور چین می تواند زمینه ساز تعاملات بین ۲ کشور باشد و همچنین شهر تبریز با توجه به قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم می تواند به اقتصاد چین کمک کند.