رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: گروه صنعتی تراکتورسازی ایران از بارگذاری قیمت در سامانه ۱۲۴ ( سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات ) معاف شد تا مشکل پرداخت تسهیلات برای خرید تراکتور به کشاورزان رفع شود.

به گزارش جارچی اخبار،  «اکبر فتحی» روز شنبه در حاشیه بازدید از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بر اساس پیگیری های استاندار شهید آذربایجان شرقی برای رفع مشکل پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون برای خرید تراکتور به کشاورزان که در اثر بارگذاری قیمت در سامانه ۱۲۴ وزارت صمت ایجاد شده بود، این مشکل از سوی معاون اول رییس جمهور شهید حل شد.

وی اظهار کرد: با معاف شدن تراکتورسازی از بارگذاری قیمت در این سامانه، مشکل پرداخت تسهیلات برای خرید این محصول تاثیرگذار در بخش کشاورزی و امنیت غذایی رفع می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: پیگیر اجرایی‌ شدن مصوبه آخرین سفر استانی رییس جمهور شهید به تبریز درباره اختصاص ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای خرید تراکتور به کشاورزان هستیم.

فتحی، ادامه داد: استاندار شهید آذربایجان شرقی در عملیاتی‌ شدن این مصوبه نقش اساسی داشت به‌ طوری که چند روز قبل از شهادت وی، مقرر شده بود با پنج بانک عامل برای توزیع تسهیلات مذکور نشستی برگزار کند تا سهم هر بانک جهت اعطای تسهیلات مشخص شود.

وی یادآور شد: متاسفانه با اتفاق ناگواری که برای شهدای خدمت افتاد، این جلسه برگزار نشد ولی این موضوع از سوی معاونین استاندار و سایر مسوولان ذی‌ربط برای تخصیص و توزیع اعتبار اختصاصی پیگیری می شود.

فتحی، اظهار امیدواری کرد: به‌ زودی شاهد اعطای تسهیلات به کشاورزان برای خرید تراکتور به ویژه در مناطق محروم باشیم.

در سال جاری میزان تولید تراکتور در این گروه صنعتی نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۲ برابر افزایش یافته و به ۱۵۰ دستگاه در روز رسیده است.

بر اساس اعلام مدیران این گروه صنعتی، تلاش می شود میزان تولید تراکتور از ۴۲ هزار دستگاه در سال جاری به ۶۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۶، انواع موتور از ۴۷ هزار و ۵۰۰ به ۶۹ هزار دستگاه، تولید قطعات ریخته از ۷۵ هزار به ۱۰۰ هزار تن، تولید انواع بکهولودر از ۷۰۰ به یک هزار و ۵۰۰ دستگاه و انواع کامیون از ۸۲۰ به ۲ هزار دستگاه برسد.

تراکتورسازی ایران اکنون با ۹ شرکت اقماری در تبریز، ۲ شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و ۲ شرکت در بیرون از مرزهای ایران اسلامی، بزرگترین تولید کننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور از ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار در کشور است که در زمان حاضر ۹۹ درصد نیاز کشاورزان کشور به تراکتور را تامین می کند.